Bytte fra grus til sand. Hvordan?

Heisann!

Jeg er ganske fersk med akvarie, men har lært mye, og fiskene mine ser ut til å ha det ganske ok.
Eneste er at da jeg startet var det ingen som fortalte meg at corydoras og sommerfugl ciklidene ville ha veldig fin grus/sand.
Jeg tror jeg skal gjøre det billig, og bytte til den biltema blåsesanda.

Jeg har en del fisk, så lurer litt på hvordan jeg skal få gjort dette.
Kan jeg gjøre følgende:
*Ta fiskene oppi ei bøtte (eventuellt 2), og la pumpa gå i den ene
*Ta ut det jeg har i akvariet (røtter, hule, planter) og ta opp all grusen
*Hive oppi vasket sand (vasker jeg den bare ved å helle det i bøtter, og helel ut vannet på toppen?
*Plante på nytt, og dekorere
*Hive oppi en del gammel vann pluss en del nytt og la det tempere seg
*Putte oppi fisken igjen

Høres det ok ut? Gjør det noe om det blir litt uklart vann pga sanden før jeg tar oppi fiskene? Hva er max jeg kan ha de i ei bøtte (den ene blir jo uten filter). Bruker vel fort noen timer på å stabilisere litt ting og tang hvertfall.

Vil gjøre det best mulig, for har ikke lyst til at noen av dem skal dø under flyttingen.

Siw Hauge
hvis du skal bruke biltema sand trenger du ikke vaske den før du har den oppi

ang. fiskene så hadde jeg alle mine i en plastdunk fra chlaes olshon på 70l under bytte. der sto de med varmekolben og pumpa, det går fint i noen timer det.
Skal til biltema etterpå å kjøpe sand, men bare lurer på hvilken kornstørrelse jeg skal kjøpe?
Korn: 0,2-1 mm
Korn: 0,1-0,7 mm

Begge går vel egentlig greit? Hvemer best egnet til (bolivianske +)sommerfugl ciklider og corydoras?
Begge, men personlig hadde jeg kjøpt 0,2-1,0 mm da jeg syns denne ikke er så "flytende"/legger seg så lett helt rett på bunnen hvis du skjønner.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap