- Hjem
- Forum
- Design / Aquascaping
- Innredning av 240 liter - en frustrasjon!
Innredning av 240 liter - en frustrasjon!
For vel ett år siden fikk jeg endelig muligheten til å oppfylle en årelang drøm - å investere i et større kar.
Gleden var stor da jeg satte opp karet men jeg blir aldri fornøyd med innredningen og har ommøblert det et uttallige ganger i løpet av året: byttet ut planter, flyttet planter, byttet ut den opprinnelige rota, snudd rota i alle tenkelig retninger, satt inn steiner, flyttet steiner, tatt ut steiner osv. i det uendelige.
Derfor lurer jeg på om det er noen her som kan være så snill å hjelpe meg litt med å få mer ut av karet, gjøre det litt mer livlig og ålreit å se på?
Senest i kveld har jeg endevendt rota igjen, satt inn flere steiner og satt inn ei kunstig hule under rota (noe som mallene satte stor pris på ser det ut som) men sitter likevel igjen med bare en halvfornøyd følelse.
Bildet som er lagt ved her er resultatet fra i kveld og denne linken viser hvordan karet har vært gjennom det året jeg har hatt det.
Er supertakknemelig for alle innspill!
Gleden var stor da jeg satte opp karet men jeg blir aldri fornøyd med innredningen og har ommøblert det et uttallige ganger i løpet av året: byttet ut planter, flyttet planter, byttet ut den opprinnelige rota, snudd rota i alle tenkelig retninger, satt inn steiner, flyttet steiner, tatt ut steiner osv. i det uendelige.
Derfor lurer jeg på om det er noen her som kan være så snill å hjelpe meg litt med å få mer ut av karet, gjøre det litt mer livlig og ålreit å se på?
Senest i kveld har jeg endevendt rota igjen, satt inn flere steiner og satt inn ei kunstig hule under rota (noe som mallene satte stor pris på ser det ut som) men sitter likevel igjen med bare en halvfornøyd følelse.
Bildet som er lagt ved her er resultatet fra i kveld og denne linken viser hvordan karet har vært gjennom det året jeg har hatt det.
Er supertakknemelig for alle innspill!
Postet 11.12.07 kl 19:02
Endret: 11.12.07 kl 19:03
Inaktiv bruker
jeg vet hvordan du har det
Postet 11.12.07 kl 19:10
Endret: 11.12.07 kl 19:13
Inaktiv bruker
Skjønner frustrasjonen din.det er det samme her når nytt kar skal innredes
fant ut att karet blir mere ,,livlig,, med godt lys og skygge partier
ikke alltid like lett og få til,jeg tok en titt på akvarie scaping på nett
mye flott og se verden rundt
det ga en del inspirasjon hos meg og se hvordan andre satt opp ,dekorerte sine kar
en flott side med aquascaping,bl.annet finner du på cichlid-forum.com
lykke til..
fant ut att karet blir mere ,,livlig,, med godt lys og skygge partier
ikke alltid like lett og få til,jeg tok en titt på akvarie scaping på nett
mye flott og se verden rundt
det ga en del inspirasjon hos meg og se hvordan andre satt opp ,dekorerte sine kar
en flott side med aquascaping,bl.annet finner du på cichlid-forum.com
lykke til..
Postet 11.12.07 kl 19:11
Hmmm...vanskelig det her... Nå er jo vallisnerianene ganske nedklippte, men planen/håpet er at gigantene skal dekke hele bakveggen og litt ut på sidene med tiden (å gid om jeg kunne ha skyndet på de litt).
Sverdplantene er kjøpt for ca. 1 mnd. siden og de skulle visst være av den store typen sa de
Nå har jeg snudd rota på høykant igjen, flyttet en av V.gigantene foran den og lot hula være der. Ble det bedre?
Sverdplantene er kjøpt for ca. 1 mnd. siden og de skulle visst være av den store typen sa de
Nå har jeg snudd rota på høykant igjen, flyttet en av V.gigantene foran den og lot hula være der. Ble det bedre?
Postet 11.12.07 kl 19:52
SisselNå har jeg snudd rota på høykant igjen, flyttet en av V.gigantene foran den og lot hula være der. Ble det bedre?
Synes det jeg, ihvertfall.
Spekulerer litt på den planten i midten også. Hadde det blitt mer harmonisk hvis du flytter den til sides eller lenger bak? For å få et åpent "rom" i midten?
Kun en tanke...
Postet 11.12.07 kl 20:00
ShiramorSynes det jeg, ihvertfall. Spekulerer litt på den planten i midten også. Hadde det blitt mer harmonisk hvis du flytter den til sides eller lenger bak? For å få et åpent "rom" i midten? Kun en tanke...
Er ikke helt sikker på den planten jeg heller - har tenkt litt på å sette den foran rota for å gjemme hula eller å fjerne den vallisnerian i høyre hjøren bak og sette den der.
Hvilken side og hvordan tenkte du?
Postet 11.12.07 kl 21:16
Var litt artig dette; Å fikse i andre sine kar
Vel, sånn generelt: Jeg personlig har sansen for å sette ting i grupper i stedet for å spre planter, stein og rot utover hele bunnen. Enten en gruppe på en side, eller en gruppe på midten, eller som her: En gruppe på hver side i karet. Da vil det åpenrommet som går bakover i midten gi litt dybdevirkning i karet, blir mer 3D liksom.
Enn å sette den planten helt inntil rota, mellom greinene ned? Kan hende jeg bare roter det til, men det er sånn jeg tenker i hageplanlegging mm.
Forresten, har du sett denne siden? Kanskje du skjønner hva jeg mener med dybde, og kanskje du får noen nye idèer? Mye planter her da, men du ser også "linjene" og gruppene i hvert kar.
Vel, sånn generelt: Jeg personlig har sansen for å sette ting i grupper i stedet for å spre planter, stein og rot utover hele bunnen. Enten en gruppe på en side, eller en gruppe på midten, eller som her: En gruppe på hver side i karet. Da vil det åpenrommet som går bakover i midten gi litt dybdevirkning i karet, blir mer 3D liksom.
Enn å sette den planten helt inntil rota, mellom greinene ned? Kan hende jeg bare roter det til, men det er sånn jeg tenker i hageplanlegging mm.
Forresten, har du sett denne siden? Kanskje du skjønner hva jeg mener med dybde, og kanskje du får noen nye idèer? Mye planter her da, men du ser også "linjene" og gruppene i hvert kar.
Postet 11.12.07 kl 21:46
Ja gøy det her og supert å få hjelp av litt andre øyne for det trengs.
Er med på tanken på å sette planten i midten inntil rota der ja, men hvordan vil det bli når vallisnerianen (forhåpentligvis) dekker bakveggen? Eller det er kanskje da den plasseringen kommer til sin rett...
Hva med steinene - bør de legges på en annen måte?
Sukk! Har sett på den linken mange ganger og blir grønn av misunnelse. Så mange lekre og alldeles nydelige kar.
Er med på tanken på å sette planten i midten inntil rota der ja, men hvordan vil det bli når vallisnerianen (forhåpentligvis) dekker bakveggen? Eller det er kanskje da den plasseringen kommer til sin rett...
Hva med steinene - bør de legges på en annen måte?
Sukk! Har sett på den linken mange ganger og blir grønn av misunnelse. Så mange lekre og alldeles nydelige kar.
Postet 11.12.07 kl 21:59
Nå ble det vanskelig... Skal vi se... Du har steinbakgrunn og sandbunn.
I naturen så er det vel naturlig at det gror planter i overgangen mellom bunn og stein. Hadde det vært mitt så hadde jeg beholdt vallisneria langs bakgrunnen, men ville ha prøvd å sette de også sammen i færre grupper, og holdt lidt av midten åpen. En gruppe kan stå bak steinene tror jeg.
Ha-ha. Blir vel snart frynsete plantene nå? (Bare ikke du også blir det ).
I naturen så er det vel naturlig at det gror planter i overgangen mellom bunn og stein. Hadde det vært mitt så hadde jeg beholdt vallisneria langs bakgrunnen, men ville ha prøvd å sette de også sammen i færre grupper, og holdt lidt av midten åpen. En gruppe kan stå bak steinene tror jeg.
Ha-ha. Blir vel snart frynsete plantene nå? (Bare ikke du også blir det ).
Postet 11.12.07 kl 22:16
Postet 11.12.07 kl 23:33
Hvis du vil beholde steinbakgrunnen, hva med å legge stein i bakre venstre hjørne av akvariet og fremover? Slik at du hør mange steiner bakerst og "få" foran.. La de danne en halvsirkel fra bakvegg mot framvegg. Da skaper du en illusjon av dybde.. Så kan du gå igang å plante akkurat i skifte mellom sand og stein. Legg en og annen stein langs hele bakveggen og plant store planter der. Rota passer da utmerket litt til høyre i akvariet med små planter foran... (Tror det kunne blitt fint, men så er nå karet fint allerede... ) Da måtte du hatt mer stein enn du har idag, for som Svigerfar sier, det blir ikke nok stein...
Postet 12.12.07 kl 19:20
Postet 12.12.07 kl 19:38
Tusen takk for svar, råd og kompliment!
Den "steinbakgrunnen" er jeg faktisk ganske fornøyd med selv om drømmen er innvendig bakgrunn. Har mørkvlå film på to andre kar og lyseblå på ett så forandring fryder. Men kanskje svart bakgrunn hadde vært en ide ja, skal tygge litt på den.
Er med på ideen om å legge stein i ett hjørne, men da i høyre pga. pumpa. Har hatt rota i høyre hjøren tidligere men pumpa sto liksom i vegen, men den skal byttes ut med utvendig filter på nyåret.
Er med på ideen om å legge en og annen stein langs bakveggen og, men resten av steinene mine ligger ute under masse is så flere steiner får jeg ikke tak i nå.
Men den rota blir jeg liksom aldri helt fornøyd med når det gjelder plassering, men rota i seg selv er fin synes jeg.
Har prøvd meg litt frem: bilde 2 er etter å ha flyttet planta i midten ut på siden og bilde 1 er forsøk på steinhaug (ja et forsøk ja)
Den "steinbakgrunnen" er jeg faktisk ganske fornøyd med selv om drømmen er innvendig bakgrunn. Har mørkvlå film på to andre kar og lyseblå på ett så forandring fryder. Men kanskje svart bakgrunn hadde vært en ide ja, skal tygge litt på den.
Er med på ideen om å legge stein i ett hjørne, men da i høyre pga. pumpa. Har hatt rota i høyre hjøren tidligere men pumpa sto liksom i vegen, men den skal byttes ut med utvendig filter på nyåret.
Er med på ideen om å legge en og annen stein langs bakveggen og, men resten av steinene mine ligger ute under masse is så flere steiner får jeg ikke tak i nå.
Men den rota blir jeg liksom aldri helt fornøyd med når det gjelder plassering, men rota i seg selv er fin synes jeg.
Har prøvd meg litt frem: bilde 2 er etter å ha flyttet planta i midten ut på siden og bilde 1 er forsøk på steinhaug (ja et forsøk ja)
Postet 12.12.07 kl 20:54
Endret: 12.12.07 kl 20:55
Postet 12.12.07 kl 21:22
Postet 12.12.07 kl 21:36
Tusen takk for gode råd og god hjelp fra begge to! Nå klør det i fingra etter å gjøre litt med 83 liter'n også...
Har gjort noen endringer til: samlet v.gigantene i tre bunter, flyttet den største steinen bakerst og underst, byttet om på de vanlig vallisnerianene og dandert sanden litt mer ålreit.
Er litt usikker på om steinene er litt lave og litt langt fremme, men de er jo på linje med rota da men?
Det jeg synes er litt stilig er at den steinen som ser ut til å ligge innerst i midten faktisk er en del av bakgrunnen og jeg synes det og i seg selv gir karet litt mer dybde.
Har gjort noen endringer til: samlet v.gigantene i tre bunter, flyttet den største steinen bakerst og underst, byttet om på de vanlig vallisnerianene og dandert sanden litt mer ålreit.
Er litt usikker på om steinene er litt lave og litt langt fremme, men de er jo på linje med rota da men?
Det jeg synes er litt stilig er at den steinen som ser ut til å ligge innerst i midten faktisk er en del av bakgrunnen og jeg synes det og i seg selv gir karet litt mer dybde.
Postet 12.12.07 kl 23:28
etter å ha lest innlegget ditt får jeg en følelse av at du har gjort om innredningen din en DEL ganger hehe... men hva med fiskene som er i karet? De må jo snart dø av stress! Om du ikke blir fornøyd med karet bør du kanskje plassere fiskene over i et kar der det ikke er så mye styr,frem til du blir fornøyd med karet ditt.
Postet 13.12.07 kl 02:02
SisselDet jeg synes er litt stilig er at den steinen som ser ut til å ligge innerst i midten faktisk er en del av bakgrunnen og jeg synes det og i seg selv gir karet litt mer dybde.
Helt enig i at den steinen gir god effekt, og synes også du fikk bra ballanse i karet.
Sikkert rett som Evolution sier, så nå kan fiskene slappe av og bli kjent med sitt nye hjem
Postet 13.12.07 kl 09:30