Akvariet ser tomt ut.

vet ikke om det er riktig sted å starte denne tråden, men har vel på en måte noe med hvordan akvariet ser ut. Har et 400 liters akvarium som jeg føler er noe overbefolket, alikevel synes jeg akvariet ser noe tomt ut. MAnge som sier jeg burde ha større fisk, men vil ha et selskapskar med guppyer og lignende. Hvor mange fisk kan jeg egentlig ha oppi karet? Har jeg allerede for mye? Orker ikke skrive alt jeg har oppi der her.

Jauda, der var det mye rart

Fisk
2 stk Prikket knurremalle Agamyxis pectinifrons
Ancistrus Ancistrus sp. ´oppdrettvariant´
1 stk Sølvhai Balantiocheilos melanopterus
1 stk Kampfisk Betta splendens
1 stk Pakistanbotia Botia almorhae
3 stk Praktbotia Chromobotia macracanthus
Metallpansermalle Corydoras aeneus
2 stk Siamesisk algeeter Crossocheilus siamensis
Sebrafisk Danio rerio
1 stk Ildhale Epalzeorhynchos bicolor
1 stk Gyrinocheilus pennocki
2 stk Rødmunntetra Hemigrammus bleheri
6 stk Glødebåndstetra Hemigrammus erythrozonus
Dolkestikktetra, Blødende hjertetetra Hyphessobrycon erythrostigma
1 stk Svart neontetra, Sort neontetra Hyphessobrycon herbertaxelrodi
2 stk Kuhlii-ål Pangio kuhlii
3 stk Svart Kuhliiål Pangio pangia
Neontetra Paracheirodon innesi
1 stk Stripet sjokolademalle Platydoras costatus
8 stk Guppy Poecilia reticulata
Sverddrager Xiphophorus hellerii
Platy Xiphophorus maculatus
Andre dyr
Indisk kloreke Macrobrachium assamensis
Kirsebærreke Neocaridina heteropoda ´red´
5 stk Eplesnegle Pomacea bridgesii


Jeg ville startet med å ryddet litt, du har ikke skrevet antall fisk i div stimer. Jeg ville ikke hatt mer enn en eller to typer stimer, men heller hatt maaange av en type.
Nå er jeg veldig glad i rødmunntetra, og jeg ville feks hatt en stim på 50- 80 av disse. Ikke mange småstimer.
Da holder disse sammen og skaper ett inntrykk av en stor enhet. Mange småfisk kan fort virke rotete og forsvinne i ett så stort akvarie.

Skjønner det slik at du ikke vil ha en spesiell fokusfisk?
Da kan feks en stor stim skape en viss "ordning och reda".

Jeg ville flyttet ut kampfisken, de trives nok bedre i mindre mer tilrettelagte omgivelser.

Jeg ville holdt meg til en type botia, da vil de gjerne holde sammen og du får samme effekt som tidligere nevnt med andre stimfisker. Også trivselesmessig tror jeg fiskene vil like dette.

I allefall mine første tanker

(Men jeg ville personlig satset på en større art som fokusfisk)









Kampfisken er faktisk flyttet før jeg leste detta. Har ogaå planer om å ta ut eller kjøpe flere sølvhaier. ikke sikker. tror det blir til at jeg tar den ut.
Er også veldig glad i Rødmunntetra. hadde 10 en gang. bare 2 igjen nå. Mulig du har rett at jeg har for mange typer stimfisk. Er også veldig glad i Dolkestikk tetraene mine. Er en real suppe klar over det. Vil egentlig ikke ha noe større fisk. Men mulig en stim på 50 av for eksempel rødmunntetra hadde gjort seg. ingen dum ide.

Du har skrevet flere typer tetra på lista også, jeg ville sjekket i butikken om du kunne kommet med de og fått byttet og trikset litt

Jeg hadde ca 50 rødmunner i min 420 L, helt nydelig!
Du får komme til meg da vet du skywalker, for en liten akvarieprat, så kan jeg jo hjelpe deg litt=)
Kanskje jeg skaffer deg noe billig også=) Bare og spørre.
Men er enig med Darup, at du hadde litt av en suppe der ja=)
Kan jo nesten starte din egen butikk..
He He! Ja vet ikke hvorfor det har blitt sånn. Arvet fra 2 forskjellige kar. Digger alt av stimfisk og levende fødende. tar litt av. Når det ikke står anntallet jeg har er faktisk fordi jeg er litt usikker hvor mange det er. Takk for innbydelsen Fredly, ikke umulig jeg kommer selger jo alltid noe artig du.
Inaktiv bruker
jeg synes det er fint med litt fargeforskjeller i stimen så jeg ville hatt

10 pakistanbotia
25 rødmunntetra
25 kardinaltetra
20 div. corydoras
15 dolkestikker tetra
og de to knurremallene

jeg har noen dolkestikkere sammen med coryer og det er et pent syn.
I tilleg ville jeg kanskje kjøpt flere røtter og satt de langs bakgrunnen
Høres ikke dumt ut det Pleco man. Har allerede 5 røtter av forkjellige størelser, men skal prøve å få tak i en eller to til på auksjoneni Oslo 19 Januar. Helst beplantet. Kommer nok til å prøve å få taki flere Dolkestik tetraer og Rødmun tetraer. Syns det er vanskelig å kvitte meg med fisk. Kan si hva man vil om Guppy, Syns det er utrolig dekorativ fisk. Vanlighvis syns jeg ikke Neontetra er så spesiel fisk, men veldig sjelden jeg ser dem stimer så flott som dem gjør i karet mitt, mulig et eller annet stresser dem. Platyene, sverdragerne, glødebåndstetraene og Sølvhaien skal jeg prøve å finne et nytt hjem til. Lurer på om ungene skal få et kar så de kan flytte over dit. Hvis man skulle hatt større fisk. Hva er mulighetene? Ikke si discus eller scalarer. Vil ikke ha det. Ikke Malawi kar heller. Har hatt det i mange år. Vil bare ha et enkelt selskapskar som ser flott ut. Er jo egentlig fornøyd med karet, men syns det ser ut som det aldri blir nok fisk.
Inaktiv bruker
ok
Husk at ulike arter stiller ulike krav til vannverdier og -kvalitet. F. eks er sverddragerene og tetraene i hver sin ende av skalaen både med tanke på pH og hardhet. I tillegg er det et poeng at ulike arter har ulikt gemytt, og at mange andre faktorer spiller inn på trivsel (foretrukket sjikt i akvariet, temperatur, svømmeplass, beplantning, strømning osv). Dette er viktig å tenke på når man velger sammensetning!

Nå går jeg ut fra at du ønske å beholde mye av oppsettet ditt som det er, uten store omgjøringer eller investeringer. Du har en rot i akvariet ditt, hvilket tyder på at pH neppe er særlig over 7. Du kjører også rimelig høy temperatur.

Planter:
Jeg ville satset på å ha flere planter ved sidene, gjerne noe med store blader som E. bleheri. Midten ville jeg beholdt ganske åpen, med masse svømmeplass.
Fisk:
En større stim Dolkestikktetra som hovedfisk, som gir ro til karet. Denne holder til i topp/midtsjikt.
En gjeng maller eller corydoras kan dominere bunnsjiktet, sammen med rekene og sneglene du har.
I tillegg kan du velge deg en art som ikke kræsjer for mye med det øvrige oppsettet som fokusfisk, om du synes oppsettet ser for lite aktivt ut. Men husk - EN art, og ta hensyn til artens krav. Tenk også på at et roligere kar ofte ser mer naturlig ut.
Resten kvitter du deg med, prøv å få byttet dem i butikk mot den arten du vil ha mange av.

Hilsen meg.



Inaktiv bruker
du mener vel at dolkestikkere holder seg ved bunnen !!
Uhm... nei, Dolkestikktetra (Hyphessobrycon erythrostigma) holder seg i topp/midtsjikt. Det er denne Skywalker har oppgitt i artslisten sin at han har.

En annen art, Blårygget dolkestikktetra (Hyphessobrycon socolofi) holder seg i bunn/midtsjikt, men i følge artslisten er det altså ikke denne han har.
Jeg har bare sett dolkestikk på bunn
Min erfaring er at de holder seg i de lavere vannmasser med mindre de føler seg trygge. Jeg har ikke hatt dem selv, så jeg snakker ut fra en venns erfaringer, og egne ov\bservasjoner i hans akvarium. Etter en grundig opprenskning i karets besetning, og tilpassning av innredningen til dolkestikkene, beveget de seg lengre opp - men dukket nedover når folk passerte forbi karet.
Dolkestikk tetraene mine holder seg ca midt i karet. Blir nok eget kar til platyene, sverdragerne og kansje guppyene, må vel bite i det sure eplet, selv om det virker som all fisk trives godt. Når det gjelder temperaturen i karet så prøver jeg å få den ned til 25, men klarer ikke. vet ikke om det er varmekablene i karet eller om det er fordi frua fryser hele tiden og setter varme ovnene på dereter. Skal prøve å få tak i noen store planter på Storauksjonen den 19. skal også prøve å få tak i flere rødmunn tetraer og Dolkestikk tetraer.
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap