Stein fra mjøsa i akvariet

Hei,

Jeg kjøpte akvariet mitt (Juwel Rekord 120) for 4 dager siden. Det har nå stått med vann og grus og sirkulert i 3 dager. Jeg var hjemme en tur i helga og tok meg en tur på stranda langs Mjøsa (Tingnes, Ringsaker) og sanket litt stein derfra som jeg tenkte å bruke i akvariet mitt.

Jeg har lest at stein man plukker i ferskvann bør tørkes helt og kokes før man putter det i akvariet. Så jeg har skrubbet de godt med en stiv børste i vann fra springen og nå har de tørket.

Er det nødvendig å koke dem? Hvor lenge?

I såfall, noen gode forslag til hvordan jeg kan gjøre det? Steinene er tross alt litt store til å få plass i kasserollen... Går det an å steke dem på rundt 100°C i ovnen?
Du trenger ikke koke. Vasking og tøring er helt greit.

Jeg bare skyller sand og stein jeg finner i naturen(om de er funnet et stykke fra forurensende kilder), og det går bra hver gang.



Har nå gjort litt av hva alle jeg har prata med har sagt. Så nå har jeg skrubba dem, kokt dem og tørka dem i ovnen og lagt dem i akvariet. Litt usikker på stedet jeg tok dem fra. Det var nemlig like ved en liten bekk som rant ut i Mjøsa, vet ingenting om forurensninger derifra. Så nå venter jeg og måler verdiene, er disse gode om en uke er det vel ingen grunn til å tro at det er usundt vann for fisk
Tilfeldig bekjentskap
© Luis Novella
Reklame for plussmedlemskap