Kan skifer være porøst?

Jeg begynte å lage meg en DIY bakgrunn, men har skrinlagt denne da det ble for mye pes med middel til forsegling.

Når jeg gikk ut i garasjen med bakgrunnene, fant jeg noen relativt store steinplater som jeg 99,9% sikker på er skifer.
Forrige leieboer har brukt de for å lage oppgang til huset, og på plen forann trappa.

Disse har jeg skrubbet godt, latt dem tørke under ovnen, før jeg tok hammeren og slo de istykker til mindre biter. (Skiferplata var ca en cm tykk)

Dette ble det en del støv av, så jeg la alle bitene i vann som jeg byttet flere ganger. Mellom hvert vannskifte lot jeg det gå en time.
Målte PH på vannet både før og etter, og den er var den samme.
(Kommer til å jevnlig sjekke PH i karet også, tilfelle...)

Når jeg tok bitene opp av vannbadet siste gangen, merket jeg at noen av bitene knakk relativt lett. Jeg kunne også bryte av skall der det var skarpe kanter eller tynne kanter..

Men skal skifer være porøst da?
Mener å ha lest noe om at hvist stein du finner er porøs, er den ikke egnet til å ha i akvariet?
Eg har selv opplevd slik "drittskifer", ja.
Det er ingen fare med denne, isolert sett, for fiskene våre, men for meg er den uaktuell å bruke siden den har meget skarpe kanter.

Ja og et svar fra hun som er gift med en flislegger..

Kan godt bruke skiferen, men puss kantene med vinkelkutter først.
Siden denne skifteren tydeligvis er "myk", burde det jo la seg gjøre å runde av alle skarpe kanter med noe?
Skifer er fin stein, og trygg for fiskene mht vannverdier.

Men jeg lurte litt på dette du sier med "porøs"... de kan jo ikke festes med silikon om de er porøse, da holder det jo ikke i lengden? Silikon hefter best på ikke-porøse overflater, som glass.
mona o
Siden denne skifteren tydeligvis er "myk", burde det jo la seg gjøre å runde av alle skarpe kanter med noe? Skifer er fin stein, og trygg for fiskene mht vannverdier. Men jeg lurte litt på dette du sier med "porøs"... de kan jo ikke festes med silikon om de er porøse, da holder det jo ikke i lengden? Silikon hefter best på ikke-porøse overflater, som glass.


De er ikke festet til noen bakgrunn, de er bare stablet opp i ene hjørnet av karet..

Se vedlagte bilder.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap