- Hjem
- Forum
- Design / Aquascaping
- Hus med vannhjul
Hus med vannhjul
Har kjøpt meg et lite hus med vannhjul og elv keramikk, har et Fluval 1 Plus filter. Er nybegynner på dette området så noen som har erfaring med hvordan jeg får hjulet i gang? Skjønt såpass som at det må være en slange mellom hus og filter, men usikker på hvilken str. og er det noe mer som må til?
Blir kjempeglad for svar
Blir kjempeglad for svar
Postet 20.01.08 kl 17:10
Endret: 20.01.08 kl 17:10
Kjenner ikke til akkurat denne dekorasjonen, men antar at det er luftbobler som skal drive hjulet.
Du trenger da en luftepumpe, og en slange som passer til dette (normalt størrelse 4/6).
Gjør det enkelt; mål slangen\nippelen som er på huset, er denne ca 4mm, er dette rett slange.
Har du en bit slange liggende, kan du forsøke å blåse i denne, for å se om hjulet starter å gå.
Du trenger da en luftepumpe, og en slange som passer til dette (normalt størrelse 4/6).
Gjør det enkelt; mål slangen\nippelen som er på huset, er denne ca 4mm, er dette rett slange.
Har du en bit slange liggende, kan du forsøke å blåse i denne, for å se om hjulet starter å gå.
Postet 20.01.08 kl 17:13
Takk for kjapt svar Frank.
Så den skal ikke kobles inn på utløpet på filteret men ei luftpumpe? Altså en sånn HER.
Så den skal ikke kobles inn på utløpet på filteret men ei luftpumpe? Altså en sånn HER.
Postet 20.01.08 kl 17:17
Postet 20.01.08 kl 17:21
Da bestiller jeg meg ei slik pumpe så blir det sikkert fart på hjulet Skal ha huset i et kar på 25-30 liter.
Mens jeg er inne på luftpumper, i 240 L karet sliter jeg med for lite oksygen i følge tetra testen.Ligger på fattige 2 mg/l, og lest at anbefalt er 8 mg/l. Har Fluval 405 utvendig filter hvor jeg har justert utblåsnings delen slik at det blir litt mer bevegelse i vannet uten at det skaper noe mer oksygen. Kan ei slik luftpumpe være løsningen her?
Mens jeg er inne på luftpumper, i 240 L karet sliter jeg med for lite oksygen i følge tetra testen.Ligger på fattige 2 mg/l, og lest at anbefalt er 8 mg/l. Har Fluval 405 utvendig filter hvor jeg har justert utblåsnings delen slik at det blir litt mer bevegelse i vannet uten at det skaper noe mer oksygen. Kan ei slik luftpumpe være løsningen her?
Postet 20.01.08 kl 17:27
Normalt sett skal det være tilstrekkelig med normal vannbevegelse i overflata, for å få nok O2 i vannet.
Så lenge ikke fiskene ser ut som de har vært på fest, og henger kvalme i overflata, ville jeg ikke gjort noe med dette selv.
Testen trenger ikke å være rett
Om fiskene har hang-over, kan en luftepumpe være tingen. Selv foretrekker jeg økt overflatebevegelse uten bruk av bobler - rett å slett da jeg ikke er bobloman
Så lenge ikke fiskene ser ut som de har vært på fest, og henger kvalme i overflata, ville jeg ikke gjort noe med dette selv.
Testen trenger ikke å være rett
Om fiskene har hang-over, kan en luftepumpe være tingen. Selv foretrekker jeg økt overflatebevegelse uten bruk av bobler - rett å slett da jeg ikke er bobloman
Postet 20.01.08 kl 17:31
Postet 20.01.08 kl 17:38