Sand som inneholder aluminium naturlig

Hei
Jeg skal bytte ut bunnsubstratet i akvariet mitt, og har mulighet til å få tak i fin lys sand. Kornstørrelse 0- 0.6 mm eller 0- 1.5 mm. Pruduktet er feltspadt, og inneholder ca 25 % aluminium (naturlig). Er dette en sand jeg trygt kan bruke? Har sett så mange som har vært skeptiske til biltema sin sand som inneholder aluminium.
Jeg ville ikke brukt slik sand som inneholder aluminium. Og etter det jeg vet så inneholder ikke Biltema sand dette. Blåse middel som selges på biltema er det, men ikke blåsesanda.

er vesentlig forskjell på disse to.
Har ikke biltema her, vi
Tenkte det måtte være ok å bruke dette, siden produktet brukes til å lage glass (bla. akvarier :P).
Da ville jeg heller vært sikker og kjøpt rådasand i zoobutikk, evt henta sand i en elv e.l. Men er mulig du må behandle den natursanda...men det vet sikkert noen andre enn meg her på forumet hva du må gjøre.
Har lest litt ifht aluminium nå. Det viser seg jo at all sand jeg har sett produktblader på inneholder aluminium. Alle sedimentære bergarter, og i all hovedsak alle vulkanske bergarter inneholder jo dette grunnstoffet.
Dette produktet jeg har sett på en egentlig vulkanstein.
Har også skjønt at de fleste norske bergarter inneholder endel aluminium?
Si, O, Al, K, og Na. Dette er innholdet i sanda jeg tittet på
Som sagt det var ingen ekspertuttaelse fra meg, så da skal ikke jeg nekte for at du kan bruke sanda:P....trodde bare at ikke vanlig sand inneholdt så mye som 25% aluminium hehe
He-he - ikke jeg heller Har endel bekjentskaper i bergverksindustrien, så jeg har fått tak i produktblader på denne sanda og andre sandtyper. F.eks filtersanda som graves ut her (morenesand tror jeg) inneholder også aluminium.

Tror jeg skal prøve denne - den er veldig lik rådasand i fargen. Det står på produktbladet at den ikke inneholder vannløselige elementer. Prøve den i det minste akvariet først - og ha et reservekar stående om det skulle oppstå noe
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap