Våte (flytende) mangroverøtter - akvariesilikon

Spørsmålet mitt er;
Vil akvariesilikonen kunne klare å herde på normalt vis om jeg limer våt rot til stein?
Flatene man skal lime skal jo være tørre.
Noen som har forsøkt?

Jeg har to trerøtter med litt størrelse på som jeg skal ha i min 720 liter.
Det var iallfall planen. Nå har de ligget leeeeenge i vann i baljer da jeg altså ikke kan få disse to til å synke. De vil bare leke ubåt - noe jeg er engstelig for skal ende både med kræsjet fisk og glass samt mosede planter.
Nå er jeg lei av å hele tiden gå og bytte vann i baljene.

Jeg har lest om slike problemer her i forumet tidligere, røtter som flyter.
Noen foreslår å holde dem nede med stein lagt oppå røttene.
Andre å lime røttene fast med akvariesilikon til stein. Det siste har jeg lyst til å forsøke.
Men må jeg begynne hele prosessen på nytt igjen ved først å tørke opp røttene mon tro.

mvh
Herde gjør den, selv under vann. Men festeegenskapene, de er det vel dårligere med

Anbefaler den "nye" silicontypen fra Aquarium Münster "orca" til å lime ting som har en tendens til å ikke være samarbeidsvillig.
Jeg bruker sugekopper, jeg. Skrur dem fast på strategiske plasser på rota, f.eks. på de punktene der rota lener seg mot bakglasset (om jeg plasserer den slik, på høykant) for å hindre den i å skli ut av posisjon.
Man kan også skru sugekopper fast i dem for å holde dem på bunnen, men det forutsetter at du har bar glassbunn å feste sugekoppene til. Du må forsikre deg om at ingen sand- eller gruskorn ligger i veien.

Jeg har selv festet ubåt-røtter til bunnen med sugekopper, der sitter de dønn fast. En gang jeg skulle selge et akvarium, så hadde jeg 4 mnd i forveien festet en rot på bunnen med sugekopper. Da jeg skulle ta den opp, lirket jeg opp sugekoppen.... og rota føk rett til overflaten som en kork, til tross for 4 måneder under vann! Så noen røtter, de vil visst aldri synke.

Du kan evt ta en liten dråpe silikon på skruehodet midt i sugekoppen, for å "isolere" metallet. Men skruen skal altså skrus akkurat så langt inn i sugekoppen at den liksom forsenkes litt i gummien. Da holder sugekoppen på vakuumet. Jeg har ikke brukt silikon på noen skruer.

HUSK:
Syrefaste, rustfrie skruer må brukes!
Pr i dag har jeg mange røtter med sugekopper i karene mine. Det gjør at jeg kan sette røtter på høykant og i posisjoner jeg ellers ikke kunne satt dem i, for de holdes på plass av sugekoppene og sklir ikke.
mona o
HUSK: Syrefaste, rustfrie skruer må brukes! Pr i dag har jeg mange røtter med sugekopper i karene mine. Det gjør at jeg kan sette røtter på høykant og i posisjoner jeg ellers ikke kunne satt dem i, for de holdes på plass av sugekoppene og sklir ikke.


Galvaniserte skruer vil ikke holde i lengden? Jeg trodde galvanisering var en god rustbeskytter.... Ser at Claes Ohlson har noen greier galvaniserte skruer, men de har et slags rødt stoff på de fremsete gjengene for at den skal gli lettere. Jeg vet ikke hva dette stoffet er, ei heller om det er farligt for fisk/planter... Noen som vet kanskje?
Claes Ohlson har syrefaste skruer også, ettersom de helt sikkert tåler både syra fra røttene og å stå under vann uten å ruste er det vel ikke så mye å lure på egentlig. Galvaniserte skruer er ikke syrefaste...
Linda W
Claes Ohlson har syrefaste skruer også, ettersom de helt sikkert tåler både syra fra røttene og å stå under vann uten å ruste er det vel ikke så mye å lure på egentlig. Galvaniserte skruer er ikke syrefaste...


Ettersom jeg kunne se, finnes det ikke rustfrie og syrefaste treskruer. Både CO og BT selger elforsinkede varianter, men ingen som er rustfrie/syrefaste med mindre man bruker andre typer skruer enn treskruer og da er sjansen for at treverket sprekker, langt større enn ved bruk av selvborende treskruer, samt at man blir relativt begrenset i størrelseutvalget.

Selv har jeg brukt disse elforsinkede skruene til å skru sammen røtter. Etter at skruene er godt skrudd til, setter jeg de eksponerte delene inn med akvariesilikon så langt dette lar seg gjøre.

Vil disse elforsinkede skruene bli "spist opp" av rust og korrosjon siden de ikke er syrefaste og rustfrie dersom jeg ikke har klart å dekke hele skruen med silikon etter at den der skrudd fast?
Ble litt smånervøs her nå...håper ikke disse elforsinkede skruene "går opp i damp" når jeg nå setter røttene under vann!

Jeg har brukt akvarie silikon til å dekke skruene på de stedene jeg kunne se at skrue-metallet var eksponert mot vann, men jeg har sikkert ikke kommet til overalt, så noe vil vært eksponert. Mye av skruene er jo også inne i treverket, og selv om det kommer fukt/vann inn i treverket, vil det vel ikke komme så mye oksygen og dermed båper jeg at skruene kan tåle tidens tann. Det er heller ikke noe særlig belastning på skruene siden de er brukt til å skru fast mindre biter for å bygge opp en rot med litt høyde på.

Tror jeg får lirke litt på dem etter en stund og se om det er noe mer bevegelse i dem. Isåfall, burde det være grei skuring å sette i noen nye skruer (da syrefast A4 skruer
Har også fuget i skjøtene med akvariesilikon, så bare det vil hjelpe på å holde disse "ut-/opp-stikkerene" på plass og avlaste mine elforsinkede skruer håper jeg.

Når jeg handlet skruene, så jeg faktisk etter rustfrie, men de var enten feil gjenget eller altfor korte og dessuten var det plateskruer eller kryssporskruer, ikke treskruer som jeg trengte (noen av disse røttene var steinharde).

Men, jeg lærer noe nytt hele tiden, og når/hvis de skulle ruste opp og dekorasjonene mine gå frahverandre, finnes det både Tec7 og nye skruer (rustfrie og syrefaste selvf.)

Noen tips om hvem som har godt utvalg i rustfrie, syrefaste skruer (5x80 - 5x110mm)?
Og her er skruene jeg har brukt fordi det står syrefast i enhver tråd om røtter, og derfor ikke har testet om det går med noe annet. Er jo helt logisk også, bruk rustfritt syrefast stål i surt miljø under vann....

Claes ohlson
Biltema
Skjønner jo klart nå at det var andre typer skruer jeg burde brukt ja. Her må det en utskiftning til, eller iallefall en forsterkning med A4.
Tenkte at dersom jeg silikonerte, samt treskruen var skrutt inn i en solid rot, var det begrenset med oksygen som ville kunne "spise opp" skruen. Tok nok feil og burde ha lest meg opp før jeg satte igang. Noen ganger blir iveren etter å iverksette en, i utgangspunktet, god plan litt for stor og man kan glemme vitale elementer.
Blir nok BT eller CO imorgen.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap