Lage paludarium - tips?

Jeg har større planer om å få laget et paludarium - altså en blanding av terrarie og akvarium.
For å få mest mulig svømmeplass i karet, har jeg tenkt å prøve å lage en slags hylle der planter o.l. skal være.
Denne hyllen har jeg lurt på om jeg skal lage i plexiglass, men noen hull i til drenering, og lime på noen stener med silikon slik at jorden/sanden holder seg på plass. Hyllen skal ha en del mose o.l. og planter - få en mest mulig naturlig "look" og muligens noe mose til å skjule kantene med.
Problemet mitt er vel egentlig at etter det jeg har forstått, er ikke plexiglass ideelt å lime med, og det var det som opprinnelig var planen til å støtte opp denne "hyllen" med også. Jeg hadde da tenkt å lime fast noen plater vertikalt i akvariet + en tilpasset rot, for så å lime "hyllen" fast oppå der igjen. Dette blir kanskje litt vanskelig?
Vær snille og gi meg noen tips hvordan jeg kan få gjennomført dette prosjektet!

Har prøv sånn omtrentlig å vise hva jeg tenker i paint, men mine tegneegenskaper er på det beste mangelfulle.... :

1. Forfra
2. Ovenfra - med "hylle"
3. Uten "hylle"
Hvorfor ikke bruke skifer?
Jo, kanskje... men jeg har ingenting å kutte dem med
Vil ikke skifer knuse bunnglasset?
Hvis du tar et godt lag med silikon eller isopor under så den ikke kommer i kontakt vil det nok gå bra
ok, hvor får jeg i så fall tak i isoporplater?

for å ikke nevne plexiglasset til "hyllen"?
Isoporplater for du hos Byggmakker etc og pleksiglass hos nærmeste glassmester e.l
Ok, takk skal dere ha for svar!
Ville selv også gått for skifer. Dette er ett mye mer naturlig materiale enn plexi.
En trenger ikke verktøy for mange hundre kroner for å kappe steinen.
Om en ikke ønsker de glatte flatene, kan en faktisk hugge til skiferen med en hammer og en meisel (i verste fall, ett bredt flatjern).

Lag ett riss der du skal ha kappa steinen. Gi så ett kakk med hammer og meisel for hver 2-3cm bortover risset, gjenta til plata deler seg.
En skal altså ikke sitte der å dælje løs til meiselen er gjennom steinen

Om ett rettere og glattere snitt ønskes, finnes det billige vinkelslipere i mange butikker, og billige diamantskiver.
Utstyret er da ikke egnet til å kappe til store mengder stein, men duger til litt småjobb her og der
Paludarium sider
Her er 2 nydelige paludarium sider, med mange gode illustrasjoner om hvordan man går frem. De er dessverre på nederlansk, kan hvis du lurer på noe spesielt kan jeg være behjelpelig med oversettelse.





Nederst på finner du lenker til noen fantastiske bilder
Takk skal du ha for flotte lenker!
Dessverre er dette prosjektet satt på hold for en periode pga. det man kan kalle økonomiske problemer... Akvariet er kjøpt inn (80 l. forøvrig), men foreløpig har jeg ikke råd til å fortsette, skal heller bumpe tråden igjen når jeg tar det opp igjen - som forhåpentlig ikke blir så alt for lenge til
Nå har jeg tatt opp igjen prosjektet. Egentlig er det en stund siden, men jeg glemte helt denne tråden. Såh...
Vanndelen av karet begynner å bli ganske ferdig. Det er enda noen få ting som må ordnes på - planter o.l., men det er i det minste kommet vann i karet
Jeg tenkte å legge ut en litt mer komplett guide over hva jeg har gjort når jeg endelig er ferdig, så nå får det holde med et par bilder :P
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap