Feste bakgrunn i akvarium

Hei,

Har lett lenge etter en tråd som kan hjelpe meg med dette problemet, men kan ikke finne noe, så beklager om dette blir en "dobbelt posting".

Jeg begynner å bli lei plakatbagrunnen jeg har på min 110L, kunne tenkt meg en ordentlig bakgrunn. Har lyst til å kjøpe en ferdiglagd, noe lignende denne: http://www.webzoo.no/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=53&produktid=184&Navn=02.%20Back%20to%20Nature%20Moduler&HKatID=14

Problemet er at akvariumet er i full drift i dag, jeg har heller ingen mulighet til å flytte og holde fisken et annet sted over lengere tid.
Så er det noen mulighet å feste bakgrunnen uten hjelp av silikon/lim som må tørke? eller mange hyppigevannbyter over flere dager for å fjerne giftstoffer/kjemikalier?

Regner ikke med at bakgrunnen man kjøper i butikken forurenser dersom man vasker og skyller den veldig nøye før man plasserer den i tanken?

Setter stor pris på svar
Du kan alltids tappe ned vannet en del i akvariet, og så silikonere den fast i toppen, for så å vente til silikonen er herdet før du fyller opp med vann igjen.
Det er mye som ikke er ideelt med å skulle ha en slik i karet med vann, og derfor er det nok tipsmangelen her oppstår
Takk for svar!

turnips: tenkte bare på å punkte den i toppen?

hmm ... regner med at man fester en slik med avkasilikon? rett og slett limer den fast med silikon?
Da bruker den vel 1-2 døgn for å tørke? Hvor mange vannbytter over hvor mange dager må jeg regne med?
Alternativet er å å låne seg et stort nok akvarium ... det viktigste er tross alt at fiskene har det bra!
Noen som har en formening om en naturtro bakgrunn har noe å si på fiskens trivsel?
Jeg ville nok i ditt tilfelle gått på f.eks europris og kjøpt meg en 25-30 liters vindunk. Satt fisken oppi der, tømt karet ned, og rengjort punktene der siliconen skal være med aceton. Punkter du den fast til glasset er det tørt i løpet av et døgn, og du kan sette fisken tilbake da. Silicon har en lei tendens til å feste dårlig om ikke glasset er reint før en begynner. Bare ta med bakgrunnen i dusjen og skyll den godt, evt gni over med en rein fille, svamp eller oppvaskbørste. Hvorvidt fisken bryr seg så mye om bakgrunnen eller ikke spørs jo på utformingen av bakgrunnen det.
Mange fisker er nysgjerrige, så jeg tror mer at utfordrende innredning kan gi trivsel, jeg liker bla. å gi litt ting å svømme gjennom, f.eks. røtter.

Men hvis du planlegger dette greit kan du fint ha fiskene i en stor murerbøtte e.l. med pumpa gående i noen dager mens du setter inn bakgrunnen. Kan alltids bidra til noen erfaringer med hvorfor det tok lang tid hos meg da så du unngår den slags, jeg har tross alt annet kar å ha dem i.
Så fisken klarer seg fint i 20 til 30 liter, 2-3 dager? Det holder for å skylle vekk alle gift stoffene?

Bare å dele erfaringer! ... tar imot den hjelpen jeg kan få!
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap