Rot fra skogen

Hei jeg har en fin rot i hagen som egentlig hadde passet veldig bra i akvariet. Vet ikke åssen treverk det er men jeg har funnet den i skogen.
Hvis det går ann å ha den i akvariet ,hva må jeg gjøre med den da ?
Det første en bør forsikre seg om, er at ikke rota vil forurense vannet.
Dette være seg at det er råtne deler på denne, eller at den er funnet på ett område som har vært utsatt for både det ene og det andre av menneskelige utskeielser

Deretter bør en kontrollere at den ikke er for fersk. Ferskt treverk har en lei tendens til å bli angrepet av sopp i vannet, siden de siver store mengder næring. Evt never\ bark bør fjernes, sammen med korken under. Dette er ting som fort vil se ut som om det har rulla seg i filtervatt

Det siste jeg selv ville kontrollert, er at treverket er tilstrekkelig hardt til å ikke lage bare krøll &bøll.
Bløte treslag som gran og sejle +++++, vil fort både spises i filler av maller, og vil kunne mer eller mindre løse seg opp over tid i vannet.

De beste røttene er nok eik, furu og einer (av de vi har her nord). Det finnes sikkert masser av flotte treslag som jeg ikke kjenner til i den mer sørlige delen av landet. Men siden jeg ikke har studert egenskapene, eller for den del artsmangfoldet sør for polarsirkelen, tørr jeg ikke si hva som er bra og hva som er pyton
ok jeg får vel ha rota forsatt i blomster bedet tør ikke ta sjansen. Men det er synd
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap