Hvordan skal foliebakgrunn festes - sånn egentlig?

Jeg har en tilsynelatende flott foliebakgrunn i steinstruktur på 240 literen. Har egentlig ikke tenkt over det, men ser jo at den er litt vel mørk.

I går investerte vi i en 112 liter. Jeg kjøpte en nydelig blåaktig foliebakgrunn til den. Har jo blitt fortalt i dyrebutikker at de skal festes med dobbelsidig tape eller silikon for å få den til å sitte.

Mannen min hjalp meg å feste denne nye og vi var veldig nøye med å få den "riktig". Men motivet kom ikke frem slik som jeg hadde regnet med.

Jeg har et 30 liters yngelkar også, og samme med denne bakgrunnen. Motivet er ikke pent og tydelig.

Mannen min begynte å tenke at det kunne ikke være rett at den skulle festes slik. Han mente at logisk sett så skal den fuktes før den festes for å suge seg fast i glasset. Vi tok av den på yngelkaret og prøvde å fukte den og la den på igjen og strøk godt over for å fjerne luftbobler - og der kom motivet frem gitt.

Da prøvde vi å løsne en liten flik i det ene hjørnet på 240 literen og fuktet den og strøk den inntil glasset. Å hjelpes hvor mye lysere og flottere motivet ble akkurat der.

Er det noen som har erfaring med å fukte disse før de festes på glasset?

Kjenner at jeg blir litt irritert hvis jeg er blitt feilinformert i butikken. Er jo ikke så enkelt å få frem akvariene for å komme til når de er full av vann.
Fordi en må komme ordentlig til bak for å få den ordentlig på igjen, og bruke en skrape å fjerne luftbobler akkurat som feks. når man legger tapet på en vegg.

Hva mener dere?

Det er mange som bruker f.eks. matolje istedenfor vann, når slike bakgrunnsfolier skal festes på baksiden. Det er som du sier, best inntrykk av motivet dersom den fuktes med noe og klebes fast på bakglasset.
Regner med at butikken bare tok "hurtigvarianten" av gammel vane Kanskje de aldri har tenkt over at det finnes andre måter å gjøre det der på?

Selv har jeg svart, ensfarget folie bak på noen av mine kar. Jeg har ikke giddet å stryke den fuktet på (luftbobler som må klemmes ut, for et styr...) jeg har derfor bare brukt teip å feste den med. Men som sagt; min er ensfarget og det trengs derfor ikke å fremheve noe motiv.

2nelise
Kjenner at jeg blir litt irritert hvis jeg er blitt feilinformert i butikken.

Ah... du også? Velkommen inn i Norges raskest voksende klubb....
etter å ha opplevd det et visst antall ganger, blir man etterhvert rustet med en meget begrunnet og sunn skepsis til mye av det som sies i dyrebutikker. Synd å si det, men det gjelder spesielt hvis det oser "Deltids-ansatt" lang vei av vedkommende...

Det finnes lim på sparyboks som vil være et godt alternativ for å feste bakgrunnen. Denne fåes kjøpt i endel zoo butikker. Alternativt kan man kjøpe på en bokhandel som har grafisk utstyr. Spraylim...





Ja det er skikkelig ergelig. Det må jo være "piece of cake" å montere folien når karet er tomt og ikke står inntil veggen. Ellers er det jo vanskelig å få det gjort ordentlig.

Håper mange leser denne tråden og ikke gjør samme feil som meg
SolVard
Det finnes lim på sparyboks som vil være et godt alternativ for å feste bakgrunnen. Denne fåes kjøpt i endel zoo butikker. Alternativt kan man kjøpe på en bokhandel som har grafisk utstyr. Spraylim...


Hei igjen SolVard og takk for sist (møtte deg på på bensinstasjonen i Sandefjord å hentet sebra ungene)

Dette limet du snakker om, hvordan er det å justere bakgrunnen når denne kommer i kontakt med glasset? Tørker det med en gang eller får man litt tid på seg til å få folien riktig på plass før limet setter seg?
3M Spray Mount, montasje lim. Funker greit og flytte på ting etter at du har montert
Lasse Siverhult
3M Spray Mount, montasje lim. Funker greit og flytte på ting etter at du har montert


Oki, det høres glimrende ut. Hvor får jeg kjøpt dette da?
Hei igjen

Limet skal være slik at du kan ta ov og på noen ganger. Vet det grafiske ikke tørker før etter ei stund - er mer som klister (3M)
Jeg skjønner bare ikke at det går an at man kan få slik tullete og feil informasjon i dyrebutikkene. Og nei, hun som ekspederte meg er ikke deltidsansatt men butikksjef. Denne butikken er meget anerkjent. Men kan de alt? - NEI

Vel i alle fall, takk for tipset om matolje. Tok ned bakgrunnen i dag, fjernet den dobbelsidige tapen og smurte godt med matolje på. Da var det kjempe enkelt å feste bakgrunnen igjen. Jeg brukte fingrene til å fjerne luftboblene, i hverfall fikk jeg fjernet mesteparten. Jøsses hvor mye lysere og finere det ble

Nå står stor karet for tur, vi skal bruke matolje der også. GENIALT, så tusen takk for tipset.

Jeg har sagt det tidligere og jeg sier det igjen, takk og pris for Akvaforum! )
Vann og zalo kan også brukes, forøvrig...
burker matolje. det funker helt suverent
nubbe
burker matolje. det funker helt suverent


Jeppis, gjorde det i dag på det ene karet - genialt!
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend Klakegg
Reklame for plussmedlemskap