Steinrøys..eh?

Har lyst til å bygge steinrøys, men hva er det man må gjøre? er det nødvendig med isopor i bunnen så lenge man har 5-6-7 cm med akvarie grus over glasset? Er det noe annet enn isopor jeg kan bruke? Hva slags stein er kjempe fy etc etc.. Trenger masse råd og vink her folkens
Hei! Kor stor røys skal du ha? Eg lagde ei lita steinrøys i paludariet mitt, den står delvis over og under vatn, og eg gjekk berre ut og plukka vanlig "gråstein" og bygde i veg Legger ved eit bilde. Det eg har hørt du skal passe deg for når du finner steiner ute er at du ikkje skal ta steiner som glinser metallisk, for dei kan gje frå seg skadelige stoff til akvariet. Eg berre stabla steinane oppå kvarandre, passa på at dei låg stødig, men det må du sjå an kva slags fisk/ dyr du skal ha, nokre, feks store ciklider, kan klare å rasere og få stein over seg. Gud løkk!
...Hvite eller skinnende steiner, har jeg hørt...Hvite kan gi fra seg bl.a. kalk...Og isoporen er der for å sikre glasset, pluss at den nederste steinen ligger litt stødigere, så jeg hadde ikke giddet å skippe den...Jackofoam sier noen er bedre, og jeg heller vel også til den, siden jeg har følelsen av at den vil spre trykket fra den nederste steinen litt bedre enn vanlig isopor (tenkt deg presset dersom den nederste steinen hviler på tre punkter, og du har 7 kilo med stein stablet over)...

...Nok en gang: bare ting jeg har hørt, er nybegynner selv, men kan jeg hjelpe så prøver jeg...
hadde ikke tenkt meg noe sinnsyke greier, 20 cmoh kanskje?
Hvite eller skinnende steiner er fy, men hva med hvite skinnende steiner da?:P Det er jo krystaller og innholder ikke kalk eller noen form for metall.. Her hvor jeg bor er det siinsykt mye quartz, så jeg tenkte jeg skulle benytte meg av det.. Spennende å se om fisken begynner å gå med eller mot klokka:P

Går det ann å bruke sitte underlag i bunnen istedefor isopor?
Liggeunderlag er greit.
Sett noen større, litt flate grunnsteiner direkte på (ligge-)underlaget før du fyller i sand / grus. Så legger du på flere steiner i høyden. Da blir røysa stødig og du unngår at det blir punktbelastning på glasset av småstein under de større steinene, og hindrer at fiskene graver ut sanden.
Kan hende at kvartsteinene er greie, men hvite steiner blir gjerne fort bli tilgrodd av brune / grønne alger (og det kan jo være både en fordel eller ulempe, alt ettersom).
Noen fisker vil jo også ha det litt mørkt på bunnen.
Ellers så har jeg skjønt det slik at en stein er grei så lenge
den er "steinhard":
Smuldrer ikke, du klarer ikke å lage ripe i den og den er uten kråkesølv o.l.
Hjertelig takk for svar folkens Nå er jeg ferdig, og synes det ble igrunn ganske bra til førstegangs forsøk og være.. eller...?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap