Tror dere at dette er en kalk stein?

Denne steinen fulgte med 70 literen da jeg kjøpte den. Jeg synes egentlig at den er litt fin, perfekt med de hullene for yngelen.

MEN... jeg tør ikke bruke den da jeg selv synes at det ser ut som en kalkstein?

Jeg tok den eddiktesten, hadde litt eddik på men det bruset ikke. Jeg er allikavel usikker på om jeg tør bruke den.

Hva mener dere?
For meg ser det ut som en helt vanlig kalkstein.
2nelise
Denne steinen fulgte med 70 literen da jeg kjøpte den. Jeg synes egentlig at den er litt fin, perfekt med de hullene for yngelen. MEN... jeg tør ikke bruke den da jeg selv synes at det ser ut som en kalkstein? Jeg tok den eddiktesten, hadde litt eddik på men det bruset ikke. Jeg er allikavel usikker på om jeg tør bruke den. Hva mener dere?

Hvorfor tør du ikke bruke den?
Om det er kalkstein så gjør ikke det noen ting... Må bare evt passe litt på pH'en i karet
Dette er nok det som oftes selges som en sandsten. Disse skal være helt nøytrale å bruke, men blir fort angrepet av alger (ru og porøs overflate).

Du kan teste om den er karbonatholding med å dryppe syre på den. Bruser det som ett glass cognac, er det karbonater så det holder i steinen
Har 2-3 sånne i malawi karret mitt. Han jeg kjøpte de hos kalte de for mineral stein eller noe sånt.
Hvilken cognac er det du drikker der oppe i nord Frank? Cognac som bruser

heimert, nyco og eplejuice

LOL
Cyberbob66
Hvilken cognac er det du drikker der oppe i nord Frank? Cognac som bruser :-) heimert, nyco og eplejuice ;-) LOL

Var vel noe annet jeg tenkte på, som jeg ikke drikker. Nevnte vare drikker jeg derimot, og det kan vel ha en betydning... Ikke at jeg har fordrukket meg på denne nå men

@Grrrotle: Det finnes en steintype (rettere sagt flere) som er svært lik denne sandsteinen. Det er da snakk om faxekalk, og noen få ganger "Kenya Rock"
Ser en innom akvarieudstyr.dk sin side med stein til karene, ser en bildene av de ulike steintypene.
Det som egentlig skiller faxekalk fra de andre, er mengden huler, og kantene på steinen
Ok. Da er det sikkert den de kaller Asiatiske Hulsten jeg har.
Cyberbob66
Hvilken cognac er det du drikker der oppe i nord Frank? Cognac som bruser :-) heimert, nyco og eplejuice ;-) LOL

Hehe, det ikke bare nyco som bruser oppe i nord, der bruser cognacen også skjønner du - i årene våre når vi får det innabords. Da bruser det skikkelig og vi blir helt yre og glade, og ja.. hm.. *LOL*
Er Målselving selv så jeg kjenner til det

Så til tema

Jeg har også en del asiatisk hulestein i Malawikaret mitt. Det er en 540 liter, og uten disse steiene ville ikke yngelen hatt en sjangs.

Det er ellers riktig som ble sagt tidligere her at disse steinene beholder ikke hvitfargen sin lenge. De blir raskt grønne/svarte. Men det er nå sånn naturen er.

Vil man beholde den hvit er kraftig høytrykkspyling en løsning.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap