Sand / grus

Hei har lurt en stund på hva som er best for pumpene sand eller grus.med det mener jeg slitasjen på pumpene .kanskje dumt spørsmål men men .
grus er nok best for pumpene..
har du kjempe fiiiiiin sand blir det som oftes my sand inn i pumpa
de er nokk sant at grus er bedere for pumpen men de er mye penere med sand
Jeg kan ikke skjønne annet enn at dette er mer teoretisk interessant enn et praktisk problem. Jeg bruker grov slipesand fra Biltema og synes ikke jeg har urovekkende mye sand i pumpene. Dette avhenger, jo, også litt av hva slags pumpe vi snakker om, samt plassering av og filter i disse.
blåsesanda fra biltema er ok nok å brukee den.. med det blir en del sand i pumpa hvis du har urolig fisk i karet ditt..
Våre fisker er ikke spesielt rolige, men i det hjørnet der innsuget til pumpa står, er det nok ikke der det er mest aktivitet i karet.
hehe.. hadde det vært mye aktivitet i det hjørnet, hadde du nok merka mye sand i pumpa tenker jeg...
Det er nok riktig, men det er også poenget mitt med hensyn til plassering: Hvordan man innreder karet eller plasserer pumpen vil ha en del å si for hvor mye sand en får i pumpen. Jeg skal innrømme at det er noe i pumpen min også.

Et annet spørsmål er også dette: Hvor kritisk er det egentlig å få sand i pumpen? Med en Eheim utvendig pumpe er jeg ikke særlig bekymret. Det vil kanskje koste litt mer i utskifting av deler, men så mye at jeg ville vurdert grus? Jeg tror ikke det. Jeg vil heller at Malawiene våre skal ha et godt miljø enn at jeg skal spare noen få kroner på vedlikehold. Så mye forestiller jeg meg heller ikke at det har å si om en bruker sand i stedet for grus.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap