Sand fra strand?

går det ann å brukke sand fra vanlig sandstrand i akvariet?
skal gå fint det, men sikkert lurt å vaske/koke den før bruk
ja det må nok til
vet aldri hva som har sprada rundt på den sanda
Skylling er nok... Med mindre du henter sand ved ett kloakkutløp.
jeg hentet sand fra strand her i arendal. den var veldig pen, og utrolig flott i karet. men etter en stund så luktet det liksom litt råtten sjø fra sanden. det var ikke så mye at det dunstet i hele rommet, men når vi tok av lokket ol, luktet det ganske mye. vi bestemte oss for å ta det ut før det ble altfor galt. dessuten er det vanskelig å få planter til å trives i den sanden. vi byttet den ut med biltemasand. det var rimelig og nesten helt likt. bittelitt mer brunaktig i fargen, men ellers veldig likt. dessuten trives plantene godt i denne. uansett hva du velger, er det dritfint med sandbunn... det er forresten veldig fin strand jeg hentet fra. ikke noen utslipp eller lignende.
Hvor godt skyllte du sanden før du tok den i bruk? Hadde du sandsnegler?

Jeg har sand fra stranden, og har ikke noe problemer med lukt, men jeg har også sandsnegler.
Jeg har sand fra stranda og sandsnegler i begge mine kar. Overhode ingen problem hverken med lukt eller manglende plantevekst. Nå kokte jeg sanda før bruk, men vet ikke om det gjør så mye fra eller til så lenge den skylles godt. Har to kar til på planleggingsstadiet og det blir samme sanda i begge de også
ja det kan godt være det som var problemet. jeg hadde jo ikke sandsnegler da, fikk de først senere. det er ihvertfall veldig pent med naturlig sand. men jeg har også hørt at noen sier sand-strand-sanden blir leirete etter hvert (?), men jeg hadde den ikke lenge nok til å kunne uttale meg om det. dessuten vil nok sandsneglene forhindre dette også om det skulle være et problem. billigst er det jo jeg kokte ikke sanden min... men skylte den.
Jeg hadde sand fra et grustak som jeg skyllte godt. Plukket ut steiner og annet grums. Tok litt tid, men det ble kjempefint! Ingen lukt heller. Det akvariet er lagt ned, men jeg kommer til å gjøre det samme hvis jeg skal sette opp et nytt med sand!
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap