Biltemasand?

jeg har lest mye rundt her på forumet om blåsesand fra biltema, men det er ett spørsmål som står ubesvart.

Er det virkelig mulig å bruke sand som er laget for å være så skarp at at billakk flasser av? Selv bader jeg ikke i barberblad, så hvordan reagerer fiskene på slik kvass sand?
Biltemasanden har ikke skarpe kanter

Egner seg veldig godt for fisk som coryer som roter i sanda, eller ciklider som siler sand.

I denne artiklen (nesten helt på slutten) kan du se blåsesand forstørret, og som du ser har den behagelige, avrundet kanter.

Tror nok ingen hadde brukt blåsesanden om den kunne sammenliknes med å bade i barberblader hehe
Her er nærbildet, hentet fra artikkelen om akvariegrus:

[External Image]
Takk, jeg skjønte egentlig at sanden fungerte godt fordi så mange bruker den, men den selges jo som et verktøy for å ødelegge så jeg hadde till tvil.
Det som gjør at malingen flasser av er jo at den kommer i så stor hastighet
sånn som høytrykkspyler Vannet er jo ikke vondt med en vanlig hageslange, men med høytrykkspyleren........ ;-D
Du kan trygt bruke biltemasand. Det verste som har skjedd hos meg med sanden var at jeg ikke skylte den godt nok:P
Hva var problemet med å ikke skylle den? Jeg skylte ikke sanda i det hele tatt (etter råd her), og hadde ingen problemer av det?
Biltemasanda er jo så finkornet at hvis en skal "vaske" den, så forsvinner mesteparten i sluket!
Det var litt "blakket" vann (støv) en liten stund etterpå, men det forsvant ganske fort. Da var det ikke fisker i uansett, så det hadde jo ikke noe å si.
Gulli
Hva var problemet med å ikke skylle den? Jeg skylte ikke sanda i det hele tatt (etter råd her), og hadde ingen problemer av det? Biltemasanda er jo så finkornet at hvis en skal "vaske" den, så forsvinner mesteparten i sluket! :) Det var litt "blakket" vann (støv) en liten stund etterpå, men det forsvant ganske fort. Da var det ikke fisker i uansett, så det hadde jo ikke noe å si.


Skyller du ikke, får du sorte render på glasset etter hvert som du fyller vann i akvariet. Ikke noe stort problem, men andre gangen jeg brukte sanda skylte jeg førtst - ved å ha 3-4 liter sand i ei bøtte, fylle på vann, røre rundt, la sanda sette seg og helle av vannet. Gjenta en eller to ganger, etter behov. Jeg mistet minimalt med sand ved å skylle på den måten. Det ga langt bedre resultat at sanda var skylt. Litt mer jobb, men vel verdt det - synes i alle fall jeg.
Surreal Dent
Skyller du ikke, får du sorte render på glasset etter hvert som du fyller vann i akvariet.

Merkelig, det har jeg ikke sett noe til i noen av akvariene. Kanskje det er forskjell på renheten på biltemasanda, ulike batchnummer eller noe sånt? Eller kanskje jeg rett og slett ikke har sett godt nok etter?
Plussmedlem
Det kan være forskjell fra sekk til sekk. Også jeg opplevde mye urenheter i en sekk med Biltemasand.
Gulli
Hva var problemet med å ikke skylle den? Jeg skylte ikke sanda i det hele tatt (etter råd her), og hadde ingen problemer av det? Biltemasanda er jo så finkornet at hvis en skal "vaske" den, så forsvinner mesteparten i sluket! :) Det var litt "blakket" vann (støv) en liten stund etterpå, men det forsvant ganske fort. Da var det ikke fisker i uansett, så det hadde jo ikke noe å si.


Jeg skylte bare sanden et par ganger siden jeg hadde lest at mer ikke var nødvendig, karet ble et gjørmehull og vannet så "tåkete ut". Lot det gå noen timer i fall det ville legge seg, men det gjorde det ikke, og da jeg skylte bedre var ikke vannet tåkete mer. Skyller man sanden godt på forhånd slipper man å stresse fisken med enda mer skylling etterpå=)
Råtten biltemasand
Bare et lite tips...
Da jeg skulle flytte akvariet mitt, et 170 l hjørnekar, merket jeg at biltemasanden var helt råtten! Overflaten av sanden såg fin ut, men med en gang jeg begynte å grave i den så kom det en ekkel stank og sanden var helt svart! Skal nevnes at jeg ikke har rotet i sanden før, men har hatt hundrevis av sandsnegler hele tiden..
Jeg kommer ikke til å bruke Biltemasand mer.
Må det rotes i sanden fra tid til annen for å unngå dette? Noen andre som har vært borti noe lignende?

Toolei
Bare et lite tips... Da jeg skulle flytte akvariet mitt, et 170 l hjørnekar, merket jeg at biltemasanden var helt råtten! Overflaten av sanden såg fin ut, men med en gang jeg begynte å grave i den så kom det en ekkel stank og sanden var helt svart! Skal nevnes at jeg ikke har rotet i sanden før, men har hatt hundrevis av sandsnegler hele tiden.. Jeg kommer ikke til å bruke Biltemasand mer. Må det rotes i sanden fra tid til annen for å unngå dette? Noen andre som har vært borti noe lignende?


Det var ikke sanden som råtnet, det går ikke an siden det er stein, men matrester og partikler som trengte seg ned i sanden som råtna. Jeg har aldri opplevd det, selv uten sandsnegler, men jeg bruker å rote litt i sanden.
Litt lukt fra bånnsubstratet må man også regne med:P

Jeg har Biltema sand i 3 kar nå, uten at dette byr på noe problem. Sandsneglene tar av seg det meste:P

Tilfeldig bekjentskap
© Susanne
Reklame for plussmedlemskap