Hvor mange fisk

hvor mange fisk kan jeg ha i 120 l i passe størrelse fra 0-10 cm
Det er ingen enkel oppskrift på at du kan ha x antall fisk i y liter vann. Målene på akvariet, hvordan du har tenkt å innrede det og hvor godt filter du har i karet spiller også inn. Fortell litt om karet ditt - hva er målene i lengde, bredde, høyde; hvilke typer fisk snakker du om (er det en eneste art som skal gå i karet fire, åtte?) og hvilke vannverdier, planter, og som sagt hvilket filter har du?

Forresten, jeg tror ikke du finner noen fisker på 0 cm, annet enn de helt usynlige fantasifiskene mange av oss har i hodet. Og der har de det nok bedre enn i noe akvarium.
hula,kula og timmy
hvor mange fisk kan jeg ha i 120 l i passe størrelse fra 0-10 cm



120l= 120 fisk...
Gjert
[QUOTE=hula,kula og timmy]hvor mange fisk kan jeg ha i 120 l i passe størrelse fra 0-10 cm



120l= 120 fisk...
eller 240 landkrabber...
Gjert
120l= 120 fisk...


Det er nok i beste fall upresist.
Det er helt avhengig av hva slags fisk du skal ha,strls på fiskene, strls på karet, filtrering,innredning etc.

Kort sagt; det som Surreal Dent skrev i et tidligere innlegg i tråden.
tender
[QUOTE=Gjert]120l= 120 fisk...


Det er nok i beste fall upresist.
Det er helt avhengig av hva slags fisk du skal ha,strls på fiskene, strls på karet, filtrering,innredning etc.

Kort sagt; det som Surreal Dent skrev i et tidligere innlegg i tråden.
botia freak eller besserweiser?
Gjert
botia freak eller besserweiser?


Hvis det er å være besseweiser som du kaller det, så er det maaaange slike her inne. Å oppgi kategorisk antall liter = antall fisk er ganske upresist.

Dette spørsmålet stilles ofte. Bare søk litt på forumet så ser du det.
Nå har vel aldri "regelen" vært slik at du kan ha 1 fisk per liter. Den gamle huskeregelen sier 1 cm fisk per liter vann. Og den er ikke spesielt god, heller.

Tar man den regelen bokstavelig sier man jo at en fisk på 20 cm har det bra i et 20 liters akvarie - og det er tull.

Som Surreal Dent sier er det mye som spiller inn på hvor mange fisk man kan ha, og det finnes ikke noe enkelt fasitsvar på det. Den beste jeg har sett så langt tok heller i betraktning arealet på grunnflata (vannoverflata :p) og regnet den veien istedet. Husker ikke detaljene og finner den ikke i farten heller. Men den virket langt mer fornuftig enn 1 cm fisk per liter vann :p

tender
[QUOTE=Gjert]botia freak eller besserweiser?


Hvis det er å være besseweiser som du kaller det, så er det maaaange slike her inne. Å oppgi kategorisk antall liter = antall fisk er ganske upresist.

Dette spørsmålet stilles ofte. Bare søk litt på forumet så ser du det.

takk for opplysningen, det ante jeg virkelig ikke...
men fra spøk til revolver har hatt opptil 10 fisk i 8-10cm klassen+ nyttefisk i lignende kar, men man er avhengig av god filtreringog god sirkulasjon.
desuten regulerer karet seg egentlig godt selv, blir det for mye fisk, faller noen fra.
det er nå min mening.
mvh
Gjert
[QUOTE=tender][QUOTE=Gjert]botia freak eller besserweiser?


Hvis det er å være besseweiser som du kaller det, så er det maaaange slike her inne. Å oppgi kategorisk antall liter = antall fisk er ganske upresist.

Dette spørsmålet stilles ofte. Bare søk litt på forumet så ser du det.

takk for opplysningen, det ante jeg virkelig ikke...
men fra spøk til revolver har hatt opptil 10 fisk i 8-10cm klassen+ nyttefisk i lignende kar, men man er avhengig av god filtreringog god sirkulasjon.
desuten regulerer karet seg egentlig godt selv, blir det for mye fisk, faller noen fra.
det er nå min mening.
mvh

Og min mening er at det er akvaristens ansvar å prøve å unngå at karet skal stå for reguleringen nettopp for å unngå at fisk faller fra fordi man ikke tar hensyn til plassbehov, o.l. Det er levende dyr dette her. ikke et leketøy.

Men.men... vi er alle forskjellige
tender
[QUOTE=Gjert][QUOTE=tender][QUOTE=Gjert]botia freak eller besserweiser?


Hvis det er å være besseweiser som du kaller det, så er det maaaange slike her inne. Å oppgi kategorisk antall liter = antall fisk er ganske upresist.

Dette spørsmålet stilles ofte. Bare søk litt på forumet så ser du det.

takk for opplysningen, det ante jeg virkelig ikke...
men fra spøk til revolver har hatt opptil 10 fisk i 8-10cm klassen+ nyttefisk i lignende kar, men man er avhengig av god filtreringog god sirkulasjon.
desuten regulerer karet seg egentlig godt selv, blir det for mye fisk, faller noen fra.
det er nå min mening.
mvh

Og min mening er at det er akvaristens ansvar å prøve å unngå at karet skal stå for reguleringen nettopp for å unngå at fisk faller fra fordi man ikke tar hensyn til plassbehov, o.l. Det er levende dyr dette her. ikke et leketøy.

Men.men... vi er alle forskjellige
ja, prøve og unngå. man lærer av og feile, akvariehold er ingen eksakt vitenskap. men du har vel aldri mistet en fisk da kan jeg tenke meg? er akvariene i dyrebutikkene rene tortursentre, gjerne 100 mellomstore fisk i en 160,men dine fisk har vel ikke hatt det sånn, kommer fra grosisten i pose på fem og er oppdrettet i egne kar, kan jeg tenke meg!
Gjert
ja, prøve og unngå. man lærer av og feile, akvariehold er ingen eksakt vitenskap. men du har vel aldri mistet en fisk da kan jeg tenke meg? er akvariene i dyrebutikkene rene tortursentre, gjerne 100 mellomstore fisk i en 160,men dine fisk har vel ikke hatt det sånn, kommer fra grosisten i pose på fem og er oppdrettet i egne kar, kan jeg tenke meg!


Så du mener at forholdene butikken tilbyr fisk i en kort periode er forbilde for slik det permanente hjemmet skal være? Da foreslår jeg at du løper til Tropehagen denne måneden. Du får 30 sølvhai for kun 780 kr, så kan du jo la karet ditt bestemme hvor mange som skal få overleve på sikt.
tender
[QUOTE=Gjert]ja, prøve og unngå. man lærer av og feile, akvariehold er ingen eksakt vitenskap.


Så du mener at forholdene butikken tilbyr fisk i en kort periode er forbilde for slik det permanente hjemmet skal være?

Vil først minne på om denne tråden som omhandler off topic og kupping av tråder.

"hula,kula og timmy" stiller et enkelt spørsmål som ikke har klare svar, som "Surreal Dent" påpeker.

Trådstarter, "hula,kula og timmy" må nok være litt mere presis i forhold til ønsket fisk for å kunne gi et mere utfyllende svar.
tender
[QUOTE=Gjert]ja, prøve og unngå. man lærer av og feile, akvariehold er ingen eksakt vitenskap. men du har vel aldri mistet en fisk da kan jeg tenke meg? er akvariene i dyrebutikkene rene tortursentre, gjerne 100 mellomstore fisk i en 160,men dine fisk har vel ikke hatt det sånn, kommer fra grosisten i pose på fem og er oppdrettet i egne kar, kan jeg tenke meg!


Så du mener at forholdene butikken tilbyr fisk i en kort periode er forbilde for slik det permanente hjemmet skal være? Da foreslår jeg at du løper til Tropehagen denne måneden. Du får 30 sølvhai for kun 780 kr, så kan du jo la karet ditt bestemme hvor mange som skal få overleve på sikt.
helt topp, men de fiskene fra tropehagen dør ikke av plassmangel. de er jo halvdøde før de kommer i karret.
det jeg mener er at måten mange av butikkene behandler fisk på er dyremishandling. mener ikke man skal utfordre karret alt for mye, men uhell kan skje. og forhåperntligvis lærer man av det
Gjert:
Ja uhell kan skje. Men det er derfor man har slike forum som AF for å unngå åpenbare feil.

Nils: du har helt rett. Men "kuppingen" i dette tilfellet kom av et ganske bombastisk råd som var on-topic. Men skal ikke poste mer om dette nå.

Trådstarter: Sjekk litt rundt de fiskene du vil ha, og beregn antall utifra karet ditt.
Nille
(...)Den beste jeg har sett så langt tok heller i betraktning arealet på grunnflata (vannoverflata :p) og regnet den veien istedet. Husker ikke detaljene og finner den ikke i farten heller. Men den virket langt mer fornuftig enn 1 cm fisk per liter vann :p


...Kan være at du har lest det på Bjarnes sider hvor han bl.a. skriver:
"Jo større kontaktflate mellom luft og vann jo flere fisk. For eksempel har ofte et 250 liters akvarium dette overflatemålet: 100 x 50 cm = 5000 cm². En tropisk ferskvannsfisk i akvarium trenger ca. 150 cm² ved 5 cm lengde (Sandford 2001). 5000 / 150 cm² = 33.3. M.a.o. vil det i eksempelet være plass til 33 fisker med en kroppslengde på 5 cm hver. 33 x 5 cm = 165 cm, altså har vi plass til 165 cm med fisk i akvariet."
(mangler)
DER var det jeg hadde sett det, ja. Tusen takk
Tilfeldig bekjentskap
© Anders Bjørkvist
Reklame for plussmedlemskap