Skal sette opp en ny 720 liter

En 720 liter med sort ramme, svart lampetopp og svart bord.

Den kommer i hus nå i løpet av de nærmeste dagene. Har kjøpt inn varmekabler, aquarock bakgrunn, tetratex luftepumpe, svart grus, diverse røtter og forbereder nå oppsett. Har også en eheim 2080 pumpe eller 2 jeg skal sette inn.

Men i den forbindelse har jeg noen spørsmål om bakgrunnen.

Går denne i akvariet i en hel bit? eller må bakgrunnen deles eller top stag taes av? Og hvis noe slikt må gjøres hva gjør jeg da?

Er ikke verdens mest tekniske, så ønsker i hovedsak og gjøre minst mulig der jeg må kutte og lime mye på nytt.

Har også kjøpt inn 2 65 mm rister som jeg har fått montert i bakgrunnen i dag. Men holder det med kun 2 sånne? Eventuelt noe annet jeg burde gjøre. Overflate avrenning. Men hva trenger jeg da?

I akvariet kommer det i første rekke til og gå en gjeng på 14 L-240 maller og 6 pearsei.
Ingen?
Er det ingen som har satt inn en aquarock bakgrunn i en 720 liter noen gang?
Det MÅ vel ikke være en 720 liter?

Er dette akvariet Akvastabil eller Aqualine? Siden det har sort ramme, mener jeg?


Å fjerne midtstaget for å få inn bakgrunn er det mange som har gjort, men i akvarier av andre størrelser. Selv har jeg gjort det i 128, 180 og 250 litere.

Det er en smal sak å fjerne midtstaget/midtstagene midlertidig på Akvastabil og Aqualine. De er kun silikonert fast under topprammen. Et godt tak med begge hender, så et forsiktig nøkk, og den løsner. Gjenta på andre siden. Når du er ferdig med å sette inn bakgrunnen, er det bare å kjenne etter med fingrene under topprammen, så finner du den lille fordypningen i silikonen der midtstaget satt før. Skvis ut en liten kladd silikon på hver ende av midstaget, og press det på plass igjen der det satt før. Da sitter det som før

OBS!
Sett på plass midtstagene igjen før du fyller vann i akvariet... Er det vann i karet, får du dem ikke på igjen.
Fjerne silikon
Så du fjener ikke silikonen før du fester dette igjen?

Men sitter der virkelig ikke mer fast en at jeg kan lime dette med litt mer akvarie silikon. Da burde det jo være en enkle sak det hele. Har vritt hodet mitt over hvordan jeg skal få den lange bakgrunnen inn lenge nå. Husker ikke helt merke, men mener det ikke er aquastabil ihverfall.

Men hva med rist til vann bak bakgrunnen. Nå er vel bakgrunnen 60 cm høy. Så får ikke noe blå filter under så det hjelper. Men har satt inn 2, 65 mm rister nå. Holder dette? Skal i utgangspunktet sette opp med en eheim 2080. Men da jeg også er litt paranoid blir det vel 2 til slutt så jeg er sikker på at jeg ikke mister filtermulighet om et stopper.

Og med 4 innsug bak bakgrunnen ville jeg nesten tro det blir litt vann som skal gjennom disse to ristene. Men går det greit er jo alt bra.
Varmekabel
Jeg har også kjøpt inn en rena varmekabel 100 w på 15 meter.

Denne tenkte jeg og feste i bunn av akviret. Har skjønt at det beste vistnok bare er og feste den i bunn med silikon og ikke med de festene som følger med.

Men fester man dem da helt uten medfulgte fester, eller kabel rett på glass?

Noen som ellers har noen erfaring med rena sine varmekalber?
To slike rister skulle gå greit det. Nå spørs det hvor "tett" den blir rundt silikoneringen mellom glassvegg og selve bakgrunnen, blir det ikke helt tett vil det alltids sile litt vann der også. Overflaterenning har du i tilfelle ristene går tette. Skal du montere en slik "kam" skjerer du bare ut et stykke i overkant av bakgrunnen. En slik bakgrunn kan være ganske så hard å skjære/sage i. Jeg har brukt en Dremel med kutteskive til slike jobber, fungerer utmerket, men støver noe voldsomt.

Når det gjelder montering av kabler, teiper jeg bare denne fast først. Og punkt silikonerer etterpå. Jeg har det ganske tett mellom hver silikon stripe ca 5 cm.
Ute og handlet
Da har jeg fått kjøpt inn en avrennings kamp i dag. Fikk også kjøpt inn litt ekstra slanger til pumpen og begynner og bli klar for og begynne og sette opp alt. Men sjekker enda om å få kjøpt en dremel. Var ute i dag men der jeg var hadde de dem ikke. Så får vel se hvordan dette går.

Vurderte også blå filter i bunn. Men bakgrunne går vel fra topp til bunn, så det ikke går.

Har også kjøpt inn noen luftestener jeg tenkte og silikonere fast i bunn, så fisken ikke graver dem opp.

Men kjenner jo nå at jeg sliter litt med og vente, gleder meg som en liten unge til dette skal begynne.

Men da prøver vi som du sa med varmekablene. Så får jeg håpe det går greit.

Har også ganske fin svart avrundet grus som jeg skal ha i bunn. Var nesten så jeg begynte og lure på om jeg kunne ha geophagus der, men de krever vel helt fin som jeg har i de andre akvariene? Blåsesand.
Aqualine sine 720 litere har midtstag festet med pop-nagler.. Men det er en smal sak å fjerne.. Gjorde det faktisk i dag med en ordinær drill og 3 eller 4 mm bor..

Popnagler får man kjøpt på biltema eller kansje europris til en billig penge.. Eventuelt så går det ann å bruke muttere..
Måtte sjekke prisen, og et naglesett koster 89,90,- på biltema

Jeg har hatt geophaguser med engelsk elvegrus, og de hadde ikke problemer med å sifte den grusen..
De er naglet
Sjekket i dag, og det er nagler på dem. Men bakgrunnen bygger ikke så mye. Samt at den er 54 cm bred. Så har enda håp om at jeg skal få smyget den inn hvis jeg legger den flatt. Men skal prøve det på søndag, så får jeg se.

Ser du bor på østerås. Ser du noen i nabolaget på søndag som kjører rundt med en 720 liter i bilen er det meg.

Men hvis det ikke går får jeg jo se litt på dette med naglene. Men syntes det høres veldig skummelt ut med og drille opp nagler og sette inn nye.

Så håper enda det går. Aquarock er jo ganske smal i forhold til den du selger.

Har også kjøpt overrenne rist i dag, så satser på at jeg også får montert den på plass. Men ser ut til at jeg må vurdere blåfilter i bunn av bakgrunnen da den ikke er 60 cm høy, var egentlig sikker på at den var det.
Jeg har montert en slik i en 375 liter med midtstag, jeg fikk den på plass uten å fjerne staget. Jeg saget ut en bit slik at jeg stakk bakgrunnen opp i staget, silikonerte rundt. Har du blåfilter i bunnen er det bare en fordel. Lettere å tilpasse bakgrunnen i høyden da.
Da er vi i gang.
Bakgrunn på plass, varmekabler på plass, og luftesteiner på plass. Da får det tørke litt før neste skritt. Har også lagtet hull for utblåsning til eheim pumpen.
Inaktiv bruker
dette er spennende jeg skal følge meddet blir foresten veldig bra nå
Takk
Tror det blir bra jeg også, ihverfall håper jeg det.

Men noen som vet tørketiden for silikon. Stå noen rare koder på boksen, med opp til to dager avhengi av diverse.

Har jo veldig lyst til og legge i grus og røtter i dag. Og når det er gjort ha i vann. Men må det vente enda lengre er det jo bare og finne tålmodigheten jeg ikke alltid har.

Inaktiv bruker
jeg syntes jeg hørte noe om 1 mm per døgn... vent 2- 3 dager for å fylle i vann du kjernen tørker etterhvert
Såpass
Da skjønner jeg hva disse kodene var.

Men på den ene siden er vel silikonen 2 cm tykk går jeg ut ifra. Bakgrunnen var litt skjev, så mye nede og lite oppe på bakgrunnen. Men da blir et vel bare og legge i litt grus og sette noen røtter på plass. Hvis ikke må eg vente med alt noen dager. Har jo filteret gående i en annen 720 liter nå, og hadde jo tenkt og la alt gå der frem til jeg satte alt på plass. Men akvariet står nå litt ifra veggen, så det må settes inn og alt på plass før jeg kan starte filter og fylle vann. Må vel også ha i grus først når akvariet er på plass. hvis ikke blir det jo veldig tungt. Har kjøpt inn 5 sekker med svart elvegrus som skal oppi. Og det er vel 25 kilo per sekk. Så kan bli veldig tungt.

Men må vel som sagt smøre meg med litt tålmodighet. Er jo et stort akvariet, så mye jobb og gjøre ting to ganger. Samtidig som det skal så i stuen, så greit om det ser litt pent ut samtidig.
Inaktiv bruker
ja jeg hadde ikke tolmodighet til å vente med å helle i sand i 375 litern heller jeg assa:P første jeg gjorde når jeg kom hjem var å helde i sand:P
Skjønner deg godt.
Men når 720 literen i stuen er ferdig, må jeg begynne inne på akvarierommet. Har også der en 720 liter og en 600 liter som skal ordnes opp i.

Men der går det mest på fiskesammensetning, samt jeg skal skifte bunnlaget i 720 literen. Har i dag lavasteiner der, og dette skal byttes med sand tenkte jeg. Har jo mye geophagus, og uaru, og de trengere jo samme vannverdier, så tenkte og gjøre disse akvariene mer til søramerikansk med vannverdier og slikt.

Men helt hvordan alt blir der får jeg ta når den tid kommer. Målet er jo og få til endel yngler med tiden. Og da må noen av fiskene jeg har i dag også ryddes ut. Men de har fått lov til og vokse opp hos meg nå frem til de danner par.

Men satt jo en stund og vurderte og ha geophagus i akvariet i stuen også da de er så fine. Men litt usikker på flodsteinen jeg har i. Den er jo veldig lite, men så krever jo de forskjellige fisken forskjellige vannverdier, og da blir det vel litt vanskelig det hele.
Da har jeg kommet langt på vei.
Grus og litt røtter er på plass. Har også satt inn en del planter av det tøffe slaget så de ikke skal bli spist. Lot alt stå over helgen får jeg i går satte inn litt mer fisk. Dette er fisk som i utgangspunktet ikke skal bli der, men må ha en plass til dem også en periode.

Ser riktig så lovende ut det hele, og passer godt inn i stuen. Legger med noen bilder jeg tok før helgen.
Inaktiv bruker
jøss nå komemr det seg her, å det ser virkelig lovende ut ja lykke til videre, håper på opdateringer videre
Tilfeldig bekjentskap
© selveste
Reklame for plussmedlemskap