Trenger litt info ang biltema sand når det er puttet i akvarium med vannet i

Jeg var og kjøpte meg en sekk med 0.2-1.0mm biltema sand idag.

Leste litt rundt i forskjellige tråder ang denne sanda men fant ikke noe som kunne svare på spørsmålet mitt.

Jeg fant altså ut at det skal gå helt fint og ha i sanden mens vannet fortsatt er i. Så dette gjorde jeg. Akvariet mitt ble seende slik ut (Se bildene)

Er dette helt vanlig? Vil de minimale sandkornene bli tatt med filteret eller vil dette synke om en times tid el.no? (Ja, jeg kan jo selvfølgelig bare vente og se. Men tenkte det var tryggest og spørre i tillegg.)

P.S Bildene er tatt fra litt forskjellige vinkler og med forskjellig blits for og gi best mulig inntrykk.
det kommer til å klarne opp veldig mye


trenger bare litt tid på seg
Flott. Nyttig og vite. Tusen takk for et kjempe kjappt svar.
vist man ikkje skyller sanden så vil sand "støv" flyge rundt men det legger seg.. min erfaring er at de er lurt å kvitte seg litt med dette støvet ved å skylle sanden litt.. er jo ikkje for bra med for mye sånt støv i pumpa heller da.
Inaktiv bruker
biltema sanden jeg kjøpte var helt støvfri da... helte sanden nedi et tomt kar uten at et eneste støvkorn fløy opp i luften, så rart om man sier at det er støv i biltema sand, for den skal være veldig rensa, siden den brukes til avflassing av lakk osv.
odin andersen
vist man ikkje skyller sanden så vil sand "støv" flyge rundt men det legger seg.. min erfaring er at de er lurt å kvitte seg litt med dette støvet ved å skylle sanden litt.. er jo ikkje for bra med for mye sånt støv i pumpa heller da.


Nei, få det slipesand støvet i pumpa, har du et innvendig filter så blir jo støvet dratt med opp til rotoren hvor det kiler seg fast og pumpa svir seg...
something
[QUOTE=odin andersen]vist man ikkje skyller sanden så vil sand "støv" flyge rundt men det legger seg.. min erfaring er at de er lurt å kvitte seg litt med dette støvet ved å skylle sanden litt.. er jo ikkje for bra med for mye sånt støv i pumpa heller da.


Nei, få det slipesand støvet i pumpa, har du et innvendig filter så blir jo støvet dratt med opp til rotoren hvor det kiler seg fast og pumpa svir seg...

Oh god in heaven! :O slo av filteret i øyeblikket jeg leste dette. Takk takk.
Jeg skal kjøpe meg et Tetratec EX 1200 nå rett rundt svingen.

Jeg leste forresten et sted at innvendig filter ikke kan være avslått mer enn i 1 time. Er dette fakta?

vegar & odin: Jeg har også lest et sted (leser mye før jeg gjør noe, fant ut at dette var viktig at biltema sand skulle være veldig ren og bare og putte rett i karet.. Dette var vist litt hipp som happ har jeg skjønnt for jeg fikk en svak, ganske brei svart stripe med gugge av noe slag rund hele toppen av vannkanten. Noen som har samme erfaring? Den gikk veldig lett bort med en kjapp puss med algeskraper. (har ikke den i 325L'n siden det er gibbser der, men lånte den fra en annen tank.) Derfor slo jeg også på filteret litt tidligere enn jeg burde tyldeligvis :S for og prøve og suge det opp i filteret.

Hadde tenkt til og biovaske filteret et par-tre ganger før jeg legger meg og se om det så bra ut imorgen. (med biovaske mener jeg skylle 2 av svampene i lunkent vann og bare rense bort det meste av 'waste' på den 3. i litt akvarie vann.)
vegar haugerud
biltema sanden jeg kjøpte var helt støvfri da... helte sanden nedi et tomt kar uten at et eneste støvkorn fløy opp i luften, så rart om man sier at det er støv i biltema sand, for den skal være veldig rensa, siden den brukes til avflassing av lakk osv.



ikkje alle sand korna er like store og dei minste sand korna legger seg ikkje så fort som dei store og vist man heller sanden i et kar med vann så tar det av og til litt tid før all sanden legger seg fint på bunnen. dette skjer og vist man heller vann rett på sanden sånn at man virvler den opp.
Inaktiv bruker
heh, når jeg fylte karet var det heller ikke et eneste korn med sand i vannet, men det var kanskje fordi jeg helte vannet på en stein for at det ikke skulle virvle opp:P
NorthHawk
vegar & odin: Jeg har også lest et sted (leser mye før jeg gjør noe, fant ut at dette var viktig ;) at biltema sand skulle være veldig ren og bare og putte rett i karet.. Dette var vist litt hipp som happ har jeg skjønnt for jeg fikk en svak, ganske brei svart stripe med gugge av noe slag rund hele toppen av vannkanten. Noen som har samme erfaring?


Jeg kommer ALDRI til å bruke Biltema sand uten å skylle den grundig først. Slik så skyllevannet ut i den siste posen med sand jeg kjøpte. La meg legge til at den bøtta nok aldri blir helt fin og rød igjen...
Ellers er jeg godt fornøyd med Biltema-sanden!

-Christina-



NorthHawk
Jeg leste forresten et sted at innvendig filter ikke kan være avslått mer enn i 1 time. Er dette fakta?


ja, akkuratt hvor mange timer det kan gå uten at du har filter i akvariet er jeg ikke helt sikker på og det er helt sikkert ikke noe fasit svar på det heller, men en time er en grei huskeregel.
Grunnen til dette er at det bygger seg opp en bakterie flora i filtret ditt som bryter ned nitrittet (avfallsotffer) som er farlig for fiskene dine, ved filtret avslått så vil ikke vann renne gjennom filtret og bakteriene vil ikke gjøre jobben sin(dette er forøvrig også samme grunnen til at du skal la filtret gå i karet uten fisk i fire uker ved oppstart, har du et annet kar som er godt innkjørt kan du kickstarte det nye karet ved og vri opp filtersvampene i det gamle filtet over de nye filtrene)
Grunnen til at det er vansklig og si hvor lenge er at de ferskjellige fiskene tåler nitritt i forskjllige mengder.
Jeg kommer ALDRI til å bruke Biltema sand uten å skylle den grundig først. Slik så skyllevannet ut i den siste posen med sand jeg kjøpte. La meg legge til at den bøtta nok aldri blir helt fin og rød igjen...
Ellers er jeg godt fornøyd med Biltema-sanden!

-Christina-





Der er den samme gugga ja, bortsett fra at din er dobbelt så ille som min. (heldig der. :P Fant fortesten ut at og gnikke med grov svamp om såpe funket for og få det vekk. Men så er bøtten min blå da. :P) Men skal nok skylle neste omgang grundig.
Btw, hvordan skyller man egentlig sand?
Vet dette kan høres litt dumt ut men har aldri hatt sand i akvarium før. Skyller man den på samme måte som med grus? Synes risikoen med at all sanda fosvinner ned i sluken virker veldig stor isåfall :P
ja, akkuratt hvor mange timer det kan gå uten at du har filter i akvariet er jeg ikke helt sikker på og det er helt sikkert ikke noe fasit svar på det heller, men en time er en grei huskeregel.
Grunnen til dette er at det bygger seg opp en bakterie flora i filtret ditt som bryter ned nitrittet (avfallsotffer) som er farlig for fiskene dine, ved filtret avslått så vil ikke vann renne gjennom filtret og bakteriene vil ikke gjøre jobben sin(dette er forøvrig også samme grunnen til at du skal la filtret gå i karet uten fisk i fire uker ved oppstart, har du et annet kar som er godt innkjørt kan du kickstarte det nye karet ved og vri opp filtersvampene i det gamle filtet over de nye filtrene)
Grunnen til at det er vansklig og si hvor lenge er at de ferskjellige fiskene tåler nitritt i forskjllige mengder.

ok, tusen takk for informasjonen. Skal huske dette til neste gang jeg skal starte opp et kar.

Jeg hadde ikke filteret mitt i mer en 1 uke tror jeg før jeg kjøpte fisk men har aldri hatt noe problemer med sykdom eller dårlig lukt. Som jeg nevnte tidligere skal jeg kjøpe et tetratec ex 1200 om ikke så lenge. Har fått vite at jeg kan la det kjøre sammen med det innvendige filteret i ca en ukes tid før jeg kan slå av det innvd. og vente et par dager før jeg vrir opp alle svampene i akvariet for og beholde bakteriekulturen.
NorthHawk
ok, tusen takk for informasjonen. :) Skal huske dette til neste gang jeg skal starte opp et kar. Jeg hadde ikke filteret mitt i mer en 1 uke tror jeg før jeg kjøpte fisk men har aldri hatt noe problemer med sykdom eller dårlig lukt. Som jeg nevnte tidligere skal jeg kjøpe et tetratec ex 1200 om ikke så lenge. Har fått vite at jeg kan la det kjøre sammen med det innvendige filteret i ca en ukes tid før jeg kan slå av det innvd. og vente et par dager før jeg vrir opp alle svampene i akvariet for og beholde bakteriekulturen.


bare hygglig, det blei litt kort og kjapt, pc'n er klikk i dag..
men skulle det være noe mer så er det alltids og spørre, og bruke søkefunskjonen i forumet gir deg også mange eldre tråder med samme problemstilling.
Og foresten, ang. pumpe og sand som kiler seg fast, det skal litt til for at det skal skje men sjansen er der.la filtret ditt gå som normalt vist du har fisk oppi der nå, vist ikke tar du det ut og setter det i feks en bøtte med akvarievann for da kan det stå lenge uten at du behøver og tenke på det. Så når all sanden har lagt seg så setter du den bare tilbake der du fant den, eller et annet sted vist du vil det.
NorthHawk
Jeg kommer ALDRI til å bruke Biltema sand uten å skylle den grundig først. Slik så skyllevannet ut i den siste posen med sand jeg kjøpte. La meg legge til at den bøtta nok aldri blir helt fin og rød igjen... Ellers er jeg godt fornøyd med Biltema-sanden! :-) -Christina-


Der er den samme gugga ja, bortsett fra at din er dobbelt så ille som min. (heldig der. :P Fant fortesten ut at og gnikke med grov svamp om såpe funket for og få det vekk. Men så er bøtten min blå da. :P) Men skal nok skylle neste omgang grundig.
Btw, hvordan skyller man egentlig sand?
Vet dette kan høres litt dumt ut men har aldri hatt sand i akvarium før. Skyller man den på samme måte som med grus? Synes risikoen med at all sanda fosvinner ned i sluken virker veldig stor isåfall :P





Ville ikke brukt den bøtta til akvariet mer!!!!!
glemt og skrive at du må selvfølgelig må skylle bøtta ekstremt godt vist du skal bruke den igjen. Jeg kokte vann i en vannkoker og skyllte bøtten 5 ganger igår. :P Vil også skylle den kraftig før jeg bruker den igjen. Vet at såpe og akvarium ikke akkurat mikser..
Det klarnet opp ja. Kjempe fornøyd med sanden, skal bruke resten i oppdrettskaret mitt & svogeren's.

something: Filteret har det kjempe bra Det surrer og går og høres ikke noe anderledes ut. "Biorenset" det ikveld også, for og få ut resten av det lille støvet.

Takker og bukker for alle svar. Bare kult at folk bruker tråden min synes jeg. :P
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap