Biltema sand vs engelsk elvegrus

hva er best elve grus eller biltema sand
vis gjerne ulemper og gode sider
det kommer helt ann på hva du skal ha i akvariet.
legg ut en liste over hva du skal ha i akvariet, så er det nok lettere å svare.
Inaktiv bruker
der hade jeg tat bege deler først biltemasand og så engelsk elvegrus i et ut strød område av akvariumet det hade set fint ut =
Et tips: Med unntak av bga, vokser ikke alger på Bt-sanda.

Og i den evige krigen mot orddelingsfeil: Biltemasand!
Elvegrus!
hula,kula og timmy
vis gjerne ulemper og gode sider


Elvegrus - jeg liker det ikke

Sand - jeg liker det


Så enkelt kan det gjøres
Inaktiv bruker
der er jeg enig med mona =
Alle arter kan gå på sand!
Inaktiv bruker
ja og det er noen som bare trives med sand til bunstrupstrat =
Sand kan bli trangt for røttene og få gassbobler, må derfor ha varmekabler i bunn eller sandsnegler, går oxo å bare røre nedi med en pinne, eller hånda for den saks skyld.
Men det er utrolig pent å se på, alt legger seg oppå og er derfor lett å få slamsugd ut, pluss at alle fisk kan gå på det og trives godt.

Elvegrus, masse plass for røttene, mat og annet faller ned mellom steinene og blir mat for plantene, kan lett bli for mye og vanskelig holde rent. Algene setter seg på steinene, det blir begrensing i utvalg av fisker osv.

Så er det jo det at man kan blande, kanskje ha et parti med grus der det skal være mye planter etc, og sand i forkant.

Alt etter smak og behag, men å gå fra grus til sand er iallefal det beste jeg noen gang har gjort og jeg kommer neppe til å ha grus i noen akvarier fra nå. (har fremdeles i det ene)
Inaktiv bruker
jeg har grus i to av akvariumene hjemme =
David Gabrielsen
der er jeg enig med mona =:-D



David, nå må du seriøst slutte å komme med dumme kommentarer hele tiden. Hvis noen har ett spørsmål og du kan svare på det, så er det greit. Ikke bare skriv noe tull. Hold dette forumet seriøst
jeg kverka 15 sverdplanter før jeg skiftet til sand
Galemor
Sand kan bli trangt for røttene og få gassbobler, må derfor ha varmekabler i bunn eller sandsnegler, går oxo å bare røre nedi med en pinne, eller hånda for den saks skyld.


Øh... dette må vel være sterkt overdrevet??
Jeg har sand i alle mine akvarier, skyr sandsnegler som pesten, og har aldri eid varmekabler. Jeg aldri rørt rundt i sanda heller, og jeg har aldri opplevd at den har gitt fra seg noe gasspromping heller. Plantene ser ut til å ha det helt topp med sand. Ingen som viser misnøye eller tegn til å ha det for trangt rundt føttene...æh, røttene, mente jeg

Og det går helt strålende! Jeg har som sagt sand i alle akvariene mine unntatt ett, dvs ca 18 stk.

Jeg kan ikke komme på en eneste bakdel eller ulempe med sand. Eller rettere sagt; jeg har ihvertfall ikke opplevd noen.
mona o
Øh... dette må vel være sterkt overdrevet?? Jeg har sand i alle mine akvarier, skyr sandsnegler som pesten, og har aldri eid varmekabler. Jeg aldri rørt rundt i sanda heller, og jeg har aldri opplevd at den har gitt fra seg noe gasspromping heller. Plantene ser ut til å ha det helt topp med sand. Ingen som viser misnøye eller tegn til å ha det for trangt rundt føttene...æh, røttene, mente jeg:-) Og det går helt strålende! :-) Jeg har som sagt sand i alle akvariene mine unntatt ett, dvs ca 18 stk.


Min personlige erfaring er akkuratt den samme som Mona O`s. Men det skal i rettferdighetens navn nevnes at det finnes dusinvis av tråder/innlegg både her og på andre forum hvor varmekabler/sandsnegler anbefales på det varmeste.
Inaktiv bruker
Høyer'n
[QUOTE=David Gabrielsen]der er jeg enig med mona =:-D



David, nå må du seriøst slutte å komme med dumme kommentarer hele tiden. Hvis noen har ett spørsmål og du kan svare på det, så er det greit. Ikke bare skriv noe tull. Hold dette forumet seriøst

jeg er enig med at sand er best =
Tilfeldig bekjentskap
© Anders M. Kaste
Reklame for plussmedlemskap