Hjelp , råd..

vi skal starte opp et 250 liters kar...jeg hadde oppi en del grus, rund, akvariegrus i fargene gul, hvit, svart, rødlig og brun tror jeg det er. men mangler jo en del kg til....så fant vi ut at kanskje vi skulle bruke blåsesand, billig og kjekt.

spørsmålet er da. bør jeg ta ut grusen og heller bruke fin blåsesand eller blir det noe pent å blande småstein/grus sammens med fin sandstrand???? for den kommer jo til synet gjennom fine sanda....hva gjør vi? tar vi ut eller blander vi???

og hva er finest som dekor til fin sand? gjerne tips, vil prøve å få et fint kar nå er røtter fint til?steiner? lava? skifèr?

det er jo så mange flotte akvarier her, men likevell føler jeg det er sinnsykt vanskelig å bestemme seg og velge osv:s

bakgrunn har vi heller ikke, noe enkelt billig forslag??? søppelsekk? eller noe inni karet kanskje?

tusen takk på forhånd
Det er ikke så pent å blande grus og sand i vidt forskjellige farger, etter min mening. Det blir lett et fryktelig rotete og "skrikende" fargeinntrykk. En akvariebunn skal være rolig og ensfarget, synes jeg. Så var dette mitt akvarium, ville jeg uten tvil fjernet den mangefargede grusen, og gått for kun ENsfarget sand. Det blir mye penere

Som bakgrunn kan du male en pappskive svart, f.eks. med en matt, svart maling, og så bare teipe den opp på bakglasset (utvendig selvsagt *host*). Søppelsekker skinner og "glitrer" litt for mye. Det er ganske synlig at det er svart plast, for å si det sånn
Du kan også male bakglasset utvendig med sort akrylmaling. Blir du lei eller vil skifte en vakker dag, så skrapes akrylmaling lett av, eller dras av i lange flak.
Er enig med Mona i at en blanding av grus og sand ikke bare er mindre pent, men grusen vil etter en tid havne øverst og sanden nederst. Bare blåsesand er kjempefint!

En veldig fin og billig bakgrunn kan du lage av helt vanlig gråpapir. Bruk vanlig fargekritt, oljekritt eller pastellkritt og rable godt med farge utover papiret. Det blir penest om du holder deg til naturfarger, feks sort, brunt og litt grønt. Ikke bry deg om at det skal bli jevnt og fint, det er bare bra om noe av gråpapiret skinner gjennom.

Krøll så papiret sammen til en tett ball, brett det nesten helt ut igjen og fest det på baksiden med teip. Dette gir en fin tredimensjonal virkning. Gråpapiret tåler ikke så mye vann så hvis du blir veldig fornøyd med den kan du dekke baksiden med et lag plast av en søppelsekk eller lignende. Ellers så er jo dette en billig bakgrunn å erstatte.

Her og her kan du se bakgrunner laget på dette viset.
Tante Astrid
Er enig med Mona i at en blanding av grus og sand ikke bare er mindre pent, men grusen vil etter en tid havne øverst og sanden nederst. Bare blåsesand er kjempefint! En veldig fin og billig bakgrunn kan du lage av helt vanlig gråpapir. Bruk vanlig fargekritt, oljekritt eller pastellkritt og rable godt med farge utover papiret. Det blir penest om du holder deg til naturfarger, feks sort, brunt og litt grønt. Ikke bry deg om at det skal bli jevnt og fint, det er bare bra om noe av gråpapiret skinner gjennom. Krøll så papiret sammen til en tett ball, brett det nesten helt ut igjen og fest det på baksiden med teip. Dette gir en fin tredimensjonal virkning. Gråpapiret tåler ikke så mye vann så hvis du blir veldig fornøyd med den kan du dekke baksiden med et lag plast av en søppelsekk eller lignende. Ellers så er jo dette en billig bakgrunn å erstatte. [URLBLOCK1] og [URLBLOCK2] kan du se bakgrunner laget på dette viset.


takk for tips. jeg er så enig og mye av det du sier har også vært planen. jeg vet jo at grusen kommer til synet og det er ikke pent. har fin sand strand i 72 litern vår, det er lekkert. jeg har fulgt din tråd med oppstart av karet ditt Astrid, det er jo helt fantastisk. Bakgrunnen din er jo bare helt rå også så billig. har en del hobbymaling, men det funker knaksje ikke så godt på gråpapir. da skal jeg se om jeg får tak i noe farger nå er det på biltema, håper de har sand hehe tusen takk til dere begge
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap