- Hjem
- Forum
- Design / Aquascaping
- Trenger planteforslag til 240 liter`n
Trenger planteforslag til 240 liter`n
Hei. Trenger litt "innredningshjelp" til akvariet mitt.
Viser et kjempedårlig bilde av hvordan det ser ut i dag (ja jeg vet det er nesten umulig å se:p) Jeg tenkte å sette opp noen planter som dekker den fæle pumpa. Hittil så har alle planter jeg har satt ned der sluttet å vokse (eller; de har aldri begynt). I hjørnet står i dag en Echinodorus palaefolius og den vokser jo egentlig, det er bare det at den er så høy at det er nesten ikke et blad som kommer under vann, så den skal bort. Anubiasen skal også bort tenkte jeg. Ellers står det to Echinodorus bartii der og en Crinum natans. Lurer på om noen hadde lyst til å komme med forslag til noe som vokser ganske fort og kommer til å dekke den svarte kassen der etterhvert. Gjerne noe som ikke blir spist før det rekker å vokse seg til.
Viser et kjempedårlig bilde av hvordan det ser ut i dag (ja jeg vet det er nesten umulig å se:p) Jeg tenkte å sette opp noen planter som dekker den fæle pumpa. Hittil så har alle planter jeg har satt ned der sluttet å vokse (eller; de har aldri begynt). I hjørnet står i dag en Echinodorus palaefolius og den vokser jo egentlig, det er bare det at den er så høy at det er nesten ikke et blad som kommer under vann, så den skal bort. Anubiasen skal også bort tenkte jeg. Ellers står det to Echinodorus bartii der og en Crinum natans. Lurer på om noen hadde lyst til å komme med forslag til noe som vokser ganske fort og kommer til å dekke den svarte kassen der etterhvert. Gjerne noe som ikke blir spist før det rekker å vokse seg til.
Postet 02.07.08 kl 11:46
Endret: 02.07.08 kl 11:53
Hei
hva med gulrotgress? min voks så raskt at eg måtte bynne beskjere den etter bare to uker. foresten vreldi fin til yngel.
Postet 02.07.08 kl 13:13
Endret: 02.07.08 kl 13:13
Ville ha sagt at sessiliflora er finere enn gulrotgress. Den er noe tettere som gir en mer intens grønnfarge...
Ellers er sverdplanter flotte bakgrunsplanter også. Evt. Echindorus Bleheri eller Ech. Rose.
Bacopa Australis er en fin plante som har massevis av små blad. Blir på en måte små busker...
Rosefolia kan være en fin kontrast til alt det grønne. Klarer du å pleie den godt vil den gi en flott mørk rosafarge på undersiden av bladene:
Ellers er det mange mange mange andre arter som er nydlige.
Ellers er sverdplanter flotte bakgrunsplanter også. Evt. Echindorus Bleheri eller Ech. Rose.
Bacopa Australis er en fin plante som har massevis av små blad. Blir på en måte små busker...
Rosefolia kan være en fin kontrast til alt det grønne. Klarer du å pleie den godt vil den gi en flott mørk rosafarge på undersiden av bladene:
Ellers er det mange mange mange andre arter som er nydlige.
Postet 02.07.08 kl 13:46
Endret: 02.07.08 kl 13:47
Hei, takker for forslaget Gulrotgress er en kjempefin plante som jeg har forsøkt mange ganger. Av en eller annen grunn så river beboerne i akvariet opp denne med rota straks jeg har satt den ned. Jeg vet ærlig talt ikke hvor mange ganger jeg har forsøkt å sette den ned igjen etter gjentatte herjinger. Nå har jeg egentlig gitt den opp;p
Postet 02.07.08 kl 13:52
Ja sessiliflora er en kjempeflott plante som jeg har i andre enden av akvariet, men er selvfølgelig aktuell for det. Echinodorus har jeg ganske mange sorter av, men får dem ikke særlig verken høy eller flott. Bleheri er storfavoritten på menyen til min Golden Nugget; den blir spist fortere enn den rekker å vokse:p
Bacopa og rosefolia er absolutt noe jeg vil vurdere. Takker til deg også Alexus for mange gode tips
Bacopa og rosefolia er absolutt noe jeg vil vurdere. Takker til deg også Alexus for mange gode tips
Postet 02.07.08 kl 14:11
Postet 02.07.08 kl 14:57
Endret: 02.07.08 kl 15:01
Plastikkplanter blir nok ikke aktuelt nei, selv om de kan være riktig fine. Jeg synes det med planter er en både spennende og morsom del av akvariehobbyen selv om man får seg noen overraskelser av og til (les; svært ofte), i form av halvspiste blad og planter som er trukket opp med rota. Det er da viktig å ikke gi opp;- )
Når det gjelder biotop, så er jeg nok snart 2 år for sent ute med å tenke på det; her er det en salig blanding av fisker fra alle verdenshjørner, og slik kommer det nok også til å være lenge
Når det gjelder biotop, så er jeg nok snart 2 år for sent ute med å tenke på det; her er det en salig blanding av fisker fra alle verdenshjørner, og slik kommer det nok også til å være lenge
Postet 02.07.08 kl 17:28
Postet 03.07.08 kl 10:41
Siamensis? I mitt kar virker denne litt lysere og har litt lengre og spissere blader en hva de bildene i basen viser. Kanskje fordi den vokser så utrolig fort hos meg siden jeg forer scalare yngelen så ofte?
HAr forøvrig en i hjørne av karet og den vokser ganske sakte, mens de i midten vokser noe helt utrolig..
HAr forøvrig en i hjørne av karet og den vokser ganske sakte, mens de i midten vokser noe helt utrolig..
Postet 03.07.08 kl 11:10
Postet 03.07.08 kl 11:15
Det er egentlig smartest å velge planter som tåler lite lys i endene av karet. Jeg har hatt god erfaring både med Hygrophila polysperma og Hygrophila difformis i områder med lite lys, men de vokser såpass fort at det krever en del arbeid å replante toppene hele tiden. Den blir ellers veldig tung i toppen og skranten lenger ned.
Hva med å plante anubias eller javabregner langs en stående rot i hjørnet? Roten vil dekke pumpa godt og fiskene får ikke revet opp plantene. Selv om de plantene vokser sent så er de foholdsvis enkle å få til, selv i dunkle hjørner, og de blir store og fine etterhvert
Hva med å plante anubias eller javabregner langs en stående rot i hjørnet? Roten vil dekke pumpa godt og fiskene får ikke revet opp plantene. Selv om de plantene vokser sent så er de foholdsvis enkle å få til, selv i dunkle hjørner, og de blir store og fine etterhvert
Postet 09.07.08 kl 20:12
Hjertlig takk for gode tips du også Har nok allerede vært og handlet planter. De hadde ikke det helt store utvalget, så jeg kom hjem med 2 Bacopa caroliniana og en Alternanthera reineckii "roseafolia" Til gjengjeld var det ganske fine eksemplarer. Det spørs vel om det blir lyst nok for roseafoliaen der i hjørnet:s
Jeg får prøve med disse plantene nå først og se om det fungerer, ellers får jeg prøve de andre forslagene
Jeg får dessverre ikke lenke nr. 2 til å virke:-/
Jeg får prøve med disse plantene nå først og se om det fungerer, ellers får jeg prøve de andre forslagene
Jeg får dessverre ikke lenke nr. 2 til å virke:-/
Postet 10.07.08 kl 00:34
Endret: 10.07.08 kl 00:41
Postet 21.07.08 kl 16:41
Postet 21.07.08 kl 16:57
Postet 21.07.08 kl 17:01
Postet 21.07.08 kl 17:14