Innsug i bakgrunnen

Jeg vet ikke om noen har prøvd eller tenkt noe over dette, men jeg lurte generelt på hvor på bakgrunnen er det beste stedet å plassere et innsug til pumpa også i forhold til utblåsing

De fleste ser ut til å velge å plasere dette nederst. Gir dette noen gevinst motfor å sette det høyere, ser også at det er mange varianter med å ha insug og utblåss på samme ende mens noen har på motsatt ende, fordeler og ulemper??


jeg driver å planlegger en ny bakgrunn, hvor jeg funderte på om jeg skulle ha en sirkulasjonspumpe i tilegg til utvendig filter pumpe, har en liten pumpe liggende, tanken var da å ha denne ved innsuget, og da blåse vannet videre mot da innsuget til filterpumpa, usikker på om jeg faktisk oppnår noe med dette, det er kanskje da en ide å legge på et grovfilter til å ta unna en del møkk på veien også?? noen som har tanker rundt dette??

For at filteret/innsuget skal ha noen mulighet til å suge opp løst rusk på bunnen som f.eks. fiskebæsj m.m, må innsuget være veldig lavt i akvariet. Ellers fungerer det ikke. Det vil rense vannet og evt flytende småpartikler, men annet på bunnen blir altså liggende.

Jeg foretrekker å plassere innsugsrør og utstrålingsrør i hver sin ende av akvariet hvis mulig. Jeg synes dette er best og fungerer best i praksis her i mine akvarier iallefall. Dessuten, jeg har oppdaget at med den plasseringen så får jeg lettere bukt med pensel-algene (som kan være et problem hos enkelte). Det er tydelig at plassering på den måten endrer sirkulasjonen, for hvis jeg har begge deler i samme ende av karet, blusser penselalgene opp.

Av en eller annen grunn synes jeg faktisk vannet ser renere ut også med den plasseringen.

I de tilfellene der jeg ikke har plassert rørene i hver sin ende av karet, er årsaken at armaturet kun har åpning for slikt på èn side. Man kan jo alltid bruke baufil og lage et til, men....


PS!
Den lille pumpen du snakker om, som skal blåse ting i retning av inntaket i bakgrunnen; dropp det og plasser den heller bak bakgrunnen, slik at den suger vannet INN bak bakgrunnen og tar opp skitten der.
Blåsvampterninger er fint å fylle opp med bak en bakgrunn. Gir enorm overflate og derved suveren biologisk filtrering.
Du trenger en slik [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=962&HKatID=]innsugsrist[/URL] til bakgrunnen din.
takker for svar, du bekrefter mye av det jeg hadde mistanke om. (innsugsrist har jeg liggende da jeg kjøpte dette for en tid tilbake....)

Da går jeg for innsug, nede til venstre og utblåsing oppe til høyre. Murlig vi snakker rundt hverandre om den pumpa men hadde tenkt til å ha den på baksiden.

laga en oversikt tegning her i farten (lite pen) men er tenkt for å vise hvordan jeg tenkte, vet ikke om dette har noen hensikt i utgangspunkte.

Fra innsuget til kammeret med blåsvamp og pumpe vil det være et eget rør/kanal som vannet følger, pumpen blåser da dette vannet vidre ut av kammeret og inn i neste "kammer" hvor innsuget til utvendigfilter, varmekolbe og diverse annet befiner seg. Utvendig pumpe blåser så vannet ut igjen i topen av bakgrunnen på høyre side...
jeg ser et umidelbart problem og det er da tilgangen til pumpa i midten, og filteret. det kan jo by på hvise utfordringer :P får se hva jeg kommer opp med, murlig jeg droper hele tanken med det å setter alt i bokse til høyre
Jeg forlår følgende:
* Del rommet bak bakgrunn i 3 kammer med 2 stående stender av blåfilter. Fyll så kammene med små terning av blåfilter. Gjerne med forskjellige tetthet, grovest i kammer med innsug og finest ved siste kammer.
* 2 innsug: en oppe og en nede på samme side. Dette fordi den nede innsug pleier å bli tett. Da kan pumpene gå seg tøre bak bakgrunnen.
* Ha ikke behov for pumpen i midten fordi vannet strømmer til neste kammer av seg selv. Plasser derimot en sterk sirkulasjonspumpe nede i siste kammeren, Kople utblåseren til et rør og fører den ut av bakgrunnen. Det er viktig at pumpen plasseres lengre nede i karet for å sikre tilgang til vann.
* Har heller ikke behov for utvendig filter her. Den kan du bruke som reserver.
Jeg har utblåsning på ene siden og innsug både i vannskorpa og i bunn på andre siden. Dette fungerer veldig bra og jeg får god sirkulasjon.

Jeg har innvendig pumpe og innsuget et egentlig bare skjært ut og netting satt på og følger naturlig sirkulasjon.

Skal montere en utvendig pumpe i tilegg nå fordi jeg har to utblåsningshull. Planen er da å sette både innsuget og utblåsningen på samme side fordi det vannet som blåses ut i karet må følge den naturlige sirkulasjonen ut i karet og rundt bakgrunnen gjennom insugshullene på andre siden for å komme tilbake til innsuget på pumpa.

You see
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Erik Christensen
Reklame for plussmedlemskap