Trenger litt hjelp til plantevalg

Har fundert lenge på at akvariet mitt har for mange lave planter, og ikke nok "lange" og sitter å funderer på å skaffe noen slike da det er blitt veldig nakent bak i karet, spesiellt på høyre siden hvor rota er lav og det ikke er javamose der... skal selge/gi bort anubiasene og cryptocornen (navnet er vel helt borti natta feil, men noe sånt)

Så jeg lurer på om noen har no forslag til en plante ca 20-30 cm høy som ikke er altfor kresen på seg.. har sett litt på Hygrophila polysperma "Rosanervig", men armaturet mitt har bare ett 15w t8 rør, gro-lux, selv med to reflektorer er det ikke imponerende selv om jeg har fått en del mer lys enn før.

Ser også at vallisineraen er blitt litt gjennomsiktig, antar at den mangler næring.. Tar den flytende næring, eller burde de få tabletter? Har kun flytende for øyeblikket, men har vært litt sløv ^^;

Lurte og på noen forslag til flyteplanter som ikke blir så innmari store, og som er enkle å holde i sjakk sånn at det ikke blir konstant natta nedi karet :p


[External Image]
Noen gode buketter av stengelplanter i bakgrunnen ville gjøre susen her. Jeg personlig ville ikke kvittet meg med noen, men jeg ville for eksempel satt en bukett med Ludwigia repens i det ene bakre hjørnet, og en solid bukett med bacopa
eller en eller to Hygrophila corymbosa i det andre

Tror det ville hjelpe på dybden
den første blir vel litt vel høy, akvariet er bare 35cm høyt, uten sand, men pen var den. hadde Bacopa caroliniana (.. eller er det monnier, de var jo utrolig like..) i det forrige oppsettet, men 10 000 kelvin lysrøret kverka både den og vasspesten... ja jeg har gjort kunststykket å drepe vasspest :p

det høyre bakhjørnet har jeg innsuget til eheimen pluss varmekolbe og powerheadfilter, og langs "bakken" er det rotgreiner, så må plante innimellom.


edit: etter å ha tenkt litt til og sett litt fler bilder, falt jeg for den ludwigian gitt.. da blir neste steg å få tak i den :p

forøvrig finner jeg bakgrunnen nå grusom, men har ikke helt bestemt meg/funnet ut hva jeg skal gjøre med den. for øyeblikket er alternativet panelveggen bak :p
De aller fleste stengelplanter blir for høye til ditt og brorparten av oss andre sine kar, men løsningen er å knipe de av når de blir for lange.

Vil du beholde toppen, drar du opp rotdelen, og stikker toppene ned igjen. Jeg synes det er greit å plante til det meste av ledig bunnplass i et akvarium, men dette er jo en smaksak.

Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap