Mitt eventyr om 60 litern.

Har kjøpt en 60 liter og etter en hel del diskusjon med meg selv og litt spørsmål så har eg kommet frem til at jeg vil innrede den sånn den passer fint de 3 artene jeg skal ha.

Det første jeg gjorde var å sitte å tenke på artene jeg ville ha. Så kom jeg tilslutt fram til 3 og spurte meg rundt om dem gikk fint i lag.

Artene er da Ancistrus sp. Eller noe som ikke er så altfor forskjellig. Skal være lett å drette.(Vis noen har innslag kom med en lyd eller bokstav)
Neste art er en type Corydoras. Vis være en som fint passer i et lite kar.
Siste jeg skal ha oppi er en type dvergreke. En kompis av meg skal skaffe seg reker og ville mest hatt CRS så da går jeg nok for det jeg og. Men kanskje han tar noen sjeldnere.

Første problemet nå er jo at Ancistrus liker gjemmeplasser, coryer liker et litt stort område å suse på og rekene vil ha masse mose.

For å klare å løse dette har jeg nå satt akvariet på et bord og skal til å plassere de forskjellige røttene og slikt jeg skal ha oppi.

Jeg vil oppdatere denne litt og fortelle videre om probleme som kommer. Blir nesten som en personlig tråd men den andre handler om min 160 liter.
Jeg har et spørsmål jeg anngående kokkonøtthuler. Jeg har 2 jeg har lagd hull i begge endene. Det var vel ikke så lurt? Jeg lurer og litt på hva slags mål på inngangen er lurt å ha. Har lagt ved bilder av den ene hula.
Slik oppsettet skal være.
Har nå kommet fram til et fint oppsett som bygger litt i høyden, gir en del skjul og har en fin plass som det kan rotes i. Bak filteret skal varmekolba være. Lurer litt på hva slags mose som ville vært fin å ha. Har selv javamose og Gaffelmose. Ser ikke så stor vekst i javamosen men gaffelen ser ut til å begynne smått å bre seg ut etter 1 uke i karet. Trenger innslag av mose og folkens!

Skal og ha noen avlegge av Javabregne. Kanskje det noe vasspest. Jeg får se det litt an.
Er det ingen som har noen meninger om oppsettet og slikt? Karet er forresten på 30x60x30. Skal bruke så mye som mulig av den gode plassen.
Du har nok i dette tilfellet kjøpt et kar med navn 60, men med kun mulighet på 54 liter...

6*3*3=54 liter...
Plussmedlem
EivindG
Jeg har et spørsmål jeg anngående kokkonøtthuler. Jeg har 2 jeg har lagd hull i begge endene. Det var vel ikke så lurt? Jeg lurer og litt på hva slags mål på inngangen er lurt å ha. Har lagt ved bilder av den ene hula.

Før du lager huler så bør du tenke på hva slags fisk du ønsker at skal bruke dem.
EivindG
Jeg har et spørsmål jeg anngående kokkonøtthuler. Jeg har 2 jeg har lagd hull i begge endene. Det var vel ikke så lurt?

Næææ, det var kanskje ikke det Men det avhenger jo av hva slags fisk du vil ha de hulene til og hva de er ment å skulle gjøre der. Som ynglehule for f.eks. Ancistrus er den jo ubrukelig pga åpning i begge ender. Men du kan løse det ved å kline den ene enden helt inntil glasset, f.eks. bakglasset? Evt bruke filtersvamp du klipper til og tetter igjen ene enden med...?

EivindG
Jeg lurer og litt på hva slags mål på inngangen er lurt å ha. Har lagt ved bilder av den ene hula.

Det avhenger helt av hva slags fisk du har tenkt å ha den til, og som du ønsker skal bruke denne hula. Generelt kan man vel si at fiskene ønsker åpningen bare akkurat stor nok til at de selv kan klemme seg inn. De ønsker ikke for stor åpning slik at rovfisk kan true seg inn og ta avkommet deres. En liten åpning er også lettere å forsvare enn en stor.

Etter-redigering:
Jeg så nå at du skrev fiskeartene i første innlegg i tråden her
Corydoras kan ligge og slappe av i en hule som er åpen i begge ender. Men de foretrekker helt klart at det ikke er for trangt.
Ancistrus kan vel henge der nå og da også, men vil ikke yngle i en så åpen hule. Rekene, de spaserer litt rundt overalt, der det måtte være småpartikler å plukke i
Jeg bryr meg ikke på å skrive 6 liter mindre. Det er så mye lette å skrive 60 liter.

Jeg har skrevet i første innlegg at jeg skal ha Ancistrus, cory og reke.

Åpningen på den ene kokkonøtten er ca 3.5 cm på det største. Så blir den litt mindre. Men med den andre hulen så har jeg en flat bit av en rot som jeg fint kan lime på slik at det blir tett bak. Jeg har jo en hule som er tett i ene enden. Den blir jo bra til ancistrus. Regner nok med å få et litt kraftigere byggverk av røtter oppover når det er satt vann og sand slik at det ikke blir umulig å stable røttene Skal jo dekke med mose og da blir det nok litt flere plasser å gjemme seg for ancistrusene.

Men har ikke planglagt noe slag av bakgrunn. Noen som kan si hva som er en fin bakgrunn? Siden det er et så lite kar vil jeg enten ha en tynn innvending eller så blir det en utvendig. Kanskje en som steinformasjoner bare. Eller så blir det nok en helt blå. Den blir jo helt svart vis det er innvendig. Men får ta litt til utkikk etter slik lerretsark.

Jeg skal få hjem material til å lage et benk av leca i morgen kanskje. Det store spørsmålet er nok hva som passer til underlag? Jeg tenkte at slike sitteunderlag som er ment for 1 person kan settes i lag kanskje 3 stykker. Dette går vel fint? Mor trodde det ville "flyte" for mye oppå det.
Hvorfor skal det...
..Være så vanskelig å bestemme seg for artene som skal være i karet.

Nå står valget mellom den første sammensettingen. Eller så blir det cory, reke og stjernedanio.
stjernedanio er vel en av de artene som ikke passer med reker.
Men dem er jo så små. Dem klarer vel ikke overmane en stor stim med reker?
de tar yngel, de voksne tar de en og en bit om gangen, først beina så resten.
Blæh. Hvordan er det med de litt større rekene som ikke tar fisk. Tar dem egg?
Min første tanke da jeg så den opprinnelige planen for fisk er at alle lever i bunnsjiktet. Det kan kanskje være lurt å velge noe som fyller både bunn- og toppsjiktet. Det spiller ikke noen rolle for fiskene seff, men det er litt penere og se på når det har fisk i alle sjiktene. Trenger jo ikke å være noe voldsomt, kan ha en litt større fisk i øvre sjikt, eller en liten stim med mindre fisker.
Ville jo hatt en hel koloni med reker som fløy til alle kanter opp og ned. Samme gjør jo coryene til tider. Men siden jeg tenkte og på galaxy rasbora tenkte jeg det kunne blirr pent i lag. Men så var det dem og rekene. Noen som har en ide om hva slags mini fisk som er ganske pen å se på og som er ikke så altfor vanskelig å få yngel på i et selskapskar. Kan jo nesten kalle det det.
Hei.

Kor var det du fekk kjøpt kokosnøtter ?
Eg var i oslo for noen uker siden man da kjøpte eg bare med meg 2 hjem og eg trenger meir.

Var det her i nærheten. ? eller var det når du var på ferie?

Eg har vert å spurt på noen av dagligvarebutikkane her i området men dei seier bare at dei får inn kokosnøtter til jul.
Det var i danmark eg kjøpte dei. Neste år skal eg ha plass til 1 akvarium og en heil del kokkosnøtter. Dei hadde det absolutt overalt.
ok det var det eg tenkte.

Eg får vente til jul. Da skal eg hamstre inn litt.
Kor mye ga du for den ?
Eg husker at eg betalte 10 kr.
Trur det var 7 og 8 kroner stykket.
Nå er bordet under oppbygging og fiskene er selvfølgelig bestilt. Har fått tak i liggeunderlag og svart folie som skal være bakgrund.

Det ble corydoras pygmeaeus og kirsebærreker som vant loddtrekningen. Flere bilder kommer når det er begynt å montere.
Tilfeldig bekjentskap
© Frøydis Asp Ormåsen
Reklame for plussmedlemskap