695l malawi

Da begynner det nye karret å ta form (mitt første).
Eneste jeg er noe usikker på er "steinrøysa"....
Vet ikke helt om det er slik jeg skal ha den, om det bør være større.......

Men blir nok enig med meg selv.

Håper "tåka" legger seg snart.
Fyllte opp akvariet og startet filteret i går (endelig)...

Kanskje du kunne sett litt flere røtter bortetter for å la det gå i ett med bakgrunnen? Det hadde jo vært noe. Kanskje en liten steinrøys midt i og.

Lykke til videre med karet.
Går an å ha røtter i malawi karr, men til en viss grad. Mye røtter vil vel gjøre vannet bløtt. Malawi liker det jo litt hardt :P Synst det ser braut sånn som det er nå eg. Kansje du kan feste en anubias plante på den rota. Hvilke malawi skal du ha oppi ?
Ser kjempefint ut! Gleder meg til følge med videre. Gratulerer med nytt akvarim forresten
Blir ikke flere røtter....
Grunnen til rota, er at det vil komme noen maller i tanken.
I utgangspunktet hører veil ikke den hjemme i dette miljøet...

Med tanke på hvilke fisker, er jeg ikke i mål.
Men utgangs punktet mitt er Delfin Chiklide.
SÅ har jeg funnet endel andre, men jobben er nå å se hva jeg kan kombinere med denne.
Har lyst på litt store chiklider, men ikke så store at jeg blir veldig låst til videre innkjøp av fisk....
Ikke lett det her.
Og ønsker også noen maller, men her vet jeg ikke ennå (har notert ned noen, men må se om de passer inn).

Er det Anubias barteri "angustifolia" du tenker på ?
Hmmm.....
Kansje det.
Hadde egentlig slått litt fra meg planter (i hverfall foreløpig).

Ikke veldig enkelt å "fylle" opp et karr......
Ikke nok med at det er vanskelig å velge fisker, men det er jammen ikke enkelt å innrede det heller.....

Gå mye tid til leting, lesing, grubling osv....
Men det er vel det som er halve moroa.



Fiskene
Her er de fiskene jeg har kikker på:

Blå delfin ciklide (Cyrtocara moorii) ->
Labidochromis caeruleus ->
Labidochromis sp. Lupingo -> Fant ikke denne i fiskebasen.
Protomelas fenestratus ->
Sommerfugelmalawi (Aulonocara roberti) ->

Aulonocara hansbaenschi ->
Prinsessen av Burundi ->
Frontosa ->
Brasiliansk jordspiser ->
Aulonocara baenschi ->
Pseudotropheus Zebra ->
Pseudotropheus Lombardoi ->
Johanni ->
Midasciklide ->
Sebraciklide ->

Maller:
L014 ->
L025 ->
L142 ->
L190 ->


Så får vi se hvem det blir til slutt.
Kan jo være at listen blir helt anderledes etterhvert.
Men jeg har Blå Delfin Ciklide som utgangspunkt.
Skal ikke slå fra deg de sør amerikanske og tanganyika ciklidene da? Blir fort mye rot me så mye forskjellig. Ikke sikkert det går så bra heller. Sebra ciklider leker jo hele tiden og er da ekstremt hissige. Naboen hadde et parr sebraciklider sammen med en oscar på ca 10 cm. Da de begynte å leke så gikk det hardt utover oscaren. Endte opp med at oscaren måtte avlivest. Sebraciklidene var ikke større en 5-6 cm
I overskriften din skriver du malawi, men listen inneholdt fryktelig mye rart

Jeg tror flere er enige med meg i at det beste ville nok vært å gått for fisk utelukkende fra samme kontinent. Det vil si Afrika, og Malawisjøen nærmere bestemt. Ser man på listen din, ser det ut til å bli en salig fiskerøre, og du må ta mange hensyn i betraktning. Hva slags innredning de ulike vil ha, hvor aggressive de er, hva slags kosthold de bør og skal ha, og ikke minst; ph-verdier og gh-verdier.
Husk at en del Malawi- og Tanganyika ciklider overhodet ikke skal ha kjøttbasert føde, kun grøntfôr ellers blir de syke og dør. Dette er svært viktig at du sjekker før du velger fisk. Ta for eksempel en fisk fra listen din, iblandet mange kjøttetere står f.eks. P. lombardoi, som er herbivore (grøntfôr). Sjekk listen din nøye og luk vekk alle som ikke passer sammen kostholdsmessig!
VIKTIG å vite:
Herbivore : grøntfôr
Carnivore: kjøttbasert føde (reker, insekter osv)
Omnivore : begge deler

Og så kommer det egentlig en liten bønn fra meg; vær så snill å ikke tvinge disse L-mallene du har listet opp til å leve i vannverdier som Malawiciklidene vil ha. Det er ikke godt fiskehold, etter min mening. Du bør nok bestemme deg for EN ting først; hvilke vannverdier du skal ha, og så velge fisk utfra det.

Du kan ikke alltid bedømme vannkravene til en fiskeart utifra fiskebasens opplysninger dessverre, for dersom ingen personer har vært inne og manuelt korrigert verdiene de ulike fiskeartene trenger/foretrekker, så står det bare en standardverdi der. Du bør derfor alltid sjekke flere kilder og gjøre søk på internett for å finne ut hva de ulike fiskene har for behov.

Inaktiv bruker
når det gjelder det du sa om at røtter ikke hører til i malawi sjøen, det gjør de det er trær der å, å det er garantert at det blåser nede i afrika så røtter kan du ha mere av, det gir et bedre inntrykk også
når det gjelder det du vil ha oppi, jeg har også en ganske stor fiskesuppe, men slik er det bare selv jeg skal ta ut det som ikke hører til der, å jeg syntes du burde plukke ut fiskene på lista som ikke hører til i karret, da du en gang kommer til å angre, å du får liten sjangs til å få tak i fiskene da de gjemmer seg bra i steinene
så gjør som meg, sats stort her i akvarielivet/livet
Var litt usikker på om jeg skulle poste listen.

Men kan forklare litt.....
Dette er noen av mange fisker jeg har kikket på, og skrev ned navnene underveis.
Jeg har ikke fått sjekke hvem som passer inn.
Som jeg skrev, så er det Blå Delfin Chiklide som er utgangspunktet.
Så jeg må nå sette meg ned å se hvem i denne lista som passer inn.
Dette er ikke en handle liste.

Det meste har jeg funnet i div. bøker.
Og så supplert på internett.
Men er veldig generelle bøker, så har nå fått tak i bok om Ciklider

Ante meg at endel av disse ikke ville passe inn.
Men takker for alle innspill, dette er som sagt nytt for meg.
Boken jeg har fått tak i er "Back to Nature Guide om Malawi Ciklider".
Hørte noe prat om at denne skulle være ganske bra.
mona o
I overskriften din skriver du malawi, men listen inneholdt fryktelig mye rart ;) Jeg tror flere er enige med meg i at det beste ville nok vært å gått for fisk utelukkende fra samme kontinent. Det vil si Afrika, og Malawisjøen nærmere bestemt. Ser man på listen din, ser det ut til å bli en salig fiskerøre, og du må ta mange hensyn i betraktning. Hva slags innredning de ulike vil ha, hvor aggressive de er, hva slags kosthold de bør og skal ha, og ikke minst; ph-verdier og gh-verdier. Husk at en del Malawi- og Tanganyika ciklider overhodet ikke skal ha kjøttbasert føde, kun grøntfôr ellers blir de syke og dør. Dette er svært [B]viktig[/B] at du sjekker før du velger fisk. Ta for eksempel en fisk fra listen din, iblandet mange kjøttetere står f.eks. [URLBLOCK1], som er herbivore (grøntfôr). Sjekk listen din nøye og luk vekk alle som ikke passer sammen kostholdsmessig! VIKTIG å vite: Herbivore : grøntfôr Carnivore: kjøttbasert føde (reker, insekter osv) Omnivore : begge deler Og så kommer det egentlig en liten bønn fra meg; vær så snill å ikke tvinge disse L-mallene du har listet opp til å leve i vannverdier som Malawiciklidene vil ha. Det er [I]ikke[/I] godt fiskehold, etter min mening. Du bør nok bestemme deg for EN ting først; hvilke vannverdier du skal ha, og så velge fisk utfra det. Du kan ikke alltid bedømme vannkravene til en fiskeart utifra fiskebasens opplysninger dessverre, for dersom ingen [I]personer[/I] har vært inne og manuelt korrigert verdiene de ulike fiskeartene trenger/foretrekker, så står det bare en standardverdi der. Du bør derfor alltid sjekke flere kilder og gjøre søk på internett for å finne ut hva de ulike fiskene har for behov.


Hej Jr

Får nog hålla med Mona här och du måste nog ta och välja fisk noga.


Sedan måste du tänka på att inte blanda för nära släktingar med varandra så som jag såg du hade på listan 3st olika Aulonocara.De kan lätt korsa sig med varandra.Det var rena Darwin akvariet enligt din lista.

Ta och gör så som du började att utgå från C.Moorii (blå delfin)
Dessa kan du ha tex Någon Copadichromis art.
En alunocara art. en Letrinops art bara för att ta några exempel.

Då får du sandlevande ciklider som bör ha fin sand som de kan sila och leta efter föda precis som i naturen.Dessa fiskar skall ej ha mycket sten i akvariumet.En rot gör ingen ting

mvh Kjell

Skall bli intressant att följa med på denna tråd JR



Takk for alle tips og tilbakemeldinger.

Har nå jobbet endel med fiskelisten, og tenkte jeg kunne høre om det ser bedre ut.....

Ciklider:
Cyrtocara moorii (Blå Delfinciklide)
Labidochromis sp. Lupingo Fant ikke denne i fiskebasen ( fant den i boken "Norsk akvarie og hagedam Leksikon").
Protomelas fenestratus
Aulonocara hansbaenschi

Pseudotropheus Zebra
Melanochromis johannii (Johanni)
Copadichromis jacksoni
Letrinops microstoma - Fant ikke denne i fiskebasen ( fant den i boken "Back to Nature Guide om Malawi Ciklider").

Hvordan er det med antallet forskjellige familier, bør jeg berense det ??
Og er det noen god regel for hva jeg ikke bør blande, av de forskjellige Malawi gruppene/familiene ?

Siden C.Moorii er i Haplocromis gruppen
Bør jeg da holde meg kun til denne, eller kan jeg bevege meg inn i de andre gruppene ?


Så mallen Synodontis njassae, men den skulle ha så veldig høy GH......

Venter fortsatt på klart vann.......
Byttet ut ca 1/3 av vannet i dag, så får håpe det kommer seg snart.
Har du kjøpt det karet gjennom janpol? Hvor mye måtte du gi for det?

Dritfett iallefall!!
Ja, det er ingen tvil om at det er et flott akvarium!

Hvordan går det med det, jr? Bildene viser det når det var tåkete vann der og helt nytt, men har ting stabilisert seg litt nå?

PS!
Var du en smule nervøs første gang du fyllte det helt opp med vann...?
Jeg synes alltid det er skikkelig nervepirrende hver gang jeg fyller et akvarium for første gang, jeg står og venter på å høre et digert brak og SPLÆSJ...
Takk for det.

Det er fra JanPol ja.
Men kjøpte det via den lokale dyrebutikken i Hønefoss.
Settet fra JanPol med en ekstra lys skinne (2x58W T8) måtte jeg gi 16 000,- for. Det var 1000,- mindre enn om jeg skulle kjøpt det direkte fra JanPol.
Da mangler du pumpe og innhold.

Det er fortsatt tåke i vannet.
Skiftet ut ca 1/3 av vannet i går.
Det er bedre, men om jeg kikker gjennom karret fra siden så ser det nesten litt grønnt ut...
Kan jo være at noe av den fargen kommer fra glasset, men vet ikke.....

PH og GH er alt for lavt, så må få det opp.
Tenkte å legge meg på PH8, GH 10, temp 25

Var litt nervøs, men egentlig mest på bordet......
Om jeg skulle laget det bodret selv, hadde det nok blitt endel kraftigere.
Rart at det skal kunne tåle så mye vekt.
jr
PH og GH er alt for lavt, så må få det opp. Tenkte å legge meg på PH8, GH 10, temp 25 ..


Du skall nog bry dig mera om Ph och Kh .
ph på 8 räcker och Kh på 8-10 så blir det kanon bra!
Då får du stabilt Ph värde

Persoligen så mäter jag ej Gh längre efter allt som jag har läst om malawiciklider.Detta kan du droppa med gott samvete

Du kan läsa lite omtill sättning av bikarbonat för att höja Kh här

mvh Kjell
mona o
Hvordan går det med det, jr? Bildene viser det når det var tåkete vann der og helt nytt, men har ting stabilisert seg litt nå?


Når har tåken lagt seg, og vannet er begynner å bli rimelig klart.
Verdiene på vannet tror jeg også er på plass, men det er litt vanskelig å lese dem av de JBL stripsene jeg har.
Lurte på å få tak i dråpetest i stede.

Så nå kan jeg vel endelig begynne å tenke på å få tak i fisk...
jr
Verdiene på vannet tror jeg også er på plass, men det er litt vanskelig å lese dem av de JBL stripsene jeg har. Lurte på å få tak i dråpetest i stede.

Det er ikke noe å lure på en gang Strips er fryktelig upålitelige (finnes ørten tråder og produktomtaler her inne) - vil du ha riktig resultat så sats på dråpetester.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap