Hjelp til å finne planter til et ny guinea/australia-akvarium

Hei,

Jeg er en fersking i dette fora. Første innlegget ;o)
Driver og planlegger et ca 250l Ny Guinea/Australia-akvarium. Har ikke fått karet i hus enda, så det er på planleggingsstadiumet noen uker til.

Det har ikke vært så lett å finne informasjon om temaet på nettet må jeg innrømme, men jeg vil forsøke noe nytt. Hadde et cichlide kar med hovedsaklig fisk fra Tanganyika for noen år siden. Har hatt akvariumspause en stund nå, men gleder meg vanvittig til å starte opp et nytt.

Har bladd og lest lenge og vel på forumet deres i håp om å finne informasjon om dette biotopet, men det er så alt for mye å lese. Har bladd i 3 dager nå ;o)

Så nå er det spennende: Er det noen som har noen råd og hint om planter fra dette området??

Jeg har vel egentlig "gitt litt opp", og akseptert at jeg sansynligvis må bruke planter fra Asia i sin helhet. Biotopet skal ha mange planter så det er en del å sette seg inn i og å ta beslutninger om.

Mvh
Rufsetufsen
Så forfriskende å se noen som vil ha NG/Australia-biotop Jeg synes det er en veldig fascinerende biotop, men jeg møter ikke mange som driver med det. Hvertfall ikke utenfor Australia.

Dessverre kan jeg ikke hjelpe deg noe særlig med planter. Jeg har planer om en australiabiotop selv en dag, men har ikke kommet så langt at jeg har undersøkt australske planter.

Litt synd man ikke kan søke på verdensdel i plantebasen, det hadde gjort ting litt enklere for mange..

Men jeg fant denne listen på nettet da jeg søkte på biotopen på nettet:

Potamageton crispus
Najas tenuifolia
cryptocoryne wendtii
Spirodela oligorrhiza (not in NZ?)
Nymphoides indica

Og sandbunn er anbefalt.

Her er en webside om biotopen:
http://badmanstropicalfish.com/biotope/biotope6.html

Har du bestemt deg for hvilke fisker du vil ha?
Glosso er fra Australia\Nz, så da har du funnet en forgrunnsplante.
I Eriocaulacea er det noen spennende varianter fra Aussie-land.
Hei alle sammen. Tusen takk for hjelpen! Sparte meg for mye bry. :o)
Blir jo en god del å sette seg inn i når man skal starte uten forkunnskap, men det er kjekt også! Blir spennende å se hva jeg kan få til og om jeg får tak i det jeg ønsker meg.

Jeg har et 300l kar på vei, ikke et 250l som jeg fortalte igår.

Jeg tenkte overhodet ikke på å søke på biotop typen. Typisk.. ;o)

Når det kommer til fisk så begynner vel en liste å komme ut av all lesingen. Fortsatt litt usikker, og regner med å få problemer med å få tak i mange av dem også. Sikkert mye bestilling og venting, men har jo god tid uansett.

Akkurat nå ser den omtrent slik ut:

6 Melanotaenia parva
6 Melanotaenia nigrans
6 Melanotaenia fluvatilus goldburn
6 Melanotaenia duboulayi kangaroo
4 Australsk ørken kutling (desert goby)
2 Påfugl goby
4 celebes-halvnebb
8 dvergotocinclus
Og kanskje et par SAE

Litt mange cm i forhold til liter, men disse fiskene blir sjelden så store som det står at de skal bli (i følge alt jeg har lest), så tar sjansen på det. Har tenkt på å lage større stimer i stedet for å spre det på så mange typer, men har ikke bestemt meg for noe slik enda. Det viktigste nå er kar, planter osv :o)

Nå skal jeg sette meg ned og lese alle linkene dere har gitt meg. Send gjerne fler om dere finner noe :o)




Nå tror jeg jeg begynner å nærme meg en plan for plantene. Noen av dem er jo vanskelige, så det blir jo en utfordring. ;o)

Glossostigma Elatinoides
Marsilea Hirsuta
Vallisneria Americana "mini twister"
Vallisneria Caulescens
Javabregne
Vallisneria Nana
Javamose

Spennende tider

Hei! Jeg har selv et biotopakvarie fra ny guinea og Australia og det er virkelig til å anbefale! Det er relativt nytt for meg fortsatt, det har vært oppe og gått i en måned nå, men det er så utrolig flott å se på Jeg valgte å ha regnbuer og blåøyer i karet mitt og de er jeg veldig fornøyd med

Fiskene vil trives best i et akvarie med masse lys og om mulig naturlig sollys også. Prøv å få vannet så godt som krystallklart vann. Du kan gjerne ha mye planter, men det kan være lurt å plante dem i hjørnene og langs bakglasset. Det er fordi fiskene fra ny guinea og australia er relativt aktive og trenger mye svømmerom. Skal det se mest mulig naturlig ut bør du bruke finkornet grus og røtter som de kan gjemme seg bak når de føler for det.
Bruk masse vallisneria og javabregner som du fester på røttene. Du kan også plante lilliopsis på bunnen.

Alt dette har jeg lest meg til og prøver nå å bringe det ut i praksis. Du kan se akvariet på profilen min, men det er ikke blitt oppdatert på en stund. Anbefaler deg å lese Ullrich Scliewen's Akvariet mitt. Der har han skrevet hele 4 sider bare om dette biotopet Lykke til!
Takk for det :o)

Har lest om det i et par uker allerede nå. Gleder meg til karet kommer. Skal inn nå å se på det du har gjort.. Så kjekt å se at andre har samme ide!! :o)

Leste litt feil der ja.. he, he.. Trodde du hadde en lang blogg... ;o) Men fine fisker har du fått!!
Tilfeldig bekjentskap
© Willy Kulseth
Reklame for plussmedlemskap