Snart 325l


Skal snart innrede et 325L og lurer på kva farge sand er finest? Lys el. litt rødlig? Så vil eg lage terasse slik at det blir høgare bak.
Tenkte å bruke tynne skiferheller og lime dei med akvariesilikon vis det går.
Skjere og sette dei på høgkant, og tilslutt smøre på silikon på flatsida og drysse på smågrus som eg har henta ved sjøen. Så har eg lyst å lage ei bru, men veit ikkje enno av kva. Må alle siclider ha sand?? og må scalaren og ha fin sand? Aner ikkje kva slag fisk eg skal ha, bortsett fra pecolita og div. ancictrus.
Veldig mange bunnlevende ciklider foretrekker sand siden de siler sanden gjennom gjellene for å finne godbitene. Scalarene lever litt lenger opp i vannlagene og finner maten sin der. Derfor spiller det mindre rolle for de hva du har på bunnen.

Velger du sand fra starten av så slipper du å skifte den ut om du skulle forandre mening ved en senere anledning, og likevel oppdage at du ønsker å holde ciklider, eller maller, som trenger sand.

Synes det høres litt spennende ut med terrassen bak og hvordan du vil lage den. Håper du legger ut bilder om du får det til slik du vil ha det

Skal legge ut bilder seinere, men må først finne ut om det fungerer.
Kanskje akvariesilikonen ikkje limer stein. Tør liksom ikkje bruke lim i tlifelle det skader fisken.
Skal bruke sand så eg slepp å skifte seinere.
Holder en knapp på lys sand. Tenkte å sjå i Rauma om der er fin elvesand.
akvarie sillicon funker fint til å lime fast stein til glass.
Vanlig lim ville jeg unngått, ja, det kan fort ta livet av det meste i karet. Det finnes en sterk lim til akvariebruk også om det skulle vise seg at silikonen ikke holder. Litt i dyreste laget kanskje, men skal være veldig bra. Orca heter det og du finner produktomtalen her.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap