Rot fra egen hage.


Har funne ei rot fra egen hage, fra ei hegg, og ei rot fra en syrin.
korleis skal den behandlast, skal eg skrape av all bark?? Vaske og tørke den?? Er det nok?? el. kan barken vere på??
Har begynnt å skrape vekk barken da, men er usikker om det er rett.
Jeg vet egentlig ikke om jeg ville brukt de treslagene i akvarie i det hele tatt. Når man ikke kjenner deres innholdsstoffer og hvor fort de råtner under vann, kan du fort gå på en kraftig smell og det vil forurense enormt. Du kan få uventede reaksjoner som kan koste mer enn det smaker...

De trerøttene man kjøper i akvarieforretninger kommer fra treslag som har høyt innhold av garvesyre, for eksempel mahogny. Dette gjør at de råtner svært langsomt, og derfor er best egnet til å ha under vann.

uff. Syntes den av Hegg var så fin. Veit ikkje om det er mykje garvesyre i hegg, men veit det er et hardt treslag.
Det kan som sagt være innholdsstoffer å ta hensyn til også, som ikke er spesielt sunne for fisk. Ikke bare hvor fort de råtner, men hva de lekker ut over tid når de kommer under vann.

Har akkurat lest om hegg, og det inneheld giftige stoffer.
Så der rauk den fine rota.
Vi har ei eik i hagen, og den skulle vore toppa. Spørs om eg kan ta greiner fra den. Kor lang tid skal den tørke før den blir brukt i akvariet?
Og barken må vel vekk? Las at eikenøtter er giftige.
Eik er nok det beste alternativet, ja. Den har høyt innhold av garvesyre, og vil holde ut lenge under vann. Jeg bruker f.eks. tørre eikeløv i akvariene mine, og de inneholder ingen mistenkeligheter. Det eneste du bør tenke på, er at i starten vil det lekke mye biologisk materiale (plantesafter o.l.) fra rota, så en fersk trerot eller gren bør du kanskje både tørke og "vanne ut" før du legger den i akvariet. Biologisk masse fra ferskt treverk får sopp under vann. Et hvitt, sleipt belegg, og i tillegg vil nok eiketreverket lekke mye garvesyre. Dette vil virke veldig ph-senkende på akvarievannet.

Eik kan du altså bruke, men vann den ut lenge først. F.eks. legg den i en balje vann og skift vannet med jevne mellomrom (f.eks. en gang i uka?). Det kan godt stå ute. En god idè kunne være å teste ph på vannet eiketreet ligger i etter et par dager, når alt er nytt. Så kan du følge med på utviklingen og se hva som skjer ettersom tiden går. Når du sier deg fornøyd, tar du den opp og lar den ligge ute utsatt for sol, regn, tørke og kulde, mest mulig vær og vind. Jeg har dessverre ingen fasit på dette, men selv ville jeg nok minst latt den ligge over vinteren.

Kan hende andre ikke ville vært like forsiktige som meg, men jeg liker ikke å legge noe i akvariet som jeg ikke kjenner vannets reaksjon på Ihvertfall ikke hvis det er fisk i akvariet
Hvis rota er fin, tar du vare på den. Legg den et utsatt sted i hagen uten beskyttelse. La den ligg der til neste sommer. Den vil da ha mistet mye av syren o.l. og burde da kunne brukes.
Jeg har brukt friske grener med knopper fra Hegg, rett i mitt 4000 liters kar. Mallene har alltid vært glad i dette. Men om dette påvirker vannkvaliteten kommer an på hvor stor rota/greina er i forhold til akvariestørrelsen.

Ok. Har nå tatt ei grein fra ei lønn så da spørs det om den skal få ligge til våren. Fann og 2 fine røtter i et uttørka elveleie,(Lomelva)
Dei har nok leie i elva i x antall år. Har vaska dei no og tenkte å tørke dei.
El. kanskje dei skal få ligge ute ei tid. All bark er slipt vekk og dei er glatte å fine. Kanskje litt mjuke. Spørs om dei hardna når dei tørka? Aner ikkje kva treslag dei er fra.

Her er rota fra en hegg som eg syntes var fin. Kanskje den skal få ligge
ute til neste vår.?
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap