Feil farge på grusen?

Skal sette opp et malawikar og kjøpte meg grus på en akvariebutikk. Ba om grus til malawi, men jeg lurer på om den er for lys. Leser at de ikke trives i for lys grus, og min er nesten hvit. Jeg kan alltids finne et annet bruksområde for grusen, men da må jeg finne meg en annen grus. Trenger ca 50 kg. De hadde en mørkere grus, men den kostet nesten to tusen kr. Noen tanker om grusen min er for lys, evt hvor jeg kan få kjøpt meg grus i riktig farge til en litt hyggeligere pris? Og, med det samme, hvor mange mm bør den være på?

Takknemlig for svar!
Når du sier grus, du mener vel sand?

At sanden er hvit gjør ingen ting. Biltemasanden jeg selv bruker er rimelig lys den også.
Lyset derimot har mer og si. Noen malawier liker litt dempet belysning, mens andre igjen lever under åpen himmel på grunt vann.

Hvilke malawier har du tenkt deg? Det viktigste man må sjekke ut i valget om malawi er hva de lever av. Noen lever utelukket av alger, mens andre igjen er utpregede rovfisk.
Sett gjerne opp ei liste med hva du ønsker, så kan vi hjelpe deg på veien
Blåsesand fra Biltema, velg den med kornstørrelse 0,2–1 mm. Den andre er for finkornet og blir for kompakt under vann.

Hvis du søker på ordene "pictures from Lake Malawi" i Google, vil du få se massevis av bilder der du ser at denne sjøen stort sett består av to ting; lys sand, klipper og stein.
Lys sand er derfor det riktige å bruke til ciklidene fra denne sjøen, ikke grus.

Se bl.a. videoklippet på denne siden (selve videoen er fra National Geographic).
Takk for råd!

Grunnen til at jeg kalte den grus er fordi den er mer grovkornet enn det jeg tenker på med sand. Flott film foresten, morsomt å se hvordan det er i det naturlige. Har ikke helt klart hvilke fisk jeg vil ha det. Planlegger nøye denne gangen. Er bare så vidt i gang med innredningen. Er kjempetakknemlig for råd når jeg skal finne ut hvilken fisk jeg vil ha. Tenkte å gå for noen i gruppen av mbanu gruppen, så jeg skal lage en del steinhuler.... Gleder meg til jeg får det opp og går
Sanden min er omtrent så grov som på bildene, var redd den ville bli for grov for ciklidene (det står ikke kornstørrelse på pakken)
Så lenge denne sanden/grusen ikke er skarp slik at malawiene ødelegger munnen når de graver så er det greit.

Om du har fargekombinasjoner du ønsker i karet ditt hjelper jeg deg gledelig med forslag til fisk som passer
Jeg bruker biltemasand i mine malawikar, og den er veldig lys (som i sjøen).
Har kaldt lys for å få fargene bedre frem på fiskene, av typen marine glow el.
Men til mbunas er det stein som gjelder. Masse stein plassert sånn at de får huler å gjemme seg i, og flytt gjerne rundt på steinene fra tid til annen. De er veldig eiesyke og vokter over hulene sine med stor iver, det er derfor lurt å ommøblere litt for å holde de sterkeste individene litt nede.
Min erfaring er at mbunas ikke bruker sanden like mye som andre malawi til feks å rense gjeller, og lek foregår hvor som helst.
Takk for svar til alle sammen.

Akvafil:
Først: Er kjempetakknemlig for hjelp!
Kan ta faktaene først. Akvariet er på ca 400l, ca 150 cm langt med "skrå" vegger i fronten. Jobber med å lage steinhuler samt bakgrunn til det nå.
Har lest en del om fiskene, men føler med fryktelig usikker på hva jeg skal velge. Kan godt tenke meg litt ulike farger i akvariet. Leste et sted at ulike farger er en fordel så de ikke blander seg?
Tar gjerne imot råd om hvilke fisk som er greie å begynne med, og hvilke som går godt sammen

Håper å unngå de største tabbene denne gangen
Jeg bruker hvit kalkholdig sjøsand og det funker kjempebra. Kan også anbefales om du ikke ønsker en haug med kalkstein i akvariet. Legger først et lag med fin elvesand som substrat for planter, og så fin sjøsand på topp. Ciklidene stortrives med det!
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap