Røtter

Hei, da vi innredet 180 literen vår og skulle legge oppi røttene så flyter de. Hvor lenge må de ligge i bløtt før de holder seg nede? Vi har funnet midlertidige løsninger på det, men tror ikke jeg vil ha et kubein i karet så alt for lenge.. hehe..
Noen synker etter en stund, noen synker ikke og noen kan du borre litt i for å få tømt luftlommer.

Har selv ei rot som flyter - det har den gjort i et år. Jeg bruker den i vannskorpa så det passer fint, men man kan bruke steiner for å få den til å holde seg nede.
Hvis du er riktig heldig så kan røttene flyte i månedsvis . Jeg løste problemet med å knyte på en bit av en hagehelle under rota og la sand over biten. Jeg vet at noen bruker sugekopper under røttene, men redmoorerota mi hadde for stor oppdrift til det.

Jon
Hva slags rot er dette? Det enkleste er å tynge den ned med stein.
Den ene rota er en redmoore rot og den andre mangrove.
Vi har lagt en sandstein oppå redmoore rota, mens et kubein holder mangrove rota nede.
Gleder meg til de slutter å flyte oppi der.
Hei Kentis.

Da min 720 liter var ny og nye store mangrove røtter skulle i - ville to av dem ikke synke. Jeg turde ikke ha dem "på fri drift" i akvariet, var redd de skulle slå i glasset.
Så de ble liggende i hver sin digre balje i flere uker. Jeg byttet vann hver eneste dag.
Men. De ville altså ikke gi etter disse to røttene mine. Det var jeg som holdt på å gi opp.
Fikk hjelp til et siste forsøk på å få tatt røttene i bruk.
Borret små hull i dem. Kjempehardt var det, selv med elektrisk hjelp. Men det gikk. Overraskelsen var stor over hvor mye tørr flis som kom ut spesiellt fra en av røttene! Der var ikke mye fuktighet midt i denne rota nei. Og plutselig gav borret lett etter. En luftlomme/hulrom inne i rota må dette ha vært.
Ned i vann igjen. Og nå tok det ikke så mange dagene før rota måtte gi etter for mitt forsøk på senkning. Dog virket de ennå ikke helt stabile.
Derfor festet jeg, med fiskesnøre, begge røttene i hver sin flate stein. Disse gjemte jeg nede i akvariegrusen. Dette virket. I dag forblir nok røttene nedsuknket om jeg fjerner steinene igjen - men jeg har bare latt dem være på da verken de eller snøret synes.

mvh
Med kubein er det da slikt verktøy som man bruker til å trekke opp spikre?
for disse er jo av jern som regel og det bør man jo ikke ha i vannet etter det jeg har forstått. Jeg har ei rot som jeg strevde litt med å senke, det jeg gjorde var at jeg varierte med glovarmt og kaldt vann. og da sank den til slutt.
Takk for gode tips, kan nok hende vi prøver noen av de

Kubeinet er forresten også fjernet nå, så at det begynte å ruste.. hehe. det regnet vi med men vi fylte en strømpe med sjøstein og la over rota. så nå holder den seg nede med det.. Håper det går over etterhvert
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap