Blått lys i akvariumet

Heisann, tenkte å få litt blålys i akvariumet, noen tips til løsning? Ekstra lysrør? Det er til et Juwel rekord 60 (54l) akvarium
Hadde blått lys i mitt Juwel 110 liter. Hadde dobbelarmatur til 110 literen. Blått lys bak og hvitt lys foran. Var ganske så fornøyd med hvordan det ble. Vurderer å gjøre det samme med mitt rio 240 liter
Hmm, jeg har bare enkelt armatur
Om du er litt praktisk annlagt så kan du enkelt lage "moonligt" som i linken min under.


Dem har også en 1m vanntett remse også med lim...



Mye lys for penga..
Nice, hmmm, men lyser noe sånt særlig opp i akvariumet da?
Poenget med moonlight er jo at det ikke skal lyse opp allverden da, men du ser inn i karet ja. Men dette kommer jo ann på hvor mange katoderør evt. lysdioder du setter inn.
Månelysets bølgelengde er 470-480 nm, ikke alle blå-LED er innenfor dette og kan forstyrre fisken i stedet for å gi oss en unik sjanse til å se hva som skjer der inne etter at lyset går, og indusere lek etc.

Hvis du vil lage det selv er det en fin oppskrift her.

Det finnes også ferdige kits på ebay, men det er viktig at det er minst 470nm dioder og maks 480nm, 475 er optimalt. Vær også oppmerksom på at LED har ulik synsvinkel, 15 og 30 grader er vanlig, men noen selger kits med 50 graders synsvinkel. Jo mindre synsvinkel jo mer spotlighteffekt vil dioden ha.

Tar du fisken på alvor lar du være å bruke LED-løsninger med ukjent bølgelengde.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap