Havsand

Hei!
Jeg bor helt nede ved sjøen.
Kan jeg bruke sand fra langgrunna her som bunnsubstrat i ferskvannsakvarie?
Er det noen fare for at sandkorna ikke er avrunda og glatte, slik at fisk som roter i sanda kan bli skada?
Jeg har brukt sand fra stranda med stort hell. Her i denne tråden kan du, fra innlegg 62 og utover, se hvordan jeg har gått frem for å gjøre den klar for akvariet.

Siden vannet har vasket over denne sanden i uendelig lang tid så er nok sandkornene fine og avrundet og perfekt for akvariebruk. Det du imidlertid bør være obs på er at enkelte steder er det mye skjellrester og/eller annet kalkholdig materiale som kan øke gh og muligens kh/ph også. Det er derfor en fordel å hente seg en prøve først. Ta en bøtte vann fra kranen og la den stå over natten, mål så verdiene (ihvertfall gh) på vannet med dråpetester, putt så oppi sanden og la dette stå en ukes tid før du måler på nytt. Da vil du se om det er store endringer. Ha lite vann og mye sand for å få størst mulig utbytte av testen.

Om sanden er veldig finkornet er det også anbefalt å enten bruke varmekabler eller sandsnegler for å skape sirkulasjon i bunnlaget.
Tilfeldig bekjentskap
© HaakonH
Reklame for plussmedlemskap