- Hjem
- Forum
- Design / Aquascaping
- Sør-amerika, 60 l - oppsett og innredning
Sør-amerika, 60 l - oppsett og innredning
Har nå hentet, vasket og lagt i sand fra stranda her i mitt nye 60 liters Akvastabil-kar
Har også lagt oppi en fin rot jeg fikk tak i på auksjon her om dagen
Nytt filter og kolbe er satt i.
Skal ha Corydoras i det i hvertfall og kanskje noen andre fisk som trives litt høyt i vannet. Noen forslag?
Er helt fersk ( faktisk mitt første kar ), men har jo lest leeeeeenge om dette, og føler virkelig at jeg har så og si all basiskunnskap inne, men mangler erfaring! Så hadde vært flott om dere kan hjelpe meg underveis med tips og råd
Nå som det akkurat er satt opp, hvor lenge er det før jeg bør skifte vann? Og hvor mye?
Er også masse bittesmå luftbobler, særlig på innsiden av de øverste fjerdedelene av glassveggene, i karet nå. Hva er det? Går det bort snart?
Hilsen fersk akvarist
OBS!
Bilder blir lagt til snart, må bare finne kameraet ;D
Har også lagt oppi en fin rot jeg fikk tak i på auksjon her om dagen
Nytt filter og kolbe er satt i.
Skal ha Corydoras i det i hvertfall og kanskje noen andre fisk som trives litt høyt i vannet. Noen forslag?
Er helt fersk ( faktisk mitt første kar ), men har jo lest leeeeeenge om dette, og føler virkelig at jeg har så og si all basiskunnskap inne, men mangler erfaring! Så hadde vært flott om dere kan hjelpe meg underveis med tips og råd
Nå som det akkurat er satt opp, hvor lenge er det før jeg bør skifte vann? Og hvor mye?
Er også masse bittesmå luftbobler, særlig på innsiden av de øverste fjerdedelene av glassveggene, i karet nå. Hva er det? Går det bort snart?
Hilsen fersk akvarist
OBS!
Bilder blir lagt til snart, må bare finne kameraet ;D
Postet 21.11.08 kl 00:20
Inaktiv bruker
jeg personlig skifter vann 1-2 ganger i uken, men det spørst jo og hva fisk du skal ha i karet.
noen fisker er meir hardføre en andre;D
for boblene si skyld så er dette helt normalt på nyoppsatte akvarium og dette går bort av seg selv
lykke til videre da vertfall
noen fisker er meir hardføre en andre;D
for boblene si skyld så er dette helt normalt på nyoppsatte akvarium og dette går bort av seg selv
lykke til videre da vertfall
Postet 21.11.08 kl 00:34
Postet 21.11.08 kl 00:37
Inaktiv bruker
30%
rekne det ut med å ta 30%=0,30
0,3* liter i akvariet=hvor mye vann i liter du skal skifte
ps: du sa du skal ha corydoras, då bør du ha sand. og du må ikkje ha skarp grus. vist du har sand oppfører corydorasane med naturlig oppførsel som då er å stikke snuten så lang ned i grusen som di klarer;D kan hende du viste dette, men mye info er bedre en lite info=)
rekne det ut med å ta 30%=0,30
0,3* liter i akvariet=hvor mye vann i liter du skal skifte
ps: du sa du skal ha corydoras, då bør du ha sand. og du må ikkje ha skarp grus. vist du har sand oppfører corydorasane med naturlig oppførsel som då er å stikke snuten så lang ned i grusen som di klarer;D kan hende du viste dette, men mye info er bedre en lite info=)
Postet 21.11.08 kl 01:08
Ok.
Akkurat det med at Corydoras roter med snuta si ned i bunn visste jeg faktisk, men mye slikt som jeg ikke kan ja, så det er bare flott at dere legger det til, "better safe, than sorry" ikke sant?
Forslag til planter som gjør seg godt i et såpass lite akvarium? Er to vanlige 25W lyspærer i armaturet, åssen er da lysforholda i akvariet?
Akkurat det med at Corydoras roter med snuta si ned i bunn visste jeg faktisk, men mye slikt som jeg ikke kan ja, så det er bare flott at dere legger det til, "better safe, than sorry" ikke sant?
Forslag til planter som gjør seg godt i et såpass lite akvarium? Er to vanlige 25W lyspærer i armaturet, åssen er da lysforholda i akvariet?
Postet 21.11.08 kl 14:46
Heisann
SailfishOk. Akkurat det med at Corydoras roter med snuta si ned i bunn visste jeg faktisk, men mye slikt som jeg ikke kan ja, så det er bare flott at dere legger det til, "better safe, than sorry" ikke sant? Forslag til planter som gjør seg godt i et såpass lite akvarium? Er to vanlige 25W lyspærer i armaturet, åssen er da lysforholda i akvariet?
i amazonas er det nesten ikke planter i det heletatt. bortsett ifra høyvansperioden. røtter og greiner og visent løv er mere vanlig.
hvis du bytter ut de 2 lyspærene i sparelyspærer så vil du faktisk få mye bedre lys til planter en de lyspærene du har.
men om du skal ha noen planter som er enkle å holde så kan du jo bruke vanlige amazonas sverdplante. så holder du deg innenfor biotoppen.
jeg har helt sikkert noen avleggere om du vill ha.
hvis du ikke har fisk i karet enda, så er det ikke noe poeng å bytte vann.
ettersom jeg har skjønt så har du nettopp startet karet og det bør så å gå i en mnd før en starter med noe fisk.
Postet 21.11.08 kl 15:17
Siden dette er det første karet mitt og sånt, så vil jeg tillate meg selv å blande inn planter fra andre biotoper enn bare Sør-Amerika. Har liksom ikke kommet helt der ennå at jeg lar akvariet være nesten helt bart, bare fordi den naturlige biotopen er slik.
Etter ditt råd så skal de vanlige lyspærene byttes i sparepærer
Du sier at det ikke er nødvendig å bytte vann den første mnd. Men går ikke ammoniak og etter hvert nitritt fortere ned ved vannbytter også under innkjøringsperioden?
Etter ditt råd så skal de vanlige lyspærene byttes i sparepærer
Du sier at det ikke er nødvendig å bytte vann den første mnd. Men går ikke ammoniak og etter hvert nitritt fortere ned ved vannbytter også under innkjøringsperioden?
Postet 21.11.08 kl 15:35
Inaktiv bruker
vist du skal ha sverdblad må du ha gjødsel i fast form som du dytter ned i grusen\sanden. ellers blir bladene gule..
og du bør begyne med noken raskvoksende planter får å heile "mini økosystemet" i gang her er ein fin artikkel=)
og du bør begyne med noken raskvoksende planter får å heile "mini økosystemet" i gang her er ein fin artikkel=)
Postet 21.11.08 kl 15:41
Postet 21.11.08 kl 16:01
Inaktiv bruker
har ikke noe erfaring med sør amerikansk biotop men eit tips er bruk røttet, stein, bjørke blader osv... med plantene så kommer jeg berre på at sverdplante familien som kommer fra sør amerika, men jeg har ikke erfaring på sør amerikansk oppsett heller;D ska faktisk til å prøve no snart på 80literen med kakadueciklider og L-144 som "hovud" fiskar, men gidder ikke å holde biotop på plantene..
Postet 21.11.08 kl 22:06
Postet 21.11.08 kl 23:55
SailfishDu sier at det ikke er nødvendig å bytte vann den første mnd. Men går ikke ammoniak og etter hvert nitritt fortere ned ved vannbytter også under innkjøringsperioden?
i inkjøring perioden så skal det jo ikke gå akvarie fisk i akvariet. det blir ikke amoniak, eller nitrit så lenge det ikke er avføring eller mat rester igjen i karet.
så jeg ser ikke at det blir noe problem.
men når du har satt inn fisk så kan en fort få amoniak, og nitrit. da er det viktig å holde vannverdiene i sjakk. så siden det er et lite kar, så bør du nok bytte 30% av vannet engang i uken som andre nevner.
Postet 22.11.08 kl 01:11
Postet 22.11.08 kl 02:21
Ja du kan ha planter i under innkjøringsprossesen, bare fiskene som må vente.
Selv synes jeg det er best at plantene oxo er biotop riktig, dette fordi helheten blir bedre.
Er sør amerikansk biotop fan selv og kommer til å sette opp en 375l til det med tid og stunder. Faktisk synes jeg nesten det er finere hvor færre planter man har i, men det er smak og behag. Sverdplantene er ett must i sør amerika, de vokser egentlig ikke under vann i vill tilstand, men er flotte å se på. Faktisk likte jeg de ikke før jeg startet opp med sør amerikansk, men de hører på en måte hjemme der. Men får både små og store arter av sverdplanter, så her er det litt for enhver smak.
Det du kan glede deg til med en sør amrikansk biotop med corydoras er roen det vil gi deg. Jeg vil anbefale å unngå chiklider til du har større kar, dette fordi de kan under lek rett og slett drepe coryene som ikke skjønner hva som skjer. Har hørt om tilfeller der de har fjernet øynene på coryene.
Men der kommer det oxo ann på hvilken type ciklide og hvilken type cory man har sammen. Dvergartene skal vistnok gå greit, slike som habrosus og pygmeus, men har ikke prøvd selv og kommer ikke gjøre det før 375l er oppe og går.
Selv synes jeg det er best at plantene oxo er biotop riktig, dette fordi helheten blir bedre.
Er sør amerikansk biotop fan selv og kommer til å sette opp en 375l til det med tid og stunder. Faktisk synes jeg nesten det er finere hvor færre planter man har i, men det er smak og behag. Sverdplantene er ett must i sør amerika, de vokser egentlig ikke under vann i vill tilstand, men er flotte å se på. Faktisk likte jeg de ikke før jeg startet opp med sør amerikansk, men de hører på en måte hjemme der. Men får både små og store arter av sverdplanter, så her er det litt for enhver smak.
Det du kan glede deg til med en sør amrikansk biotop med corydoras er roen det vil gi deg. Jeg vil anbefale å unngå chiklider til du har større kar, dette fordi de kan under lek rett og slett drepe coryene som ikke skjønner hva som skjer. Har hørt om tilfeller der de har fjernet øynene på coryene.
Men der kommer det oxo ann på hvilken type ciklide og hvilken type cory man har sammen. Dvergartene skal vistnok gå greit, slike som habrosus og pygmeus, men har ikke prøvd selv og kommer ikke gjøre det før 375l er oppe og går.
Postet 22.11.08 kl 10:30
Tom Anders[QUOTE=Sailfish] Du sier at det ikke er nødvendig å bytte vann den første mnd. Men går ikke ammoniak og etter hvert nitritt fortere ned ved vannbytter også under innkjøringsperioden?
i inkjøring perioden så skal det jo ikke gå akvarie fisk i akvariet. det blir ikke amoniak, eller nitrit så lenge det ikke er avføring eller mat rester igjen i karet.
så jeg ser ikke at det blir noe problem.
men når du har satt inn fisk så kan en fort få amoniak, og nitrit. da er det viktig å holde vannverdiene i sjakk. så siden det er et lite kar, så bør du nok bytte 30% av vannet engang i uken som andre nevner.
Under innkjøringen så er det viktig at bakteriene får noe å jobbe med, hvis ikke blir ikke filteret innkjørt og man kan oppleve det som Tom Anders her nevner, nemlig at ammoniakk og nitritt først dukker opp når fiskene kommer oppi. For å sørge for nok næring til bakteriene de første 4-5 ukene så kan du gjerne gi litt fiskemat et par ganger i uken. Ha også gjerne planter i karet og la eventuelle planterester ligge.
Om du ikke har fisk i karet under innkjøringen (og det synes jeg ikke du skal ha pga hensyn til fiskene) så er det ikke nødvendig å bytte vann. Jo mer avfallstoffer det er i vannet dess større blir kolonien med bakterier, men du kan ikke regne med at prosessen går ikke raskere for det altså
Som en kort versjon kan dette beskrives slik: Proteiner fra rester, mat og avføring brytes ved hjelp av bakterier ned til ammoniakk/ammonium (avhengig av ph hvilken av stoffene som dukker opp). Dette brytes igjen ned av bakteriene til nitritt. Nitritt brytes så igjen ned av andre bakterier til nitrat. For nærmere forklaring kan du lese her og her.
Det er forresten verdt å merke seg at mengden bakterier i filteret tilpasser seg den avfallsmengden som er i karet. Spesielt et ferskt filter kan ha problemer med å takle en rask økning i belastningen selv om det er innkjørt. Etter innkjøringsperioden er det derfor viktig å ikke dumpe en hel masse fisk i karet med en gang, men tilføre fisk litt etter litt slik at bakteriekolonien rekker å vokse nok til å takle den økte belastningen før neste pulje settes i.
Gratulerer med nytt kar og en fascinerende hobby
Postet 22.11.08 kl 18:41
Postet 22.11.08 kl 21:05
Stim- og gruppefisk har det nok best flere sammen i en slik stressende situasjon som flyttingen til et nytt kar er. Du får heller sjekke nitritten ofte den første tiden, mate lite og være forberedt på å skifte 30% prosent av vannet om du får utslag på testen.
Som oftest så går det helt fint å tilsette flere enn en fisk i gangen, men enkelte har en tendens til å overbefiske karet fra første dagen etter at filteret er innkjørt (eller aller helst før det er kjørt inn) og da kan det lett bli litt strevsomt for fiskene.
Jeg ville altså ha tatt sjansen på å sette inn en gruppe og heller fulgt litt godt med på verdiene.
Som oftest så går det helt fint å tilsette flere enn en fisk i gangen, men enkelte har en tendens til å overbefiske karet fra første dagen etter at filteret er innkjørt (eller aller helst før det er kjørt inn) og da kan det lett bli litt strevsomt for fiskene.
Jeg ville altså ha tatt sjansen på å sette inn en gruppe og heller fulgt litt godt med på verdiene.
Postet 22.11.08 kl 21:12
Ok.
Ja, jeg har virkelig disiplinert meg selv til å ikke gi etter for lysten om å hive i et par hundre fisk, med en gang ( ell før ), karet er innkjørt. Skal følge nøye med på vannverdier.
Er ikke lenge før jeg har et MYE større kar i hus; 540 L +.
Dette karet kommer da til å fungere som et yngel-kar og karantene-kar for det andre akvariet, siden det også skal være Sør-Amerikansk
Ja, jeg har virkelig disiplinert meg selv til å ikke gi etter for lysten om å hive i et par hundre fisk, med en gang ( ell før ), karet er innkjørt. Skal følge nøye med på vannverdier.
Er ikke lenge før jeg har et MYE større kar i hus; 540 L +.
Dette karet kommer da til å fungere som et yngel-kar og karantene-kar for det andre akvariet, siden det også skal være Sør-Amerikansk
Postet 22.11.08 kl 21:42
Endret: 22.11.08 kl 21:43
Postet 22.11.08 kl 23:22
Postet 23.11.08 kl 19:50