Rundvask til jul...

Fruen er sikkert ikke enig at jeg har vasket til jul, men discuskarret hadde sårt behov for en kraftig opprensking. Slik så det ut når alt var bare velstand.

[External Image]

Etterhvert bled det umulig å holde ancistrusbestanden nede samt at karret hadde rullet rundt siden januar 2004 og hadde en lei tendens for å sende pH langt under 6.

Karret går med mye teknisk utstyr som automatisk pH regulering tre filter. For å få gjemt bort alt dette har jeg satt inn en Back to Nature Woodrock bakgrunn. Har nettopp fått satt i fylt opp karret og satt filtreringen i gang.

Slik ser det ut nå

[External Image]

Skal fundere litt over hvor mye planter jeg skal sette inn eller om jeg bare skal benytte røtter. Ikke lett å få fatt i skikkelig pene røtter. Ser så tom og stusselig ut uten planter og discusene.
Å. for et flott kar Geir. Helt klart til å ta imot ciklider fra Afrika. 50 gram gips og like mye bikarbonat i vannet så kommer jeg med Tropheus i morgen.
Nils Vollstad
Å. for et flott kar Geir. Helt klart til å ta imot ciklider fra Afrika. 50 gram gips og like mye bikarbonat i vannet så kommer jeg med Tropheus i morgen.



That's not gonna happend for å sitere fjortisen. Har pH på 7.3 og det har jeg ikke hatt i det karret på veldig lenge. Må jo begynne å ta hensyn til vannverdier igjen.

Har vel plass til 30-40 liter torv i bakgrunnen så pH rundt 6.5 burde vel la seg ordne.
Jeg kan ta med noe salt, så kan du kanskje oppbevare noe levende stein der for oss

Nå bøller de fælt med deg, Geir

Inaktiv bruker
Jeg ble litt lurt når jeg leste overskriften Oj, nå kommer en detaljert tråd om at Geir har vasket tak, vegger og gulv, ryddet og vasket i skuffer og skap til jul hehe.

Nydelig akvarium, likte den bakgrunnen veldig godt. Håper på bilder etterhvert som planter og fisk kommer på plass.
mona o
Nå bøller de fælt med deg, Geir :-)


Kan kjenne julestemningen komme sigende. Kom ikke her å si at jeg ikke har vasket gulv, vegger og tak. Her er alt skinnende rent.

Typisk gutta å bestille først og bekymre seg for hvor de skal oppbevare etterpå.

Tangalawi og saltvann er ikke noe for meg. Discus derimot

Begynner endelig å se slutten på mallemarerittet og kan dermed konsentrere meg om å finne en flokk på 10-15 VF discus.

Heller nå mot at jeg må ha planter. PH på 7.3 betyr at jeg må fyre opp CO2-anlegget igjen.

Monterte inn en 30 cm kubbe med blåsvamp i innsugningsdelen av bakgrunnen. Dermed burde Eheim-filtrene slippe å se partikkler og kunne gå vedlikeholdsfritt i flere år. Skal sette inn en skikkelig stømpe med torv og se om denne kan få PH langt nok ned.

Skal i hverfall ha inn favorittplantene mine. Cryptocoryner er en fantastisk lettstelt og dermed takknemlig plante å holde.

Mona, hva er maks mm på sanden sett i forhold til Coryer?
Nå inspirerte du meg til å ta en juleopprydning i mitt kar også. Ble ikke perfekt, men jaja. Så perfekt det blir med slappe vannskift og altfor bra lys :P

Da er den gamle kampen mot pH kommet i gang igjen. Har satt inn en rimelig stor strømpe med torv i bakgrunnen og den klarte å få pH ned til 6.6. Ikke nok, men en god start slik at jeg slipper å bruke for mye CO2. En liten dytt til og jeg er nede på 6.3. Lurer på om ikke jeg skal gjøre et forsøk med eikeblader eller om jeg skal la den automatiske pH reguleringen med CO2 fikse jobben.

Det skal jo inn noen særinger i karret så det er best å ha stålkontroll på pH. Kommer til å kjøre med lav kH dvs rundt 1. Skal ikke ha mye planter i dette opsettet så her ligger det en mulighet for problemer med alger.

[External Image]
Nå begynner det å bli på tide med noen seriøse fisk i karret ditt.
Ser forresten at du springer rundt på andre forum å skriver og får svar fra utlendinger. Etter det som står her skal det vist være en bragd det du har fått til vedrørende S. discus Heckel.

Sitat:

Congratulations.

I would kindly ask the breeder owner to send me some photos and informations on what happened (water, temperature, etc.) as I would like to include it in my book (I am finaliying the breeders section right now and would like ti try to add it there for volume II).

Please let me know if this is possible.

My e-mail is heiko@aquapress-bleher.com

Congratulations again, and I hope it all goes well.


Har tilbragt deler av kvelden for å få knotet frem et svar på engelsk. Er nok bedre med programmeringskode på engelsk enn å gjøre meg forstått.

Kommer bortom snart og henter mallene til karret.
Geir Kristiansen
Kommer bortom snart og henter mallene til karret.



Du skal få dem billig)
Tilfeldig bekjentskap
© Birgitte Roland
Reklame for plussmedlemskap