Forslag til malawi kar

Her er 3 foreløpig forslag til oppsett av et Malawi kar.. Kom gjerne med forslag til forbedringer.. Personlig liker jeg bildet 2 og 3 best. Har planer om å finne mere stein etterhvert.

Flyte termometeret skal ut før fiskene kommer oppi, har det oppi for å sjekke temp med og uten varmekolbe. Ligger på 23-25 grader uten varmekolben i sving.
Jeg likte best det første oppsettet. Syntes det virket mer naturlig, men fiskene vil muligens like to og tre bedre siden det gir mulighet for naturlige revirgrenser. Enig i at du gjerne kan ha enda mer stein.

Håper du sørger for at steinene står støtt slik at fiskene ikke har mulighet for å grave under de slik at de velter. Om du ikke har noe beskyttelse i bunnen under steinene så anbefaler jeg at du sørger for det slik at du kan sove litt bedre om natten
Blir jo fint det der, men vil bare gjenta det tante Astrid sa om at det bør ligge stødig.
Hvor stort er karet?
Hvilke malawier har du tenkt å ha der?
De forskjellige gruppene vil jo ha forskjellig innredning, så det har mye å si for trivsel, naturlig adferd osv.
Mbunas vil gjerne ha massevis av stein i forskjellige størrelser.
Frittsvømmere som delfiner o.l. vil ha litt stein, gjerne flat, og åpent sandområde for lek, matsøk mm.
Tante Astrid
Jeg likte best det første oppsettet. Syntes det virket mer naturlig, men fiskene vil muligens like to og tre bedre siden det gir mulighet for naturlige revirgrenser. Enig i at du gjerne kan ha enda mer stein. Håper du sørger for at steinene står støtt slik at fiskene ikke har mulighet for å grave under de slik at de velter. Om du ikke har noe beskyttelse i bunnen under steinene så anbefaler jeg at du sørger for det slik at du kan sove litt bedre om natten ;)


Steinene står rimelig støtt. Har også 2 cm isopor i bunn på karet..
Shiramor
Mbunas vil gjerne ha massevis av stein i forskjellige størrelser. Frittsvømmere som delfiner o.l. vil ha litt stein, gjerne flat, og åpent sandområde for lek, matsøk mm.


Er Mbuna, jeg skal ha Karet er på 180 liter..
Da hadde jeg valgt nr 2, men lagt stein langs bakgrunnen i tillegg. Det vil også gi en mer naturlig overgang mellom sand og bakvegg.
En plante (f.eks vallisneria) vil myke opp litt og gi beskyttelse til yngel.
Men det er mitt syn
Jeg var også størst fan av bilde nr. 1. Og pøs på med mere stein. Gjerne i forskjellig størrelse, så ser det mere naturlig ut Lykke til.
de to hulene på venstre og høyre side var best på bilde 3. men rundt i hele karet var best i bilde 2. synes hvertfall jeg.
Da er det kommet flere steiner oppi. Pluss noen innbyggere som har flyttet inn. De klarte ikke vente lenge... Ser ut som at de trives veldig bra i karet.
Ser bra ut detta, har samme bakgrunn som deg men rød fakse. Lykke til videre, malawi er spennende fisk, er selv nybegynner med malawi
Personlig så synes jeg at du har for mange steiner og det blir for mye hulter til bulter. Estetisk sett så er det også bedre å holde seg til en sort stein. Poenget med steinene er at det skal være huler til fiskene, ikke at de bare skal stables hulter til bulter. Jeg synes også at det ble veldig "GRÅTT" med grå bakgrunn og grå steiner. Her trenger du definitivt å sprite det opp med noen planter.

Min personlige erfaring med malawi og planter er faktisk at vanlig sverdplante funker best. Alt annet jeg har prøvd har blitt spist og revet opp. Men sverdplanten min bare vokser og vokser.

Du har et godt utgangspunkt, og det å innrede et malawi kar er vel så vanskelig som å innrede et vakkert planteakvarium.

Ikke meningen å høres streng ut, men du spør om råd og da får en svare etter hva en synes
2nelise
Personlig så synes jeg at du har for mange steiner og det blir for mye hulter til bulter. Estetisk sett så er det også bedre å holde seg til en sort stein. Poenget med steinene er at det skal være huler til fiskene, ikke at de bare skal stables hulter til bulter. Jeg synes også at det ble veldig "GRÅTT" med grå bakgrunn og grå steiner. Her trenger du definitivt å sprite det opp med noen planter. Min personlige erfaring med malawi og planter er faktisk at vanlig sverdplante funker best. Alt annet jeg har prøvd har blitt spist og revet opp. Men sverdplanten min bare vokser og vokser. Du har et godt utgangspunkt, og det å innrede et malawi kar er vel så vanskelig som å innrede et vakkert planteakvarium. Ikke meningen å høres streng ut, men du spør om råd og da får en svare etter hva en synes :)


Syntes ikke du var streng Ber man om råd og meninger, så ber man om råd og meninger.. Det er endel huler og gjemmeplasser (kommer litt dårlig frem på bildene) til fiskene, har også prøvd å ha fiskene i sentrum under steinleggingen.. Alle steinene er også funnet på samme området, så det er en naturlig blanding av de forskjellige steinene. Har tenkt tanken på og anskaffe med noen få planter, men har liksom ikke fått bestemt meg enda hva jeg skal.
At steinene har litt forskjellig farge har ikke så mye å si. Eterhvert blir de grønne av alger og da ser du ikke forskjell på dem uansett. Samme gjelder bakgrunnen. Alt ser mere naturlig ut når det får litt grønt på seg. Ang. planter i malawi kar.....smak og behag. Gå inn på Malawi Karstens videoer fra malawi sjøen. Ikke mange planter og se der..... Men som sagt...smak og behag
Synes karet ser bra ut. Steinen ligger naturlig og ikke fullstendig oppstillt, som en kan se i mange andre malawi kar. Og har du mbunaer så er de glad i mye stein å gjemme seg i. Da føler de seg trygge, viser seg mye fremme og farger flott ut.
Er selv ganske ny på malawi fronten, og jeg har selv prøvd å vektlegge at akvariumet mitt skal se så biotopriktig ut som mulig. Om jeg har klart det er det sikkert delte meninger om
Lykke til videre
anstau
At steinene har litt forskjellig farge har ikke så mye å si. Eterhvert blir de grønne av alger og da ser du ikke forskjell på dem uansett. Samme gjelder bakgrunnen. Alt ser mere naturlig ut når det får litt grønt på seg. Ang. planter i malawi kar.....smak og behag. Gå inn på Malawi Karstens videoer fra malawi sjøen. Ikke mange planter og se der.....:) Men som sagt...smak og behag :) Synes karet ser bra ut. Steinen ligger naturlig og ikke fullstendig oppstillt, som en kan se i mange andre malawi kar. Og har du mbunaer så er de glad i mye stein å gjemme seg i. Da føler de seg trygge, viser seg mye fremme og farger flott ut. Er selv ganske ny på malawi fronten, og jeg har selv prøvd å vektlegge at akvariumet mitt skal se så biotopriktig ut som mulig. Om jeg har klart det er det sikkert delte meninger om :) Lykke til videre


Likte karet ditt! Enig med deg om å prøve å gjøre det biotopisk riktig... Er Mbunaer jeg har Skal også gå til innkjøp av sirkulasjonspumper, slik at jeg får litt mere strømninger i vannet, slik det er i Malawisjøen. Så får vi se om de liker det eller ei Moro å sitte og studere de, og alt det de driver med! Er noen veldige aktive fisker...
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap