Sand i mitt nye kar

Har ikke noen som trenger sand i det karet jeg har hatt et par måneder nå, men når jeg bytter til større over nyttår tenkte jeg å ha noen ciklider. Kanskje kakadue, kanskje boliviansk sommerfugl, og mest sannsynlig kuhlii.
Vil ikke ha den aller fineste typen sand, så hvor "grov" sand kan jeg ha slik at de likevel trives og ike ødelegger barter eller lignende.
Tenkte kanskje på no rød rådasand på rundt 1-2mm?
Akvariet er forresten på 325 liter. Noen formening om hvor mye jeg trenger?
Vil gjerne ha et godt lag. Tenkte å ha varmekabler under om dette skulle ha noe å si på mengde sand.
Synes du ikke bør gå for noe grovere enn rådasand 0,8 - 1,2. Selv dette føler jeg nesten er på grensen i forhold til at dvergciklider siler sand gjennom gjellene og graver. Ikke akkurat godt å skulle ha "digre stein" gjennom gjellene heller

Aller helst ville jeg hatt rådasand 0,4 - 0,8

Hvor mye du trenger aner jeg ikke, har ingen erfaringer med kar på den størrelsen
Jeg bruker biltema blåsesand (groveste) i min 325Liter. Har vel omtrendt 50-60kg og synes det er litt lite fortsatt.
hvilke fisk mente du ville få problemer? kuhlii ålen graver jo seg ned i grus også, de to andre får vel ikke no problemer?
Som sagt:

ciklider siler sand gjennom gjellene. Kakaduer f.eks er jo ikke mer enn en 5-6 cm og da er faktisk 2 mm ganske stort å skulle presse gjennom gjellene

Har rådasand 0,8 - 1,2 i det ene karet mitt. Og selv om ingen får sår eller slikt har jeg sett mye mer naturlig adferd (siling og graving) i kar med finere sand enn jeg har sett i det karet.

Og for meg så er en del av gleden å kunne gi fiskene slike forhold at de får mest mulig utløp for naturlige instinkter

Derfor vil jeg anbefale rådasand 0,4 - 0,8 selv om 0,8 - 1,2 også går greit. Større ville jeg ikke hatt.
Takker for svar
grunnen til at jeg ikke vil ha den aller fineste sanden er egentlig at jeg ikke vil ha karet fullt av snegler.. + at kanskje plantene ikke trives like godt?
Men varmekabler som jeg skal ha hjelper kanskje på begge deler?
Skal du ha varmekabler trenger du ikke snegler, og plantene vil stortrives
Toppers

Men har det no betydning for hvor tykt lag med sand over kablene du kan ha før effekten går bort?
Sorry for mange spørsmål..men kan aldri vite nok vel
Nå er det snart et splitter nytt år, så godt nyttår forresten!
Det vet jeg faktisk ikke, jeg har aldri hatt varmekabler. Svaret var bare ting jeg har lest meg til hehe

Men godt nyttår til deg også!
Kuhlii åler setter også pris på å kunne sile sand mellom gjellene. Mine bodde noen år på grus, men nå på sand og de ser ut til å like å sile etter matrester.
Veldig flott å se de kunne gjøre noe som faller naturlig for dem.
Tin-Tin
Tenkte kanskje på no rød rådasand på rundt 1-2mm?

Den tror jeg blir for grov, egentlig. Dvergciklider trenger fin sand. Kuhliene liker også å kunne pløye sanda

Hvorfor ikke velge 0,4-0,8 mm Rådasand? Den har jeg god erfaring med, og bruker i alle mine kar. Alle butikker som fører Rådasand kan bestille denne korn str. for deg, selv om de ikke har den inne i butikken. Jeg bestiller f.eks. i begynnelsen av uka, og henter på fredag, hos min lokale zoosjappe. Det tar ikke mange dagene altså.

Tin-Tin
Akvariet er forresten på 325 liter. Noen formening om hvor mye jeg trenger?

Har aldri fyllt opp et så stort kar selv, men jeg brukte ca 20 kg til hver av mine 160 litere. De har bunnareal på 100 x 40 cm, så jeg ville anta at en 325 liter bruker minst 50 kg, kanskje 60.
Takker for svar

Ender nok opp med 0,4-0,8 da ja
Siden jeg er veldig glad i planter av alle mulige slag, så lurte jeg på om noen har erfaring med bunnlags-næring i/under substratet?
Tin-Tin
Siden jeg er veldig glad i planter av alle mulige slag, så lurte jeg på om noen har erfaring med bunnlags-næring i/under substratet?


Det har jeg. Blomsterjord og leire under et lag med sand som holder bunnæringen på plass og hindrer næringsstoffene å komme opp i vannsøylen. Kan ikke kombineres med varmekabler.

Søk litt på nettet etter "capped soil"
hmm, da tror jeg det blir varmekabler denne gangen..så får jeg heller sette meg mer inn i det der til eventuelt senere prosjekt ^^

Takker
Hvilken varmekabel burde jeg gå for?
Rena Cor
JBL
Aqua Medic.. denne var j.... dyr.. :o
Tilfeldig bekjentskap
© Irene Nyrud
Reklame for plussmedlemskap