Tips og ideer til oppsett av 70l lekskarr for l144 og kuhlii ål

Hei, har gått til innkjøp av ett Juwel 70l akvarium som jeg tenkte å ha mine 12 L144 og 6 kuhlii åler i. Tenkte å ha et krafti beplantet akvarium, og håper dere kan komme med noen gode ideer til innredning, planter og lignende, håper på å få begge sorter til å legge egg.

Er ikke tolv stk Ancistrus L144 litt mange maller i en 70 liter?
Det er vel greit når de er småtasser, som et oppvekst-kar, men de blir jo ganske store etterhvert.... I tillegg kan hannene bli territoriale, og de liker dårlig å presses sammen på for liten plass. Hannene vil jo også helst ha en hule hver, en der de slipper å bo for tett på naboen. Hvis de kan se nabo-hannen fra sin egen huleåpning, blir det ofte krangel. I en 70 liter er det ikke til å unngå, når mange hanner blir kjønnsmodne og aggressive, for det er jo ikke plass til å innrede slik at de slipper å bo for tett på hverandre. Hunnene er mer medgjørlige, og krangler ikke som hannene.

En 70 liter er altfor liten for så mange L144, etter min mening, så om du vil satse på oppdrett av dem så bør du holde deg til et par eller to i dette karet.
Jeg har ikke hatt så mye L-maller de siste par årene, men utfra hva jeg husker blant mine Ancistrus så ble enkelte hanner temmelig grinete og kunne kuppe store deler av et kar for seg selv. En 250 liter ble for liten for en spesielt aggressiv hann jeg hadde, og han tillot ingen andre maller å komme under trerøttene... ALT var hans :p
ok, takk for bra svar jeg får ha 2-4 stk i 70 literen da og resten i 160 literen og kansje selge et par når de blir større, har lyst ¨ha masse planter i 70 literen og helst noe gras lignende på hele bunnen, går det fint? hva heter slikt gress på akvariespråket? skal jeg kjøpe et par små kokosnøtter og dele opp? trenger tips
Som leks- og oppholdshuler til L144 kan man nok med fordel bruke steinhuler. Har selv en L144 hann som fremdeles har litt vekst igjen å gjøre før han er utvokst, og allerede nå synes jeg nesten synd på'n der han kveiler seg sammen inni en kokosnøtt Det blir for smått tror jeg, selv om han tydeligvis fant den nøtta bra nok til å passe unger i (han ligger og vokter på egg/yngel akkurat nå). Kanskje du kan prøve en kokosnøtt (halv) og en steinhule, og la hannen få velge selv hvilken de foretrekker?

Jeg har kjøpt to stk huler av denne typen i brent terrakottaleire som jeg skal introdusere og se om min L144 hann liker. Det er vel passende å gjøre det snart nå, for han slipper vel ut yngelen hvert øyeblikk nå.

"Gress på akvariespråket"? Vel, det er først og fremst ikke EN type plante, men mange ulike som kan brukes som bunnplante av det slaget. Et tips er Echinodorus tenellus. Men husk at de korte og små bunnplantene ofte krever en del lys, og de må ha næring i bunnlaget. Jeg vet egentlig ikke om dette er ideellt i et mallekar, dette med "gress". De har en tendens til å grave og koste opp små spede planter.

PS!
Det er sjelden og uvanlig, men det har skjedd at man har greid å få kuhli-ål til å formere seg i akvarium. Men vanskelig er det.
En gammel tråd om en norsk akvarist som fikk Kuhli-ål i lek finner du her. De legger grønne egg (!).
ja det kan jeg prøve bestillte 3 stk av den hulen du sendte

tar en tur på akvariebuttikken i morgen å ser hva jeg finner av planter så jeg kan få satt i gang akvarie og begynne innredningen

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap