Male akvariet

Noen som har gjort dette?
Har akvarie i bøk som jeg gjerne vil male hvitt.

Det jeg lurer på er hvilken type maling og om jeg bør gjøre noe med underlaget før jeg begynner å male.
Rekner med det er akvariebordet du snakker om...
Den beste malingen er nok maling for dører og karmer da den tåler litt, er jeg blitt annbefalt, men vanlig veggmaling er vel helt greit?
Og hvis du skal male med fisk i karet ville jeg ha brukt den nye malingen Sense.... uten lukt og farlige avgasser...
Her kan jeg kanskje være til hjelp.
Er akvariumet av ubehandlet treverk, er det bare å male det.
Men er det behandlet, f eksempel lakkert, blir det verre.
Da må du nesten slipe det ned, og lakkere det med lakk etterpå (det får du kjøpt på biltema)

Hva slags maling som er best å bruke...hva slags maling som er giftig og ikke..... Vel, her er staten og fagfolkene uenige.
Men det jeg kan si er følgende;

Akryl-/latex-maling, er vannbasert og tørker i løpet av kort tid. Du blir derfor ferdig på en dag, med alle strøkene. MEN;
Maler du med vannbasert maling, mister fargen fortere glansen ved rengjøring, og malingen får lettere riper enn oljebasert maling.
Vannbasert maling er IKKE helt fri for giftstoffer, den avgir giftige gasser den også.

Oljemalingen trenger lang tid på å tørke, og du må bruke flere dager på å få malt nok strøk.
Oljebasert maling avgir sterke giftstoffer når malingen er våt. Når malingen har tørket, deri,ot, avgir den ikke flere giftstoffer.

Håper dette var til hjelp, og lykke til!
Fordelen er at den er mer slitesterk enn vannbasert maling
kulemathias
Her kan jeg kanskje være til hjelp. ;) Er akvariumet av ubehandlet treverk, er det bare å male det. Men er det behandlet, f eksempel lakkert, blir det verre. Da må du nesten slipe det ned, og lakkere det med lakk etterpå (det får du kjøpt på biltema) Hva slags maling som er best å bruke...hva slags maling som er giftig og ikke..... Vel, her er staten og fagfolkene uenige. Men det jeg kan si er følgende; Akryl-/latex-maling, er vannbasert og tørker i løpet av kort tid. Du blir derfor ferdig på en dag, med alle strøkene. MEN; Maler du med vannbasert maling, mister fargen fortere glansen ved rengjøring, og malingen får lettere riper enn oljebasert maling. Vannbasert maling er IKKE helt fri for giftstoffer, den avgir giftige gasser den også. Oljemalingen trenger lang tid på å tørke, og du må bruke flere dager på å få malt nok strøk. Oljebasert maling avgir sterke giftstoffer når malingen er våt. Når malingen har tørket, deri,ot, avgir den ikke flere giftstoffer. Håper dette var til hjelp, og lykke til! ;) Fordelen er at den er mer slitesterk enn vannbasert maling


Selv om bordet er lakkert så trenger du ikke å pusse det ned. Vask det godt, og mal med en heftgrunn. Gjerne vannbasert. Mal med en akrylmaling(den er sterkere enn latex). Tilslutt så kan du lakke med en vannbasert møbellakk.

Jeg ville ha brukt vannbaserte produkter. Da er du ferdig på noen timer(utålmodig? Ja!), og når du skal vaske pensler/ruller så kan du gjøre det med vann rett fra springen. Du må IKKE bruke white spirit. Det blir bare klin, og du får ikke vasket noe.

Og vannbaserte produkter blir like holdbare som oljebaserte. De trenger bare lenger tid på å gjennomherde.
Tusen takk for flotte svar

Kanskje jeg legger ut før og etter bilde når jeg kommer sålangt
jankis
[QUOTE=kulemathias]Her kan jeg kanskje være til hjelp. ;) Er akvariumet av ubehandlet treverk, er det bare å male det. Men er det behandlet, f eksempel lakkert, blir det verre. Da må du nesten slipe det ned, og lakkere det med lakk etterpå (det får du kjøpt på biltema) Hva slags maling som er best å bruke...hva slags maling som er giftig og ikke..... Vel, her er staten og fagfolkene uenige. Men det jeg kan si er følgende; Akryl-/latex-maling, er vannbasert og tørker i løpet av kort tid. Du blir derfor ferdig på en dag, med alle strøkene. MEN; Maler du med vannbasert maling, mister fargen fortere glansen ved rengjøring, og malingen får lettere riper enn oljebasert maling. Vannbasert maling er IKKE helt fri for giftstoffer, den avgir giftige gasser den også. Oljemalingen trenger lang tid på å tørke, og du må bruke flere dager på å få malt nok strøk. Oljebasert maling avgir sterke giftstoffer når malingen er våt. Når malingen har tørket, deri,ot, avgir den ikke flere giftstoffer. Håper dette var til hjelp, og lykke til! ;) Fordelen er at den er mer slitesterk enn vannbasert maling


Selv om bordet er lakkert så trenger du ikke å pusse det ned. Vask det godt, og mal med en heftgrunn. Gjerne vannbasert. Mal med en akrylmaling(den er sterkere enn latex). Tilslutt så kan du lakke med en vannbasert møbellakk.

Jeg ville ha brukt vannbaserte produkter. Da er du ferdig på noen timer(utålmodig? Ja!), og når du skal vaske pensler/ruller så kan du gjøre det med vann rett fra springen. Du må IKKE bruke white spirit. Det blir bare klin, og du får ikke vasket noe.

Og vannbaserte produkter blir like holdbare som oljebaserte. De trenger bare lenger tid på å gjennomherde.


Ta råd fra de du vil, hør gjerne på erfarne folk.
Rådene jeg kom med, kom jeg med på bakgrunn av at jeg selv er utdannet formgiver og frisør, og min samboer er maler
Mente bare å være grei her
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap