Hvilket materiale?

Jeg skal sette opp en 450l. i nær framtid, og har tenkt på en bakgrunn av brukne skiferstein, som limes på bakgrunnen som et lappeteppe, men vil prøve å unngå å lime rett på akvarieglasset, da jeg ikke kan "angre" en eller annen gang!

Så, derfor tenkte jeg å lage en plate, som jeg kan lime steinene på, og senke den ned, og kanskje lime den punktvis i toppen.

MEN hvilket mateial kan brukes til denne platen? Vannfast X-finer vil vel bli ødelagt etter en stund? Plexiglass blir vel litt dyrt? noen som har en ide? erfaring? innspill?

Har tenkt en stund på dette...
Her finner du noen råd og tips om hjemmelagde bakgrunner.

Jon
Jeg var nylig på forelesning om innredning med steinbakgrunner (blant annet) og foreleseren var helt for å feste stein og skifer med silikon til bakruten. Lett å fjerne med en lang tapetkniv og litt skraping etterpå. Det er jo ikke så ofte en tar ned en slik bakgrunn heller. Mener han slipte steinene litt ned på baksiden for å få bedre feste. Mener også han viste noen steiner han noen ganger ville ta bort for å komme til en skjult pumpe, disse var montert med sugekopp.
Ikke noe problem å lime rett på glasset. Du trenger bare et punkt silikon ved toppen på baksiden av steinen, så fremt steinen står på noe, feks en annen stein.

Hvis du har tilgang til den hvite typen teflonplater de bruker i fiske/næringsmiddelindustrien, så burde den fungere til å lime stein på. Jeg har ikke noe erfaring med å bruke den i forbindelse med akvarier, men den burde fungere minst like bra som plexiglass. Men den er en del mer slitesterk. I tillegg går det fint å skjere ut mønster og lignende med hoggjern/fres (mao. kan den bearbeides med vanlige treverktøy), hvis det skulle vere behov for det. Vet at næringsmiddelindustrien bruker dem til bordplater til skjerbord, og kaster teflonbordplatene når de er utslitt. Hvis du har næringsmiddelindustri i nærheten, burde det vere mulig å komme over plater gratis. Mener å huske at nye plater desverre koster en god del grunker. Selv om platen er kraftig slitt, gjør det ingen ting. For den typen plater er ca 2-3cm tykke så det er bare og høvle ned slitasjen eller mer, til en oppnår ønsket tykkelse.. Ved 0.5cm eller tynnere er de meget fleksible, og har høy bruddstyrke.

Har en tilgang til profilfres kan en lage skinner på hver side av platen, slik at bakgrunnen kan skues på plass omtrent som en skuffe og låses på plass, på et eller annet vis. Denne monteringsteknikken kan jo også benyttes med andre materialer til bakgrunnen. (Denne beskrivelsen fungerer fint i mitt hode. men om det ble forståelig uten min psykiske arbeidstegning er jo en annen sak.. )

Ser at det er mange som bruker isopor til bakgrunn. Materialet er jo lett å forme, men jeg skjønner ikke helt hvordan de klarer og overvinne den vannvittige oppdriften materialet besitter. Det blir nesten som å få en stor skiferhelle til å flyte kun ved hjelp av overflatespenningen.. (Dette ble en form for digresjon, men jeg kunne ikke dy meg. Heh he)

Jeg tenkte på dette i mange år, da jeg har stablet steiner opp etter bakveggen og brukt opp mye bunnplass for å få høyde og stabilitet. Jeg var også inne på ulike plateprosjekter, men kom frem til den løsningen jeg forsøkte å beskrive.
Jeg har gjort dette på to kar. Ett med flate granittsteiner og ett med kappet lavastein (nettopp fullført - sjekk tråden min). Det er enkelt å ta bort så lenge du nøyer deg med et punkt silikon og plasserer det slik at det er tilgjengelig med en kniv og helst ikke synling fra fremsiden.
takk for interresante svar... jeg synes at hununkanapa hadde en bra ide, om å lime steinene med bare et punkt silikon... går fint å skrape vekk senere hvis jeg må det.

Og kanskje lime opp noen litt større flater, for å lime mindre steiner på den igjen.

Men hakke sin ide, var det jeg hadde tenkt i utganspunktet... men må sjekke om jeg får tak i noe brukendes.
Lykke til - Hold oss oppdatert om hvordan det går.
Tilfeldig bekjentskap
© Are Gjerde
Reklame for plussmedlemskap