Fjerne juwel bakgrunn?

Huff... sitter og studerer juwel bakgrunnen min... synes ikke den er noe fin lenger. Var plaget med en del alger i starten, så jeg har ved gjentatte anledninger prøvd å "skrubbe" litt med en myk tannbørste. Det meste av den lyse fargen er borte. Kan min sewellia lineolata ha spist på den også? Vurderer å fjerne bakgrunnen i helgen, men gruer meg fælt! Må evt ha fiskene mine i en balje i mellomtiden og gjøre det kjapt. Mitt innvendige filter sitter fast, så det må jo stå uten sirkulasjon en liten stund. Noen som har gode erfaringer med slike prosjekt? Hva er maks tid filteret kan stå uten sirkulasjon?
Har ikke prøvd og bytte ut juwel bakgrunnen, men jeg har hatt fisken i en balje. Da gikk jeg like så godt til innkjøp av en pumpe som fikk kjørt seg litt i karet mitt før jeg begynte med oppussingen.
svampene fra det innvendige filteret bare la jeg i en bøtte med akvarie vann og håpet det skulle gå. Dessuten er det ikke noe problem dersom du har 1 ekstra pumpe, om noe av bakteriene dør har du jo den andre pumpa som tar seg av rensingen til den innvendige er innkjørt igjen :o)

I tillegg kan jeg nevne at dersom du tror du kommer til og bruke litt tid på jobben, er det lurt om armaturtoppen(hvis du har en) rekker over spennet på baljen slik at fisk og planter får dagsdosen med lys.
Jeg gjorde dette da det tok litt tid og innrede karet etter ønske, samtidig følte jeg at det var mindre stressende for fisken i forhold til og vere i konstant mørke på en ny plass.

Lykke til :o)
Chris:
Det med lys og mørke er egentlig mer en menneskelig følelse. Vi trives ikke i mørket og blir redde. Men det betyr ikke at det er slik med fisk. Mange fisker slapper av og går gjerne over i en døs om de er i mørke. De stresser rett og slett mindre!

Personlig ville jeg ikke gjort noe forsøk på å legge lysarmaturet over baljen. Bedre å la fisken hvile for når det er mørkt, så stresser de mindre. Og en annen ting; å legge et lysarmatur løst over en plastbalje er i beste fall en risikosport... Elektrisitet og vann skal være sikret - unngå den slags løse og tilfeldige "løsninger". (fort gjort å skumpe til den balja så lyset deiser rett i vannet f.eks.)

Benedikte :
du spør om hvor lenge filteret kan stå avslått. Det er det ingen som kan gi svar på. Alle som kommer med noen konkrete tall i antall timer, gjetter bare. Det varierer nemlig enormt. Noen filtere kollapser etter et par timer, og andre kan i noen få tilfeller klare seg brukbart i opptil et døgn hvis det er vann rundt filtermediene og en rekke andre faktorer er medhjelpere. Men ta nå ikke dette som noe fasit! Jeg sier IKKE at du skal teste ut det, og så komme grinende etterpå fordi du har blitt fortalt at det kan gå....! Jeg sier bare at det ikke finnes noen fasit, og du bør derfor bestrebe deg på å være ferdig med fjerningen av bakgrunnen i løpet av et par timer. Hell en liter vann over filteret fra toppen med jevne mellomrom, så det holder seg vått.
Tusen takk for rådene! Fikk fjernet bakgrunnen for snart et par uker siden og det ser ut til å ha blitt vellykket! Brukte litt under tre timer og fiskene fordelte jeg på et par baljer (uten lys). Tester nå vannet jevnlig og verdiene er bra. Det gikk heldigvis mye greiere enn jeg fryktet.

Personlig ville jeg ikke gjort noe forsøk på å legge lysarmaturet over baljen. Bedre å la fisken hvile for når det er mørkt, så stresser de mindre. Og en annen ting; å legge et lysarmatur løst over en plastbalje er i beste fall en risikosport... Elektrisitet og vann skal være sikret - unngå den slags løse og tilfeldige "løsninger". (fort gjort å skumpe til den balja så lyset deiser rett i vannet f.eks.)

så lenge armaturet dekker over baljen vil jo kanten som hindrer denne i og dette av akvariet vere med på og holde den på plass over baljen også.
angående lyset har du nok rett i at fisken sikkert slapper mere av uten. jeg måtte derimot dekke til baljen jeg hadde fisken i siden jeg og har 2katter som er over middels interesert i akvarie innboerne.

Da jeg først gikk i gang med jobben i akvariet tok det lengre tid en ventet og derfor valgte jeg og sette på timeren slik at det ikke bled noen forandring i forhold til om fisken var i baljen eller i karet. men igjen det er jo fordi jeg ønsket det... vet fisken kunne klart seg uten i de 2dagene:o)
Tilfeldig bekjentskap
© K. S. Cummings
Reklame for plussmedlemskap