Malawikaret mitt

Hallo folkens. Har satt opp et Malawikar, vil gjerne ha noen tilbakemeldinger på om det ser bra nok ut, om jeg har glemt noe, for mye av noe, eller hvasomhelst. Det hele starta med en annosne jeg fant på roteloftet i Adresseavisen, en kis solge 160literen sin for 1000 kroner. Fine greier tenkte jeg. Og ringte. Det viser seg da at fyren ikke bare hadde et, men TO kar å selge. Pluss utstyr. MASSE utstyr. Deriblant en mengde powerheads, luftpumper og en Eheim 2224 og nesten 30 kilo kalkstein. Jeg slo selvfølgelig til. Billige varer, for 1000 kroner. Når jeg kom hjem og fikk sett bedre etter, så viste det seg at karet EGENTLIG var på 180 liter. Fine greier hehe. Bestilte meg bakgrunn på , og venta. Og venta. Og så venta jeg litt til. Endelig kom den. Imellomtiden hadde jeg bygd meg bord til karet. Skulle egentlig ha fylt opp her med bilder av byggeperioden, men ettersom kameraet ikke var til å finne, og mobilen min tar shity bilder, så legger jeg nå ut bilder av det ferdige resultatet.

Karet er et Akvasdtabil på 180 liter
substratet er blåsesand fra Jula, ettersom biltema ikke klarer å levere.
Fylt opp med kalkstein som fulgte med, pluss noen fine steiner jeg fikk fra Nås kalkgruver i Molde, og en del røtter. Kommer vel kanskje noen jawabregner etterhvert.
Filter er som tidligere nevnt en Eheim 2224, pluss et powerhead for å skape litt ekstra strøm.
Fisk er ennå ikke bestemt, men tror det blir noen Aulonocara-arter. Time will show.
Her følger nå noen bilder:
Her er flere bilder. De første bildene ble tatt uten blitz. Nå følger noen med blitz.
Glemte vel også å si at det andre karet som fulgte med handelen var et litekar på 40 liter. Fint å ha litt yngel i kanskje..hmmm
Bildene er litt kjedelige, lite variasjon i vinkel og slikt kanskje. Men hey, jeg er amatør..so what the heck :P
Jeg syntes det det var et flott oppsett til malawi. Vet at enkelte mener at røtter ikke har noe i et malawikar å gjøre, men med den bakgrunnen så mener jeg at de passet godt inn rent estetisk. Med såpass mye kalkstein i karet så tviler jeg også på at du får problem med synkende ph pga røttene.

Jeg liker også at du har såpass mye stein og at du har stablet de slik at det blir mye gjemmesteder. Viktig med det når du skal holde malawi i et såpass lite kar. Du får ha lykke til videre og kom gjerne med bilder etterhvert som prosjektet skrider fram og du får fisk i karet.

For ordens skyld, jeg har ikke holdt malawi selv og har bare begrenset kunnskap når det gjelder hold av disse fiskene
Er det Aulonocara du skal ha så trenger de egentlig ikke så mye stein som du har her. De tilhører frittsvømmer-gruppen og vil gjerne ha et åpent sandområde å boltre seg på. De siler sand på leting etter mat, og svømmer mye rundt der.
De vil ha noen steiner (gjerne flate) og huler, men bruker hulene mest når de er nervøse, f.eks tyggende hunner eller fisk som blir jaget.
Det er malawi fra mbuna-gruppen som er avhengige av steinrøyser. De er mye mer aktive innimellom steinene, og vil gjerne beite alger som vokser der også.
Yngel derimot må ha mye små stein for å overleve.

Blir spennende å se hvilke vannverdier du får med stein fra
Molde (PH og GH).

Egentlig er 180 liter litt lite for malawi så du må være nøye med hvilke arter du velger. Det kan gå bra en stund, men når det er lek på gang så klarer ikke de "svake" å komme seg langt nok vekk. Selv med mye stein.
Aulonocara kan gå, men da bør du ikke ha arter som ligner for mye på hverandre
Jeg har sett flere naturfilmer fra Malawi. Riktignok er ikke filmingen så veldig langvarig langs sjøkanten, sånn som jeg kunne tenkt meg, hehe men av det jeg har sett så går jo jungelen bokstavelig talt helt ned til vannkanten. Nok av røtter og trær som ramler nedi sjøen der også, det er helt klart. Jeg ble egentlig overrasket, for sjimpansene (som det egentlig handlet om) kunne jo omtrent henge og dingle over vannet fra trærne.

Jeg tror det er mer røtter i Lake Malawi enn folk flest tror!

Så jeg synes oppsettet til trådstarter var helt flott! De var kanskje litt vel kritthvite de steinene til høyre, men det går seg fort til - i løpet av kort tid får de en mer dempet tone.
Ja, det skulle jeg også sagt: Veldig fint
Og en kronglete rot med hull og sprekker blir også mye brukt av malawiene.
Det finnes faktisk malawi-ciklider som behøver røtter i akvariet. De lever av å beite alger (tror jeg det var) på disse. Husker ikke i farten hvilken art det var.
Artig at dere synes det ser bra ut... er det andre karet jeg setter opp.
Har som sagt ikke helt bestemt meg for hvilke arter som skal oppi, men jeg tenker at det blir av de litt mindre artene som ikke vokser meg ut av huset:P
De hvite steinene til høyre er mer dempet i virkeligheten enn hva det fremkommer av bildene, så omen stund vil det bli ganske bra tenker jeg.
Og trenger fiskene jeg skal ha oppi, mere tumleplass..så vips ut med noe stein, og kanskje ei rot eller to. Over påske engang tenker jeg det vil komme en par tre beboere eller noe, så da kommer det flere bilder.
Jeg tar gjerne imot ris også , det er tross alt fisk, og ikke jeg som skal bo oppi der. Så ser dere noe feil så si inderlig ifra.
Vannverdiene har jeg ikke målt ennå, bortsett fra ph, den ligger nå på 8,5 etter seks dager. Vannet som brukes ligger på 7.
Ha en finhelg folkens, og takk for positive tilbakemeldinger.
Litt OT, men jeg kom på cikliden som beiter på trestammer i Malawi-sjøen, nemlig Pseudotropheus sp. "acei".
Så i noen malawi-cikliders biotop er det normalt med trevirke. Kommer vel mye an på hvilken del og sone i sjøen det er snakk om.
Derfor er det vel ikke direkte feil å ha rot i karet, skulle jeg tro.
En annen sak er hvordan den påvirker PH og kan føre til ustabile vannverdier, men det problemet kan løses ved f.eks å ha KH 10.
Hmmm jeg må nok revurdere disse røttene jeg har liggende midt i karet. Ph har nå stabilisert seg på nøyaktig 7,5. Gh rundt 6 om jeg ikke husker feil. Dessuten så det ut som om det begynte å danne seg en form for sopp på røttene, så huusj ut med de. Nå er det bare ei lita rot igjen, som ser ren og fin ut. Foreløpig.
Finnes det no greier man kan behandle røttene med, for å motvirke sopp kanskje?
Har lest i forum at enkelte glanser røttene, men ikke helt fått med meg hva det vil si. Regner med at en av dere med peiling sikkert ser innlegget mitt, og forteller meg hvor skapet skal stå hehe. Har ikke introdusert noe fisk ennå, men tror nok at det vil komme et par ancistrus i løpet av kvelden. Har sett flere som har slike gående sammen med malawi, så jeg tenkte å prøve det. Skal høre hva de sier til det på dyrebutikken når jeg skal dit for å skaffe litt PH+ for å øke ph i vannet.
Karet har gått i tre uker nå ca, og vannverdiene ser bra ut, bortsett fra lav ph og gh. For malawi vel å merke. Men dette skal vi fort fikse. Kom gjerne med innspill, positive og negative.
Få med dråpetester for NO2 og NO3 med det samme. Da har du bedre kontroll på verdiene. Spesielt viktig i begynnelsen, men i malawi-kar kan det senere lett bli høyt nitrat-innhold pga lite planter.
Anbefaler ikke glansing (forsegling) av røttene om du skal ha maller i karet. De vil jo prøve å gnage på røttene uansett og da er jo for det første vitsen borte og for det andre så er det antagelig ikke spesielt sunt for mallene. Sopp på røtter er både vanlig og helt ufarlig. Det forsvinner ofte av seg selv om ikke mallene eller andre fisk spiser det opp.
Selvfølgelig, det tenkte jeg ikke på i min iver. Rot naturell it is then.
bruker du isopor i bunn når du ar så messe stein?
Har ikek isopor i bunnen nei. Laget med sand skal være såpass tykt at det ikke skulle være nødvendig. Stappet steinene ganske godt neddi sanden før vannpåfylling, og har rugget litt på de i ettertid, så det burde gå bra selvom fiskene etterhvert vil grave i sanden, men det må jeg følge litt med på.Stoler heller ikke 100% på isopor, inneholder en del stoffer som kan være skadelige for fisk.
aha, då trenger ikkje eg heller isopor. jippi. kjempe fint kar du har
hehe takk for det
Bare husk på å ha godt med sand neddi. Det KAN jo alltids hjelpe på med ei plexiglassplate i bunn, for å beskytte glasset. Eller et vanlig sitteunderlag under sanda, men jeg er usikker på stoffene i materialet på slike.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap