Stein bakgrunn, møtte visst på noen få problemer...

Hei hei

Nå er jeg dritt lei innredningen i tanganyika karet mitt og vil derfor mekke min egen bakgrunn. Litt påske kos.

Men samtidig oppsto det noen problemer samt spørsmål jeg håper jeg kan få svar på her.

Noe som jeg er veldig usikker på er om jeg skal montere det hele på en pleksiglass plate, for så å montere fast inni karet? eller feste dem rett på glasset.

For om jeg velger pleksiglass løsningen får jeg et lite hinder i mitt juwel rio 125l kar, det er nemlig en tverrgående plastikk bøyle der, Noen tips til å fjerne denne på et vis? å har den virkelig så mye å si for å holde karet sammen. Håper på svar her.

Kommer til å legge ut flere bilder etterhvert som det blir litt "progress" i karet

Inspirasjonen er hentet fra den geniale aquascaperen Håvard Støre Andresen

Mvh, Christoffer
Er det å få det på plass i akvariet du ser på som problemet?

Er det ikke mulig å lage bakgrunnen i to deler da, og da dem ned på hver sin side, og så sette dem sammen?
jeg ser muligheter i "problemene" mine. lagde kanskje litt mye om og men ser jeg.

Så jeg tok 54literen min å limte på stein i dag. For å se hvordan MINE evner til å lime på stein er. Deretter kan se om det er vits å gjøre det på 125literen

Om interesant kan jeg slenge ut noen bilder :P
Her er alle steinen limt på plass. Så vel kanske ikke "life-like" ut, men dette vil gi meg litt innsikt i hvordan jeg skal gjøre det med tanganyika karet...

I mårra så skal bakgrunnen sprayes sort.

Jeg tenkte jeg skulle huse noen Poecilia som jeg ikke vet navnet på, men de var utrolig kule, jeg har sett de på krizoo i stokke. De var helt blanke/grå med kun mønster på rygg finna, det minna litt om leopard mønster.
Da var lakk boksen kjøpt å ferdig sprayet

For dere som enda ikke har skjønt hvilken oppskrift jeg har fulgt, så slenger jeg med lenke til Håvard Støre Andresens "Bakgrunn i stein" - (hvordan legge inn lenken i navnet ?) :P
Hei, bra prosjekt.
Jeg selv har laget et Tanganyikahjørnekar med lavasteinbakgrunn.
Har du vurdert liggeunderlag etc. oppå bunnglasset?
Hvis du skal ha gravefisk kan det være smart, så slipper du bli mega-bekymret om det går et lite ras i en steinrøys.
hei hei, jeg bruker jeg bruker en isopor plate på typ 0,5mm funker fint
Ok, bare så ikke noe til det på bildene og tenkte å si i fra før det er for sent.
Neofax
"Bakgrunn i stein" - [URLBLOCK1] (hvordan legge inn lenken i navnet ?) :P

Merk navnet før du trykker på boks tre og legger inn adressen der.
Takk takk tante

Jeg fant ut hvilken fisk jeg skal ha oppi, Poecilia caucana.

Jeg har også fylt oppi vann å diverse, ble meget fornøyd så langt
her kommer et bilde litt på tampen :P

Denne gangen skal jeg ikke være helt geografisk nazi på ting oppi karet.
Her vil jeg vel egentlig putte oppi det som øyet faller for av planter, men kun cauca-molly av fisk
takk for det, gleder meg til alt har roet seg nedi der.

Jeg er også ganske sikker på at jeg kommer til å gjøre det samme med tanganyika karet.
Så om noen uker bærer det ut på tur for å finne de perfekte steinene
det ble faktisk veldig fint ! var litt usikker på hvordan det ville bli, siden steinene ikke lå helt tett sammen, men det ble fint
Dette ble veldig bra.

Når steinen ikke står tett sammen skapes naturlige skjulesteder oppover i karet. Dessuten slipper du spenninger i glasset fra stein som står å sprenger mot hverandre.
Noen av mine Julidochromiser har tatt seg ut territorium oppe blant steinene, så jeg tror du er på rett spor når du tenker å gjøre dette med Tanganyikakaret ditt også.
Jeg lurer litt på hvordan du limte steinen. Brukte du en stor ruke silikon under hele flaten, eller bare noen punkter?
meningen med at steinene ikke står helt tett var å skape dybde ved igjen å prøve å skape skygger.

Når jeg silikonerte lagde jeg bare slangeformer eller S'er om du vil. Passet på at ikke silikonen gikk utover steinens flate.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap