Biltema sand

Har lest så mye om biltemasanden den siste tiden, om den kan brukes eller ikke (den nye). Ettersom jeg skjønner står det på den nye posen at den kan brukes til akvarier. Om dette er tilfelle og ettersom posens innhold er gått ned fra 25kg til 17kg. Hvor mange sekker trengs til en 720L om en skal bruke karret hovedsaklig til ciklider (som graver mye). Og hvilken korn str trenger jeg? Noen som vet om denne er å få kjøpt på Biltema i Mjøndalen?
For å få et 5 cm sandlag i en 720 liter (200x60x60), så trengs det:
(200x60x5)/1000 = 60liter, dvs ca. 60 kg sand dersom 1 liter tilsvarer 1kg.

Kjøp 4 sekker sand a 17kg.
Jeg hadde kjøpt den groveste de har på biltema... 0.2 - 1.0

Sanden finnes her.
bare husk å ikke kjøpe den nye blåsesanda med olivin, men den sanda som er merket at det passer til akvarie. den sanda skulle komme inn nå ved påsketider, om den har det, vet jeg ikke
Takk for alle svar samt utregningen for behovet. Siden jeg er en times kjøring fra Kristiansand på ferie, var jeg innom Biltema i Kristiansand i dag for å kjøpe denne sanden. Men akk sann, den var ennå ikke kommet inn på lager. Hvorfor reklamere i en katalog om et "nytt" produkt når de enda ikke har fått det på lager? IDIOTISK spør en meg. Får heller ta det i Mjøndalen når jeg kommer hjem igjen. Kanskje ringe først da for å være sikker på at DEM har det på lager
Ny biltemasand dødelig
Ja da var jeg på Biltema i dag for å handle inn 5-6 sekker med den nye sanden beregnet for akvarier. Svaret jeg fikk var at sanden var stoppet for den drepte fisk. Det er hva vi har fått tilbakemeldinger om sa han, derfor er sanden trukket tilbake. Noen som har opplevd det samme som meg? Samme svar mener jeg? Dette var i Mjøndalen/Buskerud.

Leste i en eller annen tråd om en alternativ sand som kunne brukes i karrene. Husker ikke hvilken sand eller butikk, men kunne det være MAXBO eller noe? Noen som har opplysninger om denne sanden evnt annet rimelig alternativ?

Meninger?
jula har en blåsesand med kornstørrelse 0,2-0,7mm, har den i mine kar


F
Fart66
jula har en blåsesand med kornstørrelse 0,2-0,7mm, har den i mine kar F



Jula? Det har jeg ikke hørt om. Om det er en butikk kjede tror jeg ikke den finnes nær meg?
det er en kjede blanding av biltema og clash olson
skal i føkge web sidene ha butikker på følgende steder i norge

Haugesund
Kristiansand
Lørenskog
Moss
Trondheim
Ålesund


betalte ca 50 kr for 25 kg sand.


F
Er den veeldig fin den groveste av de? har så dårlig erfaring med fin sand.

I det ene karet mitt så er sanden så fin at hele vannet er litt uklart. legger seg aaaldri pga pumpene. Så fort jeg bare flytter litt på ting blir alt tåkete.

Er dette vanlig? Blir biltema sanden slik?
Hei Trond Stegarud

er det sanden fra jula du spør om? i såfall er det kunn en type sand,
med konrstørrelse fra 0,2mm til 0,7 mm, jeg har den i mine kar,
har ikke noe problem med uklart vann, var ikke behov for å vaske den før
jeg hadde den i karet.

F
Fart66
Hei Trond Stegarud er det sanden fra jula du spør om? i såfall er det kunn en type sand, med konrstørrelse fra 0,2mm til 0,7 mm, jeg har den i mine kar, har ikke noe problem med uklart vann, var ikke behov for å vaske den før jeg hadde den i karet. F



Hvor store er disse sand sekkene og har du noen pris? Takk for dine svar Fart66
Jeg kjøpte Biltema sand i Oslo i dag, det står fortsatt at den kan brukes i akvarier, så virker ikke som om den er trukket tilbake?
Vidar Alfei
For å få et 5 cm sandlag i en 720 liter (200x60x60), så trengs det: (200x60x5)/1000 = 60liter, dvs ca. 60 kg sand dersom 1 liter tilsvarer 1kg. Kjøp 4 sekker sand a 17kg. :)


Du har en liten feil i beregningen din Vidar. Det er riktig nok at loffa trenger 60 liter sand. Men en liter sand veier nok mer enn 1 kg. Hadde det vart vann så er det riktig. Hvis vi sier 1 liter sand veier 2 kg. Så loffa trenger faktisk 60 liter ganger 2 kg og det blir 120 kg med sand. Del så 120 kg. for innholdet i hver sand sekk så har du antall sekker med sand du trenger. Her er det snakket om 17 kg. sekk, da blir det 7 sekker.
Har biltema sand i mine akvarier.. Ikke lenge sia jeg kjøpte det heller, og skulle noe være galt så skulle fiskene ha vært døde til nå.. Iallefall discusen..
hei, det er 25kg sekker som koster 49kr stykket

F
Hildrum76
Har biltema sand i mine akvarier.. Ikke lenge sia jeg kjøpte det heller, og skulle noe være galt så skulle fiskene ha vært døde til nå.. Iallefall discusen..



Kan ikke si annet enn hva betjeningen sa til meg Hildrum76. Biltemasanden som nå er så ny at det er kun få dager siden den kom til Biltema i Kristiansand og ikke engang har kommet på lageret i Mjøndalen (Drammen) fikk jeg beskjed om var stoppet. Jeg kan ikke forholde meg til annet enn hva betjeningen sa. Mulig han kanskje blander noe med at han tenker på den andre sanden. Får se om jeg sender Biltema en mail for å få en bekreftelse.
Tror nok han blandet med den forrige sanden, det stemmer at den var giftig.
Christian Mørk
Tror nok han blandet med den forrige sanden, det stemmer at den var giftig.



Den forrige sanden som vanligvis ble brukt var vel ikke giftig, for den har jeg i flere kar her. Men det er mulig han "figurn" på Biltema tok feil av noe. Derfor har jeg i kveld sendt en mail til Biltema for å høre om hva som egentlig stemmer. Når en i reklamen for sanden skriver at den kan brukes til akvarier burde den på forhånd være utprøvd, ellers ville det være forferdelig dårlig reklame. Oppdaterer info om sanden når jeg får svar fra Biltema, forhåpentligvis i morgen
Hørt noe mer?

Biltema åpner en ny butikk her på Bryne nå på tirsdag, så jeg tenkte at jeg skulle være rask med å skaffe meg sand. Men om det en giftig, dropper jeg den sanden.
Tilfeldig bekjentskap
© Academy of Science in Philadelphia
Reklame for plussmedlemskap