Silikonbytte og rengjøring

Holder på å skal bytte silikon på et karr på 720L. Har fått skrapet av en god del og har derfor et par spørsmål før finishen av skrapingen er ferdig.

Får å få det så rent som det "kreves" for at den nye silikonen skal sitte, lurer jeg på hva jeg kan vaske med. Aseton eller rødsprit... er det noe å bruke?

Hvor rent MÅ det være før ny silikon legges på?

Og finnes det midler å bruke for å "løsne" gammel silikon rester litt lettere?

Er det andre ting jeg bør passe på når jeg nå holder på?

Glad for dine erfaringer og kunnskaper
Silikon
Hei..
Har brukt citrus på de jeg har fikset på og det har vært bra..tar litt av silikonen så den løsner lettere,men må gjøres rent ordentlig etterpå så klart..

Mvh Frank
Aceton fungerer utmerket, det fjerner alt av fett o.l. og det fordamper ved romtemperatur så du slipper å sitte igjen med kjemikalierester. Rødsprit anbefales visstnok ikke, husker ikke helt hvorfor men tror det hadde noe med fett som blir igjen etter det eller noe sånt. Det bør i alle fall være så rent som mulig for å sørge for at silikonen fester seg ordentlig.

Jeg har ikke limt akvarier, kun skillevegger i en sump og en overrenningsvegg i hovedkaret, alt vasket med aceton og alt tett på første forsøk. Acetonen gjorde det og lettere å fjerne silikonrester etter at jeg hadde tatt ut juwel-boksen fra karet som skulle brukes som sump.

PS: Husk å ha god utlufting når du holder på med aceton.
Judosola
Aceton fungerer utmerket, det fjerner alt av fett o.l. og det fordamper ved romtemperatur så du slipper å sitte igjen med kjemikalierester. Jeg har ikke limt akvarier, kun skillevegger i en sump og en overrenningsvegg i hovedkaret, alt vasket med aceton og alt tett på første forsøk. :) Acetonen gjorde det og lettere å fjerne silikonrester etter at jeg hadde tatt ut juwel-boksen fra karet som skulle brukes som sump. PS: Husk å ha god utlufting når du holder på med aceton.

Takk for gode svar. Da blir det innkjøp av aseton over påske. Står å gjør dette arbeidet i garasjen så det er god ventilasjon. Er det andre som har erfaringer å dele?
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap