- Hjem
- Forum
- Design / Aquascaping
- Går det an å bytte fra grus til sand når man allerede har fisker i karet??
Går det an å bytte fra grus til sand når man allerede har fisker i karet??
Postet 03.05.09 kl 21:08
ikkeno problem. du trenger bare en ren balje/bøtte hvis det ikke er for mange/store fisk til å ha noe av vannet i, fisk og filteret, og planter/div. så bare tømmer du resten av karet, og har oppi sand, så planter og diverse, vann, så flytter du filteret tilbake (pass på at det nye vannet ikke har så forskjellig temperatur, da kan filterbakteriene få sjokk), så resten, fisk og slikt. tar som regel bare et par timer, men om fisken må overnatte i bøtta gjør ikke det noe
Postet 03.05.09 kl 21:34
Postet 05.05.09 kl 11:14
Postet 05.05.09 kl 11:23
SpinderellaJeg angrer veldig på at jeg ikke hadde sand i akvariet i stedet for grus, og nå har jeg lyst å bytte, men så lurer jeg på hvordan man gjør det rent praktisk..? Hva gjør jeg med fisker og pumpe/filter?
Rent praktisk: kjøp deg noen rene, nye bøtter. Gjerne i en annen farge enn husets rengjøringsbøtter, så ingen kan ta feil Kjøp mange nok til at du har til det jeg beskriver nedenfor her.
Disse bøttene skal brukes til å oppbevare mest mulig av akvarievannet, pluss filteret og fiskene og plantene. Fyll dem med akvarievann. Det du ikke får spart på, tapper du ut av akvariet.
Dette må du passe på:
At fiskene ikke hopper ut av bøttene (dekk til), og at filteret er i drift mens du holder på så ikke filterbakteriene ødelegges.
Hva slags akvarium har du? Kan du ta ut filteret og la det stå og gå i en bøtte akvarievann mens du holder på?
Hvis det er et Juwel-akvarium, der filterboksen er silikonert fast, så tar du ut alt filtermaterialet og legger det i en bøtte akvarievann så lenge.
SpinderellaOg vil sanda grumse opp alt vannet??
Det vil den noe fryktelig, om du ikke gjør jobben din
Den må vaskes og skylles lenge og grundig i rent vann. Bruk dusjen og rør rundt i bøtta som er halvfull med sand mens du skyller, skyller og skyller. Når vannet blir helt klart, er bøtten med sand ferdig vasket. Den legges i akvariet, og så må du vaske/skylle neste bøtte med sand (hvis du trenger mer enn det). Hvor tykt sandlag du skal ha, er litt avhengig av smak og behag. Jeg bruker 3-4 cm.
Når du er ferdig, planter du, og så begynner du å fylle opp akvariet med vannet du tappet ut igjen. Om du må toppe litt med kaldt kranvann gjør ikke det noe. Det blir som et vannbytte.
Hvis du sparer på mest mulig av akvarievannet, trenger du ikke tilvenne fiskene nytt vann etter at du er ferdig. Da er det bare å ha dem rett oppi akvariet igjen.
Postet 05.05.09 kl 11:28
Endret: 05.05.09 kl 11:29