Prøvd oppsett!

Har prøvd meg på ett oppsett, var virkelig ikke lett altså. Ser seg nesten litt blind etterhvert. Jeg skal flytte litt på noe, samt endel mer planter er bestilt.

Men hva syns folket så langt? brutal ærlighet settes pris på, evt ros! heah

er bygd en liten strand med skifferstein man ikke ser så godt her men

Prøv å lag miljøet så autentisk som mulig, fjern menneskelagde potter, huler etc., prøv å lag huler på en naturlig måte, med stein, sand og røtter. Bildene på denne linken gir deg litt inspirasjon angående forskjellig aquascaping. Lykke til!
Jeg likte veldig godt hele idèen og grunnoppsettet ditt. Veldig pent
Men det er to ting som jeg ville gjort litt annerledes om det var mulig. De to tingene er kanskje "småting" for noen, men det er ting som utgjør stor forskjell når det er utbedret. Det setter prikken over i'en og gjør finishen på verket

Det ene er; bruk kun stein av samme farge og struktur. Dvs enten bare glatte, brune steiner. Eller bare glatte grå. Eller steiner av en eller annen farge og struktur. Poenget er; bruk like steiner! De litt flate bruddsteinene du har til høyre avviker vesentlig fra de runde i brunt til venstre for eksempel.
Harmonisk inntrykk oppnås best hvis man gjentar samme "tema" et par steder i karet; samme farge og samme type stein. Alle avvik stikker seg ut og gjør inntrykket rotete. I enkelte tilfeller rett og slett kaotisk :p (men så langt gikk ikke ditt oppsett altså )

Det siste var en smådetalj også, men den blomsterpotta... :p Det skar seg i et ellers naturlig oppsett. Heldigvis ingen juglete plast-borger eller no', hehe Hva med å gjemme den litt mer, bak noen av steinene f.eks.? Evt bearbeide en naturlig stein på et eller annet vis (med rett verktøy går det!) og lage en hule på det viset.

Du har allerede bestilt flere planter sier du. Det er bra. Men husk tommelfingerregelen der også; gjentagelser av samme tema er pent. Dvs heller 5 av samme plante i en del av akvariet, enn 5 forskjellige enslige histen og pisten i karet. Grupper av samme plante gir et frodig og naturlig inntrykk. Du kan alltids flytte noen senere om det blir for tett når de vokser til. Ikke noe problem å flytte på noe.
I naturen er det ikke slik at det vokser alle mulige slags planter i èn og samme innsjø, bekk eller lille dam. Det er nesten alltid MASSER av den samme planten! Veldig mange.
Så ikke vær redd for å virke kjedelig; hold deg til få plantesorter, men heller fler av hver. 3-4 arter er nok faktisk. Kanskje bare to også.

Det var det jeg hadde på hjertet Håper det blir vel mottatt, hehe
heisann!

tusen takk for tilbakemelding, spesielt din Mona, supert!

ja jeg ser de tingene når du sier det, legger ut ett bilde når plantene er på plass å steiene!

Jeg har kjøpt endel forskjellige sorter for å teste masse planter, så noe kaos i plantene mine blir det her gitt. Er mest spent på disse lotusene jeg har skaffet meg.
Her har jeg plantet litt. Skal skifte ut litt stein osv litt senere

Mobil bilde, så ser ikke så godt, hjalp det litt tru?
Jeg likte måten du fikk plantene høyere opp i akvariet, ved å bruke roten. blir litt flere nivåer...

Men.. vil som andre her, si at du må ta vekk de to røde steinene, de passet liksom ikke inn :S
Jeg liker godt måten du har møblert på, men jeg tror du vil få et mye mer balansert og harmonisk uttrykk ved å fjerne de røde steinene slik som Symbiosemannen nevner. Hvis du gjør det blir akvariet ditt veldig fint tror jeg lykke til
Ønsker du et akvarium som ser pent ut for oss, eller som er best mulig for fiskene dine?
Trond Stegarud
Her har jeg plantet litt. Skal skifte ut litt stein osv litt senere :) Mobil bilde, så ser ikke så godt, hjalp det litt tru?


er enig i det med steinene, skiferstinen som er der fra før kan du beholde, kansje skaffe deg noen flere skifersteiner.
ellers en flott innredning, liker roten din veldig godt.
personelig synes jeg at aquascaping er utrolig gøy, du finner mange tråder her på forumet med masse flotte tips. lykke til
Joakim
Ønsker du et akvarium som ser pent ut for oss, eller som er best mulig for fiskene dine?


Hei, hva mener du? nei selvsagt vil jeg at det skal se pent ut. men at fisken skal trives, noe jeg har prøvd på her, men steiner med kriker å kroker. flere planter, 2 skifferhuler. litt flyteplanter osv. Passer på vannkvaliteten, skifter vann hver uke. tilåmed egen rot festen forann utblåsern som viftereka mi sitter på 24/7


Noe mer jeg kan gjøre for at de skal trives mener du?
Joakim
Ønsker du et akvarium som ser pent ut for oss, eller som er best mulig for fiskene dine?


Tenker det samme som Joakim.

Det er vel ingeting som tilsier at et akvarium som er bra for fiskene trenger å være et kompromiss for vår forfengelighet. Naturen er jo fantastisk vakker i utgangspunktet, at vi ikke klarer å gjenskape denne harmonien i et akvarium handler kun om uvitenhet. =)


Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap