Spm ang malawioppsett

Jeg skal ha Mbuna malawi og lurer på hvor mye sandområde de trenger. Børe jeg regne ca 50% stein og 50% sand? Tenker å bygge fjell opp mot den ene siden av karet
jeg legger ved et bilde av sånn jeg "tenker" karet. Ja jeg er elendig til å tegne men jeg prøver å forklare: (legger også ved et ordentlig bilde av karet slik det er nå i tilfelle det er helt umulig å forstå^^)

Det grønne til høyre er pumpa (utvendig) og den svarte er en powerhead

De brune buene er bakgrunnsbuer (back to nature) og de mørke hullene er mallehuler som er lagt inn i bakgrunnene.

Blått er vann og brunt er sand. Det gråe indikerer hvor jeg har tenkt til å lage fjell/huler/klipper. Til venstre vil jeg nok dekke mer eller mindre hele veien (bredden. fra glasset til bakgrunnen og frem til ca midten) men på den til høyre har jeg tenkt til å bare utnytte den buen som allerede er der og bygge opp et lite fjell i hjørnet. Fjellene kommer til å dekke over buene slik at jeg også kan utnytte hulene fra mallene.

Valget av oppsett er fordi det er mest "menneskelige skygger" på den høyre siden av karet og derfor ønsker jeg å simulere at åpne områder er mest utrygge slik det er i naturen.

tror jeg har forklart ideen min nå, håper ihvertfall den er forståelig kom gjerne med tips og sånt men minner om at hovedspørsmålet mitt er hvor mye sandområder mbunas trenger. Jeg kan legge til at jeg skal ha
Golden
Auratus
Maingano
Rød Zebra
Artig prosjekt du har her, og fin tegning

Jeg skal ikke uttale meg så mye om forholdet mellom stein og sand, men kom på at mine mbunas elsker hulene som oppstår under "bakkenivå".
De som blir nedi sanden altså.
Jeg setter tre steiner på bunnen av karet, fyller opp med sand og legger en flat stein oppå der (og flere steiner oppå der igjen). Disse hulene (gropene) som fiskene selv må rydde for sand er de mest populære, og hannene har disse som utgangspunkt når de lokker til seg hunner.
Jeg skal lage flere slike til mine, og spre de litt på bunnen. Virker som at det øker trivselen og "lekelysten".
Resten av steinrøysa brukes til andre formål.
Kun et lite tips
ja ok, så du foreslår at jeg kanskje satser mer på flaten i stedetfor høyden? Hvor mange cm med sand bør jeg ha ettersom de graver en del?
Vel, jeg tenkte at du kanskje fikk til et par sånne under de steinene du bygger i høyden. Eller bare har en sånn en i tillegg til "fjellet".
Eller noe lignende.
Jeg har fire arter mbunas, og alle hannene stiller seg på skift foran disse gropene og gjør seg til for damene

2 - 5 cm sand tror jeg er greit.
Da var all fisken hentet og alle plantene solgt så da er det bare å begynne å leke seg med oppsett. Men blir ikke helt klok på hva som er best. Lurer på hva dere mener? Burde jeg ha de som et stort og et lite fjell (bilde1) eller burde jeg gå for fjell langs langveggen? (bilde2) jeg vil i begge tilfellene dekke disse buene og utnytte dem til å lage huler. Kom gjerne med forslag til hvordan jeg burde gjøre det, jeg har aldri hatt malawi og vil jo gjerne gjøre dette så riktig så mulig^^

For forklaring av bildene se innlegg nr 2 ^^
kom opp med en 3 mulighet, gidder ikke å tegne igjen men tenker på å ha skråfjell over begge buene og bygge fjell langs hele bakrunnen og ha åpent område langs fronten
eller er det penere å bare ha de som "tilfeldige" steinrøyser? nei herregud jeg blir gal av det her!
Kaiamor
eller er det penere å bare ha de som "tilfeldige" steinrøyser? nei herregud jeg blir gal av det her!


Det ser vel mest naturlig ut med tilfeldige steinrøser. Men lag gjerne et i hver ende av akvariet. Mener det borde gjøre det lettere med tanke på revir. Ikke bli gal enda, det er ju dette med bygging som er gøy. Mye tørrbygging innen du blir ferdig. Men husk på at du skall trives med oppsette du med, ikke bare fisken. Lykke til, det blir sikkert bra. Søk gjerne på youtube/malawi så får du litt innspirasjon.
her er første forsøk, si gjerne hva dere mener ^^
Dette blir bra! Her har du stein og hulrom som skulle tilfredsstille ciklider i forskjellig rang og størrelse.
Fine steiner også, synes jeg. Passer fint til bakgrunnen også.
takk takk. Har satt inn tre javabregner også for å få litt mer farge i karet. syns det ble litt sterilt med bare stein samt at jeg fikk dekket pumpe utløpet litt ettersom den er vanskelig å plassere fordi bakgrunnen er for brei så den passer ikke helt og blir stående litt i bend.

Legger ved et bilde av sånn sluttproduktet ble
Ja, nå ble det enda bedre syntes jeg
Vekker denne tråden til livet igjen jeg da jeg vurderer å endre på oppsettet i karet. Har lett en del rundt og se at det går igjen å enten ha tilfeldige røyser rundt om eller å ha steiner i midten av karet. Legger merke til at ihvertfall mainganoene til stadighet graver seg under steiner og jeg har jo bare to steiner som ligger slik at de kan grave under. Problemet er bare at den ligger midt i strømmen og hele tiden fylles med sand igjen.

Noen erfaringen med hva som er best av tilfeldige røyser eller stein/fjell i midten slik at fiskene kan svømme rundt?

Lekte også med tanken på å bruke noe ala lavastein og bygge opp hele bakgrunnen med fjell skrått nedover. Må jo ta fjerne både buer og bakgrunner så den ideen blir nok med tanken men hva tenker dere?
Hei Kaiamor...

Jeg holder også på med å sette opp tanken min for Mbunas... Jeg har laget til med 3cm tykk isopor der jeg stablet første laget med stein, slik at fisken ikke kan grave under di, å steinen raser ned på glasset... Så strødde jeg ca 5-7 cm med biltemasand, som fyllte igjen noen av hulene slik at di kan grave ut selv... Etter det var gjort fortsatte jeg på stein røysa mi... Jeg laget den til slik at det ble 40% sand 60% stein i dybden på akvariet... Laget til passasjer og mange huler... Til bakgrun bruker jeg Juwel rock bakgrunn... røysa skråer oppover, så her er fortsatt mye svømmeplass... Jeg brukte litt større steiner en første oppsettet mitt, får å få en litt mer realistisk oppsett... Nå er alt klart, så nå venter jeg bare på at vannet skal bli "modent"... =)=)

Jeg legger ved et par bilder jeg


Mvh Tony. =)
PS: Planten er der får oppstartfasen sin del
hvordan bygger du fjellet uten fare for ras? malawi graver jo masse og det endrer jo vekta på steinene. Bare stabler du dem eller fester du dem med typ akvariesilikon etc
Først la jeg en 3 cm typp isopor plate i bunnen med 4 cm glippe mellom isopor og glass slik at d ikke blir synlig....

Så la jeg stein på isoporen i den formasjonen jeg ville ha (huler/pasasjer)... Når første laget med stein var lagt, strødde jeg sand utover hele bunnen å godt inni hulene (mbuna liker å grave ut hulene sine selv)... Deretter fortsatte jeg bare å bygge i høyden uten å bruke noen form får lim/silikon... Men jeg har brukt "store" steiner som er litt vekt på, å la di slik at di lå støtt...

jeg legger ved noen bilder slik at du ser hvordan jeg gjor det =)

ps: Jeg har skifta til større steiner nå, men du skjønner vel tegninga


Mvh Tony.

Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller corydorasworld.com
Reklame for plussmedlemskap