Spørsmål ang sand fra stranden...

Hei! Jeg har noen spørsmål ang sand fra en strand med saltvann:

- Øker det ph???
- Er det ikke lurt å bruke sanden i det hele tatt?

Er det bedre hvis man tar sand fra ferskvann?
Jeg vet at når man tar sand fra naturen bør man koke det først..
En erfaring jeg har gjort meg:
Hent sand fra et tørt område på stranden. I fjæreområdet er det masse små mark i sanden, selv om man bare skraper av et par cm.
Disse er vanskelig å skylle vekk, og forurenser akvarievannet hvis man ikke skyller nok, i tillegg til koking.
Ellers så har strand-sand fungert fint hos meg.

Takk for svar! Det er masse sand der, 50 meter fra vannet.
Er disse "markene" i sanden store? Hvis man sikter sanden går de vel vekk... eller?
Tok bilde av sorten i en isboks. Dette er etter siling igjennom en pastasil, mange skyllinger med hageslange og koking.
Fiskene som fikk dem ble jo lykkelig, da

Får du hentet sand ovenfor flomålet så sparer du deg kanskje for mye arbeid.
Oi! Spiser fiskene markene? De er ikke giftige?
Ser ikke sånn ut, men disse var jo kokt også, da
Jeg skrev litt utydelig i det første innlegget. Det var først etter at sanden var silt at jeg så markene, så de kom seg ubemerket gjennom hullene i sila, og de var mange! Det var først da sanda ble kokt at jeg så dem.
Etter å skylle alt på nytt igjen så måtte jeg skifte alt vannet i akvariet et par ganger før jeg ble trygg på at fiskene kunne flyttes over.
Hadde et ferdig innkjørt filter som ordnet opp antagelig.
Uansett: Dette er min erfaring. Trenger ikke å bli sånn hos deg. Ta en prøve av sanda så får du se.
Mer om prosjektet mitt her:

Angående PH og GH så kan du ta en prøve. La noe sand ligge i et glass med vann og mål om det blir forskjell etter noen dager. Husk å måle både før og etter.
Hvis det ikke er skjellsand så blir det antagelig lite utslag på testene.

Litt annet å tenke på: Noen ganger er det lurt å spørre grunneier først, og noen strender er fredet.
Tilfeldig bekjentskap
© Tiril Haug
Reklame for plussmedlemskap